انرژیچندرسانه‌ایصوت

قیمت برق در ایران پائین است

نماینده مردم علی آباد کتول و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت برق در ایران به نسبت سایر ممالک دنیا بسیار پائین است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اسدالله قره خانی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: ارزانی قیمت برق در ایران از دو منظر اول سطح درآمدی خانوارها و دوم نرخ های جهانی قابل بررسی است.

وی همچنین اظهارداشت: اگر قیمت برق با سطح درآمدی خانوارها سنجیده شود به یقین نمی توان گفت این کالا در کشور ارزان است ولی اگر چنانچه با هزینه تولید و همینطور در مقایسه با نرخ های جهانی مورد سنجش قرارگیرد می توان اذعان داشت که شاخص قیمت برق در ایران به نسبت اکثر کشورهای جهان بسیار پائین است.

همچنین بخوانید

نماینده مردم علی آباد کتول و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت تمام شده برق در ایران با توجه به فرسودگی و اتلاف انرژی شبکه های انتقال و توزیع برق، بالا بودن شدت مصرف انرژی تجهیزات مورد استفاده و همینطور اختصاص خوراک مجانی به واحدهای نیروگاهی بسیار بالاست.

وی در ادامه افزود: جدا از این شدت مصرف انرژی در ایران به نسبت اکثر کشورهای جهان از روند رو به رشدی برخوردار است.

قره خانی اظهارداشت: این شدت شامل حال تمامی واحدهای نیروگاهی، پالایشگاهی، صنعتی، معدنی، خانگی، کشاورزی و خدماتی در مملکت می شود.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصادگفت: خوشبختانه قوانین متعددی جهت صرفه جویی و مصرف منطقی انرژی در کشور وضع شده است که برای نمونه می توان به قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، هدفمندی یارانه هاو غیره اشاره کرد.

نماینده مردم علی آباد کتول و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند اجرای قوانین مزبور و سایر تمهیدات صورت گرفته در کاهش مصرف انرژی موثر بوده ولی همچنان شدت این شاخص در جامعه بالاست.

وی اظهارداشت: مدیریت تولید انرژی تاکنون به عنوان یک استراتژی در مملکت مورد توجه بوده ولی مدیریت مصرف در این حوزه به حال خود رها شده است.

قره خانی ضمن تاکید بر اعمال سیاست قیمتی برای مدیریت مصرف انرژی در کشور یادآورشد: اعمال این سیاست باید متناسب با سطح درآمد خانوارها و واحدهای تولیدی باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا