انرژی

سرمایه‌گذاری سعودی‌ها برای دو برابر کردن ظرفیت پالایش نفت

غول نفتی آرامکوی عربستان سرمایه‌گذاری سنگینی برای افزایش ظرفیت پالایش و کسب و کار مواد شیمیایی خود انجام خواهد داد تا بازارهای پایین دستی بیشتری را برای نفت خام خود تضمین کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عبدالعزیز الجدیمی، نایب رییس فعالیتهای پایین دستی آرامکو به رویترز اظهار کرد: این شرکت که حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند، قصد دارد ظرفیت پالایش خود را از ۵ میلیون بشکه در روز در حال حاضر به ۸ تا ۱۰ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد و تولید پتروشیمی خود را دو برابر کند.

این مدیر آرامکو گفت: استراتژی ما بسیار ساده است. ما می خواهیم ۸ تا ۱۰ میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش داشته باشیم و تلاش می‌کنیم در تولید مواد شیمیایی تا سال ۲۰۴۰ در جایگاه برتر قرار بگیریم.

همچنین بخوانید

پتروشیمیی استراتژی کلیدی آرامکو برای چند دهه است که ریسک کندی رشد تقاضا برای نفت را تغییر خواهد داد.

شرکت آرامکو به دنبال بازارهایی در خاورمیانه و آسیا به منظور افزایش ظرفیت‌های پالایش نفت و تولید پتروشیمی است.

آرامکو اخیرا توافق مقداتی برای ساخت یک مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی عظیم در ساحل غربی هند با کنسرسیومی از شرکت‌های نفتی هندی داشته است. این پروژه عظیم که هزینه آن ۴۴ میلیارد دلار برآورد شده است، یک پالایشگاه بزرگ با ظرفیت فراوری ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت خواهد داشت.

آرامکو همچنین پروژه ای در مالزی با شرکت نفتی دولتی پتروناس برای پروژه موسوم به رپید برای راه اندازی پالایشگاهی به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ دارد.

این شرکت نفتی همچنین ظرفیت پالایش خود در چین که یکی از بزرگترین مشتریان نفتی آرامکو است را افزایش می دهد و به گفته الجدیمی، سرگرم مذاکره با شرکت CNPC برای نهایی کردن خرید سهم در پالایشگاه یونان است و همچنین سرگرم مذاکره با پالایشگاه‌های دیگر برای سهمی در آنها است.

برای بازار داخلی نیز آرامکو در آوریل تفاهم نامه ای را با توتال فرانسه برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی بزرگ در جبیل امضا کرد که مجموع سرمایه‌گذاری این دو شرکت و سایر سرمایه‌گذاران در آن به ۹ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

به گفته مدیر آرامکو، این شرکت و سابیک قصد دارند یک مجتمع برای تولید مواد پتروشیمی احداث کنند و آرامکو قصد دارد تا پایان سال آینده یک تصمیم سرمایه‌گذاری نهایی بگیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا