انرژی

انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا با دور زدن روسیه

روز گذشته مراسم راه اندازی خط لوله گازی جدید با نام «تاناپ» از آذربایجان تا اروپا در ترکیه برگزار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی از وستی، در این مراسم که الهام علی یف رئیس جمهور آذربایجان، پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین، الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان، وزرای انرژی برخی کشورها و مدیران شرکت های انرژی حضور داشتند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: کشور ما قادر است پیش از زمان در نظر گرفته شده، ساخت این پروژه را تکمیل کند.

وی افزود: ما قول می دهیم که نخستین محموله گازی به اتحادیه اروپا از طریق این خط لوله در ماه ژوئن ۲۰۱۹ میلادی انجام شود.

همچنین بخوانید

همچنین رئیس جمهور اوکراین گفت: کی یف خواهان دریافت گاز مصرفی خود بوسیله خط لوله تاناپ است که از بلغارستان و رومانی به شبکه گازی ما متصل شود.

وی همچنین از ایجاد این خط لوله گازی آلترناتیو که زمینه انتقال گاز از جمهوری آذربایجان و ترکیه را به اوکراین فراهم می کند قدرانی کرد.

به گفته پروشنکو اجرای این پروژه به تامین امنیت انرژی در منطقه کمک می کند.

احداث خط لوله جدید گازی ناتاپ، به عنوان جایگزینی برای عرضه گاز روسیه به اروپا به شمار می رود تا با دور زدن خاک روسیه، آنها را از این جریان گازی محروم کند.

پروژه انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا ظرفیتی ۱۶ میلیارد متر مکعبی دارد، مرحله اول آن از منطقه شاه دنیز در جمهوری آذربایجان با عبور از خاک گرجستان به استان اسکی شهیر ترکیه رسیده است و ظرفیت آن ۶ میلیارد متر مکعب است.

مرحله دوم آن بخشی از دالان گازی جنوبی محسوب می شود که به گفته اردوغان سال ۲۰۱۹ میلادی افتتاح می شود و ده میلیارد متر مکعب ظرفیت خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا