بورسبورس اوراق

هفته پُرهیجان بورس تهران چگونه گذشت/ تغییر زمین بازی نقدینگی به نفع تالار شیشه‌ای

معاملات بورس تهران در هفته سوم خردادماه با اقبال گرم فعالان بازار توانست به رشد بیش از سه هزار واحدی شاخص منجر شود. همچنین در هفته گذشته با وجود چهار روز کاری، شاهد افزایش ۷۰ درصدی حجم معاملات خرد نسبت به هفته دوم خرداد ماه بودیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  پس ازخروج آمریکا از برجام و شروع تلاطمات در بازارهای مالی موازی، بورس تهران نیز از چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت گذشته با رشد چشمگیر شاخص کل مواجه شد اما نکته مغفول آن روزهای بازار، کمبود نقدینگی و بی توجهی سرمایه گذاران سایر بازارها به بورس بود. اما اکنون و پس از گذشت یک ماه از آن تاریخ، به نظر می رسد نقدینگی سرگردانی که از پارک شدن در بازار ارز، طلا و مسکن جامانده بود، در این هفته به بورس سرازیر شد.

از منظر دیگر نیز با افزایش دو برابری نرخ دلار، ارزش جایگزینی شرکت های بورسی نیز دستخوش تغییرات قابل توجه مثبت خواهد شد. دلیل دوم رشدهای خیره کننده شاخص کل، افزایش نرخ تورم و به تبع آن افزایش درآمد شرکت های بورسی است. در ماه گذشته شاهد افزایش پُرشتاب تورم بخش تولیدکننده بودیم که این تورم با تاخیر یک ماهه به سمت مصرف کننده منتقل می شود.

این تورم سبب رشد قیمت نهاده‌ها و در آخر صعودی شدن سود شرکت های بورسی خواهد شد. بر دلایل ذکر شده باید حمایت تمام قد دولت در روزهای اخیر از بورس تهران را نیز اضافه کرد. سه شنبه گذشته سخنگوی دولت با اشاره مستقیم به سرمایه گذاری مطمئن در بورس، فعالان و سرمایه گذاران را به تزریق نقدینگی در بازار سرمایه ترغیب کرد. به نظر می رسد در زمان فعلی پُرکاربردترین ابزار دولت برای مهار تورم و کنترل نقدینگی، بازار سرمایه است. آخرین و شاید مهم ترین دلیل سبز شدن این روزهای بورس، ترس عموم از نگهداری دارایی بصورت ریال است. با افزایش ریسک سیستماتیک سیاسی مرتبط با برجام، شاهد تنزل ارزش ریال نسبت به سایر ارزها هستیم. سرمایه گذاران برای در امان ماندن از این ریسک تلاش می کنند دارایی های خود را به هر چیز غیر از ریال تبدیل کنند. حال که مزیت‌های بازار سرمایه بصورت رشد سود سهام خود نمایی می کند، توجه اغلب فعالان اقتصادی به این بازار جلب شده است.

اما در هفته گذشته ورود نقدینگی هوشمند به بازار در حالی صورت گرفت که در مجموع شاهد تغییر مالکیت ۸۰میلیارد تومانی از حقوقی به حقیقی بودیم. همچنین بر شتاب هجوم نقدینگی در اواخر هفته گذشته افزوده شد تا جایی که تنها در چهارشنبه شاهد جابجایی ۶۰میلیارد تومان سهم از حقوقی به حقیقی بودیم که البته بیشتر این چرخش در نمادهای گروه معدنی و فلزی به چشم خورد. برخی کارشناسان بازار بر این باورند که در صورت تکرار تجربه سال های ۹۱و ۹۲ استارت جهش شاخص با رشد قابل توجه گروه معدنی و فلزی خورده شد و سپس این رشد به گروه پتروشیمی و پالایشی رسید. در آخر نیز اغلب نمادهای موجود در بازار از ورود نقدینگی بهره مند خواهند شد.

البته گفتنی است در روزهای اخیر نیز شاهد تلاطم و هیجان در بازار جهانی فلزات رنگین بودیم. کاهش غیرمنتظره تولید فولاد در چین و همچنین افزایش تقاضای فلز سرخ سبب بالا رفتن سطح عمومی قیمت ها در بورس فلزات لندن شد. این افزایش قیمت در بورس تهران نیز تاثیر خود را نشان داد وسبب اقبال به اغلب نمادهای گروه فلزی و معدنی شد. از سوی دیگر اما قیمت نفت با فروکش کردن هیجانات سیاسی بین المللی و افزایش تولید روسیه و عربستان سر به کاهش نهاد که این امر نیز خود را در افت قیمت گروه پالایشی بورس نشان داد.

اما مجموعاً در هفته گذشته شاخص کل با افزایش سه هزار و ۱۰۷ واحدی به رقم ۹۹هزار و ۱۴۶ واحد رسید که چهارمین رکوردزنی تاریخی بورس محسوب می شود. در این بین مجموعاً ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس به رقم یک هزارو ۱۰۰ میلیارد تومان رسید که نشان دهنده رشد چشمگیر نسبت به میانگین ماه‌های اخیر است. کارشناسان معتقدند این وضعیت مطلوب بازار سرمایه در روزهای آتی به اوج خود خواهد رسید و با برگزاری مجامع شرکت های بورسی، رونق معاملات بازار سهام دوچندان خواهد شد.

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا