امور زیربناییراه و ساختمان

نمی دانیم چه کسی در کشور مسئول نظام انرژی و آب است/ مصرف انرژی در ایران ۶.۲ برابر استاندارد جهانی است

رییس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه همواره آمارهای نگران کننده و تهدید آمیز درباره منابع انرژی و آب را تکرار می کنیم، گفت: در حال حاضر نظام مسوولیتی انرژی و آب در کشورمان مشخص نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، فرج الله رجبی در نخستین همایش بین المللی مدیریت انرژی در ساختمان و فناوری‌های مرتبط با بیان اینکه خوشحالم که امروز درباره موضوعی صحبت می کنیم که از جنس مهندسی است و می توانیم به عنوان مهندسین کشور راهکار ارایه دهیم، گفت: از دست اندرکاران این همایش بخصوص سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تشکر می کنم و خوشحالم که همکاران من در این حوزه از پایه گذاران بسیاری از همایشها و مباحثی هستند که مهندسی کشور با آن درگیر است. از کمیته ملی انرژی و همکاران خودم در شورای مرکزی و نیز وزارت راه و شهرسازی نیز تشکر می کنم.

رجبی با اشاره به مقوله مدیریت انرژی گفت: اگر امروز وزرای نفت، نیرو، راه و شهرسازی حضور داشتند تقریبا همه حرفهای مشابه می زدیم که نشان می داد ما ظاهرا درد را خوب می فهمیم ولی از این مرحله به بعد اتفاق مهمی نمی‌افتد. همان آمارها نگران کننده و تهدیدآمیز دوباره تکرار می شود و می‌بینیم که همه زبانهای برانی در آمارهای موجود داریم ولی درباره حل معضل، اقدامات، خیلی کند است.

رییس سازمان نظام مهندسی بر اهمیت حکمرانی مطلوب تاکید و تصریح کرد: نظام مسوولیتی انرژی و آب مشخص نیست و نمی دانیم چه کسی مسوول است. نکته دیگر اینکه عادت کرده ایم از ظرفیتهای دولتی و حکومتی استفاده کنیم. مثلا در سیاست خارجی از ظرفیتهای غیردولتی استفاده نمی کنیم. در بحث انرژی نیز همینطور است.

وی ادامه داد: امروز خوشحالیم که سازمان نظام مهندسی همایشی را برگزار می کند که گوشه ای از بار دولت را بردارد . باید ظرفیتهای مردمی و ظرفیتهای بیرون از دولت استفاده شود. اگر قرار است بحث مدیریت آب، شهرهای هوشمند یا شرکتهای دانش بنیان شکل بگیرد نمی‌توان صرفا به ظرفیتهای دولتی تکیه کرد. دولتی که اینقدر سنگین است و بودجه ها صرف این بدنه می شود. باید دولت بپذیرد که برای حل معضلات اینچنینی به طور جدی و اساسی و نگاه راهبردی استفاده کند.

به گفته رجبی، هنر وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی می تواند این باشد که از نظریه پردازی به مرحله عملیاتی برسیم. درست است که شاید هدررفت انرژی در جاهایی خیلی زیاد باشد ولی اگر بتوانیم در حوزه ساختمان، انرژی را مدیریت کنیم هم ایجاد فرهنگ کرده‌ایم و هم قدم‌های عملی برداشته ایم.

مصرف انرژی در ایران ۶.۲ برابر استاندارد جهانی است

همچنین در این نشست مدیر پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان گفت: میزان مصرف انرژی در ساختمانهای ایران ۶.۲ برابر استانداردهای جهانی است.

توکلی اظهار کرد: در دنیا حدود یک سوم مصرف انرژی و ۲۲ درصد انتشار گازهای گلخانه ای از طریق ساختمانها انجام می شود. در ایران نیز میزان مصرف انرژی در ایران حدود ۶.۲ برابر استانداردهای بین المللی است.

وی افزود: پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، آگوست ۲۰۱۶ در ایران ابلاغ شده اما پیشرفت آن شاید بیش از ۱۰ درصد نیست. محل اجرای آن تهران است که با همکاری دو ارگان بین المللی انجام می شود.

توکلی، کاهش مصرف انرژی و کمک به محیط زیست سالم را از اهداف این پروژه عنوان و تصریح کرد: کاهش ۲۵ درصدی مصرف انرژی در ساختماهای موجود و کاهش ۶۵ درصدی در ساختماهای جدید ۶۵ از اهداف ما است که در بلندمدت به کاهش انتشار آلاینده ها منجر می شود. در نهایت اینکه بتوانیم یک میلیون تن دی اکسید کربن که از طریق ساختمانها ایجاد می شود را کاهش دهیم.

مدیر پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان تاکید کرد: ۶۵ گروه ذی نفع را در این پروژه شناسایی کرده ایم که از نظر همکاری بین بخشی در قالب کمیته راهبری در خدمتشان هستیم و سعی کردیم از تمام ظرفیتها وامکاناتی که دربقیه سازمانها وجود دارد برای اهداف پروژه استفاده کنیم.

وی خروجی های مورد انتظار پروژه را مدل کسب و کار شرکتهای خدمات انرژی، اجرای پروژه های پایلوت، دستورالعملها و برنامه های آموزشی مرتبط با پروژه های پایلوت، ایجاد مرکز آموزش حرفه ای مدیریت در ساختمان، برنامه های آگاهی بخشی عمومی، مکانیزمهای مالی پایدار بازار خمات انرژی عنوان کرد.

صرفه جویی کافی نیست مدیریت انرژی لازم است

رییس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز گفت: باید از رویکرد صرف در صرفه جویی به سمت نگاه مدیریتی در بخش انرژی برویم.

حیدر جهانبخش اظهار کرد: توسعه های نامتوازنی که در شهرها بخصوص در سه چهار دهه اخیر رخ داد مساله ای را برای متولیان امور ایجاد کرد که به چهار مساله اصلی محیط زیست، آب، هوا و انرژی مربوط می شد. آلودگی های ناشی از بهره گیری غلط از منابع انرژی و آلودگی های آب و هوا بر ناپایداری محیط زیست اثر داشت.

وی افزود: چالشهای زیست محیطی باعث شد صاحبنظران به این سمت سوق پیدا کنند که موضوع استفاده بهینه از انرژی مورد توجه قرار گیرد. اصلی ترین راهکارها بر دو موضوع متمرکز بود که عبارتند از دو واژه صرفه جویی در مصرف انرژی و ذخیره سازی انرژی.

جهانبخش با بیان اینکه لازم است از این دو واژه عبور کنیم و تفکرمان به سمت مدیریت انرژی باشد به سه موضوع مهم در این زمینه اشاره و تصریح کرد: یکی از موارد، اصول، سیاستها و قوانین است که در این خصوص کمبودی نداریم. اما اینکه چرا ناکام هستیم به این دلیل است که دو لایه را توجه نکردیم؛ یکی فرآیندها و دیگری فناوری هایی است که باید در این زمینه شناسایی و در مقیاس کشور بومی سازی و کاربردی شود.

رییس کمیسیون انرژِی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: ما در کمیسیون انرژی به همراه سایر همکاران سعی کردیم نگاهمان را از کاهش صرف مصرف انرژی به سمت مدیریت انرژِی ببریم. شاید ساختمانهایی انگشت شمار در کشور داشته باشیم که مصرف انرژی آنها کم است ولی به بحث محیط زیست در آنها کمتر توجه شده باشد. بنابراین لازم است سه لایه اصول، فرآیندها و تکنولوژی ها را با هم پیوند بدهیم.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا