امور زیربناییراه و ساختمان

بازار مسکن دچار رونق تورمی شده است/ افزایش قیمت مسکن مانع از مهاجرت‌های بی‌رویه به تهران می‌شود

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در حال حاضر شاهد رونق تورمی در بازار مسکن هستیم گفت: اثر وام مسکن در خرید خانه کم رنگ شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی سلطان محمدی درباره وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود بازار مسکن دچار رکود تورمی شده، تحلیل درستی نیست چراکه هیچ یک از تعاریف رکود بر بازار مسکن صدق نمی‌کند.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: زمانی از رکود در بازار صحبت می‌کنیم که میزان ساخت و ساز کاهش یابد، قیمت‌ها رو پایین باشند، حجم معاملات خرید و فروش کم شود و یا اینکه میزان سرمایه گذاری روند کاهشی در پیش گرفته باشند حال اینکه هیچ یک از این موارد در بازار مسکن دیده نمی‌شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: در حال حاضر در بازار مسکن شاهد افزایش تعداد معاملات و افزایش قیمت‌ها هستیم و آمارهای رسمی نشان می‌دهد که میزان صدور پروانه برای ساخت مسکن رو به رشد بوده است.

سلطان محمدی با بیان اینکه علایم رکود در بازار مسکن وجود ندارد بنابراین نمی‌توان ادعای رکود تورمی را در بازار قبول کرد، ادامه داد: رشد قیمت‌ها و افزایش میزان معاملات مسکن نشان از رونق دارد که این رونق از ابتدای سال ۹۶ شروع شد و در سال ۹۷ شتاب بیشتری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ بازار مسکن در دوره رکود قرار داشت، گفت: حتی در سالی که نرخ رشد اقتصاد به بالاترین حد خود رسید، سهم مسکن همچنان منفی بود اما از ابتدای سال گذشته شاهد ورود این بازار به دوره رونق بودیم.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه طبق آمارهای بانک مرکزی قیمت مسکن در شهر تهران در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته به طور متوسط چیزی حدود ۳۵ درصد رشد داشته است، گفت: امروز در بازار مسکن شاهد رونق تورمی هستیم البته همواره رونق در این بازار توام با افزایش قیمت بوده است و بین این دو همبستگی قوی وجود دارد.

سلطان محمدی با بیان اینکه قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است، ادامه داد: در حالی که امروز نرخ تورم ۹.۸ درصد و میزان افزایش حقوق و دستمزد تا ۲۰ درصد افزایش یافته است بنابراین نمی‌توان گفت قدرت خریدها افت داشته اما به طور قطع آهنگ رشد قدرت خرید مردم مطلوب نبوده است.

وی با اشاره به افزایش میانگین ۳۵ درصدی قیمت مسکن در تهران اظهار داشت : به طور قطع با این افزایش قیمت‌ها اثر وام مسکن در خرید خانه کم رنگ می‌شود اما اگر این تسهیلات وجود نداشت اثرات منفی بسیار بیشتر بود چراکه این وام بخشی از فاصله قدرت خرید تا قیمت‌های خرید را جبران می‌کند و پوشش می‌دهد.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: یکی از آثار طبیعی افزایش قیمت مسکن در تهران کنترل جمعیت است هر چند که این افزایش قیمت‌ها برای دهک‌های کم درامد دردناک است اما به طور طبیعی مانع از مهاجرت‌های بی‌رویه به تهران می‌شود.

 

منبع
ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا