امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

منابع خاکی باید مورد حفاظت قرار گیرند

اهواز- نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) در ایران گفت: خاک منبعی تجدیدناپذیر است که از بین رفتن آن در طول حیات بشری قابل جبران نیست بنابراین باید برای حفاظت از آن تلاش کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رائو ماتا ظهر امروز در همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی که در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه حفظ و مراقبت از اراضی نقش محوری را در تلاش برای رسیدن به توسعه پایدار ایفا می کند، اظهار کرد: مدیریت موثر اراضی جزئی اساسی از چرخه غذا، آب، انرژی و محیط زیست است.

وی افزود: جنگل‌زدایی، فرسایش سرزمین، تخریب زمین‌های زراعی، فقدان تنوع محصولات و کاهش منابع آبی به شدت اکوسیستم‌ها، تنوع زیستی و همچنین کالا و خدمات وابسته به آن‌ها را تحت فشار روزافزون قرار داده‌اند. تأثیر مخرب تغییرات اقلیمی نیز بر وخامت اوضاع افزوده است.

همچنین بخوانید

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) در ایران افزود: در مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان همچون ایران، این چالش‌ها و فشار بر منابع طبیعی بیشتر قابل مشاهده است و در آینده نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهند یافت. در فاصله ۵۰ سال گذشته سازمان ملل متحد رابطه نزدیکی با دولت ایران (در خصوص مدیریت منابع طبیعی) داشته و با حمایت از این کشور در قالب پروژه‌ها و طرح‌های گوناگون دوشادوش ایرانیان تلاش کرده است تا زمینه‌های مدیریت پایدار این منابع طبیعی بیش از پیش فراهم شود.

ماتا افزود: فائو در راستای مقابله با این تهدیدات فزاینده با حمایت نهادهای محلی و در کنار شرکای بین‌المللی با موفقیت بسیار در حال مقابله با خشکسالی، اجرای طرح‌های احیای اراضی در مجموعه‌ای از کشورهای جهان است. دانش قابل ملاحظه این سازمان در مقابله با چالش‌های جدی بیابان‌زایی در قاره‌های مختلف جهان، باعث شده تا کشورهای عضو بیشتر به اثرات قابل توجه فرسایش خاک و تخریب آن بپردازند.

وی خاطرنشان‌کرد: فائو از بدو تأسیس در ایران در ۴۰ سال پیش، تلاش کرده است تا دانش فنی و تجارب خود در زمینه مدیریت اراضی در کنار روش‌های مدیریت منابع آب، جنگلداری، مقابله با خشکسالی و غیره را با رویکرد مقابله با چالش‌های بیابان‌زایی در ایران ارائه دهد. چارچوب برنامه کشوری (۲۰۲۱ – ۲۰۱۷)، حمایت فائو از دولت ایران در راستای ارتقای کشاورزی و توسعه روستایی پایدار را تعریف می‌کند. این چارچوب با سیاست‌های توسعه میان‌مدت و بلندمدت ایران و همچنین استراتژی‌های منطقه‌ای و جهانی فائو ادغام شده است. یکی از دستاوردهای این چارچوب برنامه کشوری مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی در سطح ملی است.

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران در خصوص پروژه‌هایی که در سال‌های اخیر در ایران و در قالب همکاری بین فائو و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف کشور در حوزه‌های مبارزه با بیابان‌زایی، خشکسالی و همچنین کمبود آب اجراء شده‌اند، گفت: «پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته (RFLDL)» در مناطق خشک و نیمه خشک استان‌های کرمان و خراسان جنوبی یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در این حوزه است که با حمایت سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست اجرا می‌شود.

ماتا ادامه داد: در فرایند اجرای پروژه RFLDL ظرفیت‌های جوامع محلی به منظور تحقق مدیریت پایدار اراضی جنگلی و برای حفاظت از جنگل‌ها، اراضی فرسوده و دیگر منابع طبیعی و نیز ارتقاء معیشت‌های جایگزین، تقویت می‌شود. این اقدام در تطابق با سیاست‌گذاری‌های ملی در خصوص مقابله با بیابان‌زایی، حفاظت از تنوع زیستی و کاهش آثار منفی تغییرات آب و هوایی به اجرا گذاشته شده‌اند. در این راستا تاثیر عینی و مثبت در مناطقی که پروژه به اجرا گذاشته شده، قابل مشاهده است.

وی افزود: به همین ترتیب، در چارچوب پروژه «برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آبی حوضه دریاچه ارومیه» فائو در حال حمایت از فعالیت‌های ستاد برنامه احیای دریاچه است که سعی دارد دریاچه و اکوسیستم‌های جانبی آن را احیاء کرده و معیشت‌های مبتنی بر کشاورزی را در منطقه بهبود ببخشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا