بورسبورس اوراق

نقدینگی ها در بازار سرمایه بیمه می شوند / چراغ سبز دولت ؛ بازار سرمایه را سبزپوش کرد

 

شب گذشته برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع بررسی علل رشد شاخص کل بورس با حضور دکتر حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسن قالیباف اصل، مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص رشد جهشی بازار سهام در دو جلسه معاملاتی اخیر با تاکید بر اینکه بررسی کل بازار نشان می دهد همه بخش ها در حال صعود هستند، گفت: نقدینگی های جدید در همه صنایع بازار جذب شده که مهمترین دلیل آن بررسی ارزش جایگزینی شرکت های بورسی است .

وی با تاکید بر اینکه شرکت ها در بازار سرمایه ارزانتر از ارزش واقعی خود هستند، گفت: در  حال حاضر به طور قطع راه اندازی یک کارخانه مشابه بنگاه تولیدی که در بازار سرمایه وجود دارد از خرید سهام آن بنگاه تولیدی از بازار سرمایه بسیار گرانتر است.

مدیر عامل بورس تهران با تاکید بر اینکه رشد پرجهش بازار سرمایه به این شکل ادامه دار نخواهد بود، تاکید کرد: از یک مرحله به بعد متغیرهای بنیادی و ساختار سود و زیان شرکت ها پراهمیت می شود.

شرط تداوم رشد بازار

به گفته وی شرکت های بازار سرمایه واکنش های متفاوتی نسبت به متغیرهای کلان اقتصادی دارند به عنوان مثال رشد نرخ ارز برای شرکت های صادرات محور اتفاق مثبتی است اما برای بنگاه های تولیدی که مواد اولیه خود را وارد می کنند ، مشکل ساز خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بورس با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران باید با تحلیل بنیادی اقدام به خرید سهام کنند، تصریح کرد: اساس بازارهای مالی اعتماد است و قاعدتا برای ادامه رشد فعلی، ثبات قوانین و مقررات بسیار مهم است.

قالیباف اصل با اشاره به اینکه یک آلارم مثبت ارزی از سوی دولت توانست بخش قابل توجهی از نقدینگی ها را به سمت بازار سرمایه جذب کند، گفت: سرمایه گذاران به سیگنال های مثبت به سرعت واکنش نشان می دهند .

وی نقدینگی وارد شده به  بازار سرمایه را فرصت بسیار خوبی دانست و ادامه داد: هم  مدیران بازار و هم ناشران پذیرفته شده و هم دولت باید قدر این فرصت را بدانند ؛ چرا که این نقدینگی باعث توسعه در اقتصاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس، ورود سرمایه های جدید را فرصتی برای تامین مالی شرکت ها اعلام کرد و افزود: بازار مثبت بهترین زمان برای تامین مالی است، چراکه در بازار راکد نمی توان تامین مالی انجام داد.

وی با تاکید بر ویژگی های افزایش حجم تامین مالی در بازار سرمایه گفت: تامین مالی باعث افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه و افزایش قدرت مالی بنگاه های تولیدی می شود.

بهترین فرصت برای عرضه های اولیه

به گفته مدیر عامل شرکت بورس رونق بازار سرمایه بهترین فرصت برای عرضه های اولیه است، زیرا در روندهای رشدی بورس، عرضه های اولیه باعث کسب بازدهی های قابل توجه می شود. به همین دلیل شرکت هایی که در گذشته به دلیل رکود بازار سرمایه از ورود به آن منصرف شدند می توانند از پتانسیل امروز این بازار استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه نقدینگی هایی که وارد بازار سرمایه می شود به طور مستقیم به بخش مولد اقتصاد تزریق شده و رشد و رونق اقتصادی را به همراه دارد، اظهار داشت: سایر بازارهای موازی بازارسرمایه کاذب و کوتاه مدت هستند  که رشد اقتصادی و اشتغال ایجاد نمی کنند و امتیازی برای اقتصاد ندارند. به عنوان مثال افزایش نرخ ارز به اقتصاد کشور لطمه می زند و باعث کاهش ارزش پول ملی می شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه رشد بازار سرمایه تازه آغاز شده است، گفت: درآمد شرکت ها هنوز هماهنگ با رشد نرخ ارز افزایش نیافته است که باعث رشد قیمت سهام شود.

چراغ سبز دولت به بازار سرمایه

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران به دنبال نشانه های مثبتی از تصمیم های دولتی برای ورود به بازار سرمایه هستند، گفت:  این چراغ سبز از سوی دولت روشن شد و ورود نقدینگی های جدید به بازار  سرمایه را رقم زد.

مدیر عامل شرکت بورس تهران درباره سهم بازار سرمایه از تامین مالی در اقتصاد گفت: نقش اصلی بازار سرمایه تامین مالی بنگاه های اقتصادی است و هر بنگاهی که وارد بازار سرمایه می شود هدفش تامین مالی سریع و ارزان از این بازار است.

وی با تاکید بر تنوع ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه گفت: یکی از ویژگی های بازار سرمایه، خلاقیت و نوآوری است و مهندسی مالی در این بازار، بر اساس نیازهای روز، به تعریف ابزار در حوزه های مختلف می پردازد.

به گفته قالیباف دولت در سال های گذشته، بسیاری از نیازهای مالی و بودجه ای خود را از بازار سرمایه تامین کرده است و همچنان این نقش بورس در حال پررنگ تر شدن است.

مدیرعامل شرکت بورس تاکید کرد: بازار سرمایه با سرعت و سهولت در تامین مالی بنگاه های تولیدی، هزینه ها را کاهش می دهد و هرچه بازار بزرگتری داشته باشیم سهم تامین مالی نیز در اقتصاد افزایش خواهد یافت.

 

محسن خدابخش: بازار سرمایه مولد محور است

در ادامه برنامه تیتر امشب، محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس بحث تورم و ارزش جایگزینی را مهمترین عوامل رشد بازار در روزهای اخیر دانست و گفت: بازار سرمایه مکانی برای تامین مالی بلند مدت شرکت ها است و باعث می شود بنگاه های تولیدی بتوانند افراد عادی را به عنوان سهامدار خرد در سود و زیان خود شریک کنند .

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه تنها بازاری است که می تواند باعث رشد اقتصادی شود، گفت: تداوم ورود نقدینگی به بازار سرمایه باعث افزایش سرمایه شرکت ها و ورود شرکت های جدید به این بازار می شود  که چرخه اقتصاد را روانتر و تامین مالی را بهبود می بخشد.

خدابخش درباره روند آینده بازار سهام گفت: در بازار سرمایه همه صنایعی که در بازارهای موازی فرصت سرمایه گذاری دارند، فعال هستند. به عنوان مثال حوزه مسکن و ساخت و ساز یا طلا و سکه، در بازار سرمایه نمایندگانی دارند.

وی با تاکید بر اینکه تفاوت بازار سرمایه با سایر بازارها این است که این بازار مقام ناظر دارد که از شرکت های پذیرفته شده ، شفاف سازی می خواهد، گفت: فرصت سرمایه گذاری در همه صنایع برای علاقمندان به این بازار مهیا است . بازار سرمایه به جذب نقدینگی و رونق تولید کمک می کند، علاوه بر اینکه از شفافیت بالایی نیز برخوردار است.

 مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس ادامه داد: ثبات در سیاست گذاری یکی از مولفه های مهم رشد بازار سرمایه است. وقتی سرمایه گذار از ثبات تصمیم های اقتصادی اطمینان داشته باشد می تواند برای چشم انداز آینده و بانگاه بلند مدت سرمایه گذاری در بازار انجام بدهد.

وی در ادامه به اقدامات سال گذشته سازمان بورس اشاره کرد و گفت: با توجه به اصلاح دستورالعمل های معاملاتی میانگین تاخیر شرکت ها در انتشار گزارش های دوره ای به شدت کاهش یافته است که باعث می شود بازار سرمایه به سمت کاراتر شدن حرکت کند.

خدابخش با اشاره به این که عدم تقارن اطلاعاتی تا حد زیادی از بین رفته است، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه  مولد محور  است و یکی از نقش های اصلی آن کمک به تامین مالی شرکت ها به صورت بلند مدت است که باعث روانتر شدن اقتصاد  می شود.

نگرانی جامعه از تورم انتظاری

بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه نیز در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه جامعه نگران تورم انتظاری است و قصد دارد سرمایه اش را بیمه کند، گفت: در این شرایط اگر بازاری نظامند را در اختیار جامعه قرار دهیم از آن به خوبی استفاده می کند، در غیر این صورت سرمایه ها با نگاه سفته بازانه به اقتصاد ضربه می زنند.

وی طیف نگران از تورم را که به سمت بازارهای غیر مولد هجوم برده اند مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: امروز شرایطی فراهم شده که این گروه در نزدیکترین بازار به تولید، سرمایه گذاری کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه نزدیکترین بازار به بخش تولید کشور است، ادامه داد: با ورود سرمایه ها به بازارهای کاذب و غیر مولد بخش کوچکی از جامعه سود می کنند اما زیان بخش عمده ای از مردم و کاهش قدرت خرید جامعه را به دنبال دارد.

وی رشد بازار سرمایه را باعث رونق تولید دانست و گفت: البته بازارهای غیر مولد زودتر از بازار سرمایه رشد خود را آغاز کردند و صنایع خوش پتانسیل بورسی با تاخیر صعودی شدند .

آهنگ رشد بورس ادامه دار است

خدارحمی معتقد است در شرایط امروز مردم به این نتیجه رسیده اند که با خرید سهام پرپتانسیل می توانند سرمایه های خود را بیمه کنند. البته افزایش نگاه کنترلی دولت به بازارهای سوداگرانه یکی از دلایل این موضوع است. اگر این کنترل از ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته آغاز شده بود و فرهنگ سازی ورود سرمایه ها به بازار سرمایه انجام می شد بسیاری از مشکلات امروز وجود نداشت.

به گفته وی، بازار سرمایه با وجود نهادهای نظارتی قدرتمند اجازه افزایش لجام گسیخته قیمت ها را نمی دهد و اگر کسی قصد دارد متناسب با درصد ریسک پذیری اش سرمایه گذاری کند، بازار سرمایه بهترین گزینه است.

وی با اشاره به اینکه تا چند سال گذشته مردم عادت کرده بودند سرمایه های خود را بدون پذیرش هر ریسکی در بانک ها سپرده کنند، گفت: اما با توجه به سرنوشت برخی بانک ها و موسسات مالی و کنترل نرخ بهره ، فرهنگ سازی اجباری در جامعه رخ داد که افراد را مجبور می کند برای سرمایه گذاری میزانی از ریسک را بپذیرند و در این شرایط بازار سرمایه بهترین گزینه است. چراکه این بازار باعث افزایش ارزش پایدار دارایی ها است و به سایر اقشار جامعه نیز اسیب نمی زند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: آهنگ رشد بورس شاید کند شود ولی ادامه دار خواهد بود.

خدارحمی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط منطقه ای کشور ما افزایش ارزش صنایع پرپتانسیل نگران کننده نیست، اظهار داشت: اما این نگرانی وجود دارد که سرمایه گذاران به خصوص گروه های تازه وارد تصور کنند رونق در همه بخش ها و صنایع بازار سرمایه به یک اندازه وجود دارد .

سرمایه گذاران سنجیده رفتار کنند

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران با تامل و سنجیده نسبت به خرید سهام اقدام کنند، افزود: سهامداران برای خرید سهام عجله نکنند و اسیر هیجانات نشوند؛ چراکه رشدهای پرسرعت ادامه دار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه به معامله هزار میلیارد تومانی سهام در بازارهای بورس و فرابورس طی معاملات روز یکشنبه اشاره کرد و گفت: حجم معاملات رقم بزرگ و معناداری است.

خدارحمی تاکید کرد: بازار سرمایه بارها توانسته مشکلات بخش های مختلف اقتصاد را برطرف کند و با اتکا به بازار سرمایه بسیاری از مسائل برطرف شده است. راه اندای بازار بدهی، انتشار اسناد خزانه و حتی گواهی سکه طلا گواه این مدعاست که بازار سرمایه می تواند نقش کلیدی در اقتصاد داشته باشد.

وی پتانسیل جذب یک هزار میلیارد تومان در یک روز را توسط بازار سرمایه اتفاق قابل تاملی دانست و به سرمایه گذران توصیه کرد: سنجیده حرکت کنند.

خدارحمی با اشاره به اینکه بازار سرمایه کاملا برعکس سایر بازارها است که مشاورانش همیشه طرف خرید یا فروش هستند و بی طرف کسی را راهنمایی نمی کنند ، گفت: بازار سرمایه نهادهایی را تاسیس کرده که حتی اجازه خرید و فروش هم ندارند و نقش آنها به طور صرف مشورتی است.

وی معتقد است بازار سرمایه با وجود اثرات خوبی که بر اقتصاد دارد هنوز به اندازه ای نرسیده  که بتواند بار کل اقتصاد را به دوش بکشد. از همین رو، بهتر است دولت مشوق های جدید ارزی را به شرکت های بورسی به عنوان شفاف ترین بخش اقتصاد تخصیص دهد تا بورس رشد کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دولت باید نقش های بیشتری را به بازار سرمایه واگذار کند،گفت: اگر دولت بهای بیشتری به بازار سرمایه بدهد، این بازار در سالهای آینده بزرگتر خواهد شد و می تواند باعث رونق اقتصادی شده و سهم قابل توجهی در کل اقتصاد داشته باشد.

وی ضعف در وضع قوانین کنترلی ، نظارتی و مالیاتی را برای بخش های سفته بازانه و سوداگرانه بسیار ضعیف دانست و گفت: باید برای این بخش ها قوانین سخت گیرانه تصویب کرد و از آنها مالیات گرفت .

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بازار سرمایه از شدت شفافیت به مرحله عریانی رسیده است،گفت: به نظر می رسد این شفافیت به ضرر شرکت های بازار سرمایه شده و مشوق منفی ایجاد کرده است.

خدارحمی با تاکید بر اینکه دولت باید همه همت خود را برای کنترل بخش های سفته بازانه و سوداگرانه بگذارد،گفت: شرکت های بازار سرمایه با توجه به شفافیت بالایی که دارند باید در کمترین زمان ممکن فرآیند مالیاتی را بگذرانند. این شرکت ها باید از شفافیت خود منتفع شوند  و دولت با وضع مشوق هایی برای آنها  به جامعه علامت مثبت برای ورود به بازار سرمایه را بدهد.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا