بانک و بیمهطلا و ارز

خوش‌بینی به افزایش قیمت‌/ افزایش تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن

بر مبنای نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز، کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران انتظار دارند طلا در هفته جاری به قیمت بالاتری صعود کند.

طلا هفته گذشته در بازه قیمت محدودی قرار داشت و روز جمعه تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا و تشدید تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن، به همراه سایر کالاها سقوط کرد. به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، مهمترین رویدادهای هفته گذشته، دیدار تاریخی میان رهبران کره شمالی و آمریکا، افزایش ۲۵ واحدی نرخ‌های بهره آمریکا و نشست سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا بود که سیاستگذاران اروپایی در این نشست اعلام کردند به سیاست‌های محرک مالی تا پایان سال ۲۰۱۸ خاتمه می‌دهند با این حال نرخ‌های بهره ممکن است تا پایان تابستان سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا نکند.

همچنین بخوانید

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر یا ۶۳ درصد افزایش قیمت طلا و چهار نفر یا ۲۵ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند در حالی که ۲ نفر یا ۱۳ درصد نظری نداشتند.

در این بین، ۱۰۸۱ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خرد شرکت کردند که از میان آنها ۶۸۳ نفر یا ۶۳ درصد افزایش قیمت طلا و ۳۰۶ نفر یا ۲۸ درصد کاهش قیمت این فلز زرد را پیش‌بینی کردند؛ ۹۵ نفر یا ۸ درصد نظری نسبت به روند قیمت طلا نداشتند.

برای هفته گذشته ۵۹ درصد از کارشناسان وال استریت و ۶۱ درصد از سرمایه‌گذاران نسبت به روند افزایش قیمت طلا خوش‌بین بودند که پیش‌بینی درستی از آب درنیامد. در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در اوت ۲۹.۸۰ دلار سقوط کرد و در ۱۲۷۸.۵۰ دلار بسته شد که پایین‌ترین قیمت این فلز در سال ۲۰۱۸ بود.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز و دانیل پاویلونیس، کارگزار کالا در شرکت "آر جی او فیوچرز" انتظار دارند طلا تحت تاثیر نگرانی‌های تورمی در هفته جاری افزایش قیمت پیدا کند. هر دو به افزایش قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه با وجود رشد ارزش دلار اشاره کردند.

ریچارد بیکر، دبیر نشریه "اوریکا ماینر ریپورت" نیز به کیتکونیوز گفت: اگرچه طلا به همراه سایر کالاها با سقوط قیمت روبرو شد اما این مسئله در صورت ایجاد تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن، ممکن است به سرعت معکوس شود.

آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی "آدریان دی" نیز به افزایش قیمت طلا خوش‌بین است. به گفته وی، بازار طلا کاملا افزایش نرخ‌های بهره آمریکا را به حساب آورده است. این الگو از زمان نخستین افزایش نرخ‌ها در اواخر سال ۲۰۱۵ مشاهده شده است. هر بار که افزایش نرخ‌های بهره آمریکا تصویب می‌شود، طلا سقوط می‌کند و سپس روند صعودی در پیش می‌گیرد.

جیم ویکاف، تحلیلگر فنی کیتکو نیز اظهار کرد عوامل فنی در بازار طلا بهبود پیدا کرده‌اند و ریسک‌گریزی نیز اواخر هفته‌اندکی افزایش یافت.

اما دیوید میدن، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" نسبت به احتمال رشد قیمت طلا در هفته جاری ابراز بدبینی کرد و گفت: این فلز نتوانسته به بالای متوسط قیمت ۲۰۰ روزه خود صعود کند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا