بانک و بیمهطلا و ارز

رشد ۴۲درصدی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی/ آمریکا ارزش دلار را دست‌کاری کرد

تلاش‌ آمریکا برای پایین آوردن قیمت طلا برای تقویت قیمت دلار، به روسیه و چین امکان داد با خرید مقادیر قابل توجهی طلا به قیمت پایین‌، ذخایر عظیمی از این فلز گران‌بها برای خود بوجود آورند.

به گزارش راشاتودی، تلاش‌های آمریکا برای پایین آوردن قیمت طلا برای تقویت قیمت دلار، به روسیه و چین اجازه داد با خرید مقادیر قابل توجهی از طلای واقعی به قیمتی بسیار پایین‌تر، ذخایر عظیمی از این فلز گران‌بها برای خود به وجود آورند. به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از مهر، چین و روسیه به همراه ترکیه، هند و سایر کشورها، به شدت مشغول ذخیره طلا هستند تا برای ذخایر مالی خود گزینه‌های متنوعی ایجاد کنند. درحال حاضر دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهان شناخته می‌شود و این کشورها در تلاش‌ هستند تا وابستگی اقتصادی خود را به آن کاهش دهند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران طلا بر این باور هستند که قیمت طلا به صورت مصنوعی محدود می‌شود چراکه طلای کاغذی در بورس‌های غربی تبادل می‌شود.

به گفته کلادیو گرس، از شرکت مشاور پرشس متال در سویس، حجم کل تبادلات حواله‌های طلا در لندن، تا کنون معادل ۱.۵ میلیون تن طلا بوده است. این درحالی است که تنها ۱۸۰ هزار تن طلا تاکنون استخراج شده است.

طبق داده‌های انجمن جهانی طلا (WGC)، میزان خالص خریدهای بانک‌های مرکزی در ربع اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۴۲ درصد جهش کرده است و به ۱۱۶.۵ تن رسیده است. این عدد نشان‌دهنده بیشترین میزان کل خرید در یک ربع سال، از سال ۲۰۱۴ تا کنون است.

در طول ۲ دهه، روسیه خرید طلای فیزیکی را افزایش داده است. در ماه می، طبق گزارش وزارت مالی، میزان ذخایر طلای این کشور به ۱۹۰۹ تن افزایش یافت. از سال ۲۰۰۰ تا کنون، ذخایر طلای روسیه ۵ برابر شده است.

در ربع اول ۲۰۱۸ روسیه بزرگترین خریدار طلای جهان باقی ماند و طبق اعلام WGC ، روسیه دارنده ۱۸ درصد از کل ذخایر طلای بانکی جهان است.

ماه گذشته، روسیه توانست رده پنجم کشورهای دارنده بزرگترین ذخایر طلا را از چین برباید. چین با ۱۸۴۳ تن طلایی که در ذخایر ملی خود اندوخته است، حالا در رده ششم قرار دارد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا