بانک و بیمهطلا و ارز

ایجاد بازار دوم ارزی بهترین راهکار در شرایط فعلی است/ قیمت دلار افزایش می‌یابد؟

یک کارشناس اقتصادی گفت:به طور حتم ایجاد بازار دوم ارزی در شرایط فعلی، بهترین راهکار برای کنترل این بازار خواهد بود.

اقتصاد آنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ کامران ندری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر این‌که اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی بیشتر سهمیه بندی ارز است تا تک نرخی کردن آن، تصریح کرد: تک نرخی کردن به این معنا است که هر کس بتواند هر مقدار ارزی که نیاز دارد تهیه و یا عرضه کن.

همچنین بخوانید

او ‌با اشاره به اینکه سیاست‌های فعلی در واقع تکرار راهکارهای گذشته است،ادامه داد:اصرار بر نرخ ۴۲۰۰ تومانی مشکلات جدی برای آینده اقتصادی کشور به وجود خواهد آورد که  در این راستا می‌توان به افزایش میزان ثبت سفارش واردات در سال جاری اشاره کرد که این افزایش، نتیجه سود حاصل از نرخ دولتی و بازار آزاد است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: در بازار فعلی با مشکل بیش اظهاری واردکنندگان و کم اظهاری صادرکنندگان مواجه شده ایم و همه این‌ها در نهایت موجب رانت اقتصادی خواهد شد.

ندری با بیان اینکه ثابت نگه داشتن نرخ ارز عامل کاهش قیمت‌ها نمی‌شود، اظهار کرد: کسانی که در بازار قیمت‌گذاری انجام می‌دهند، حتی اگر کالایی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تهیه کرده باشند با قیمت بازار  آزاد عرضه می‌کنند.

او همچنین درباره طرح ایجاد بازار دوم ارزی توضیح داد: در شرایط فعلی بهترین راهکار برای تنظیم بازار و تامین نیاز مردم، ایجاد بازار دوم ارز است که می‌تواند جلوی کسب سود حاصل از تفاوت دو نرخ را بگیرد.

ندری درباره چشم‌انداز قیمت دلار در روزهای آینده اظهار کرد: همه چیز به مذاکرات ما با اروپایی ها در زمینه حفظ برجام بستگی دارد اما مسلما در ماه های آینده با محدودیت ارزی مواجه خواهیم شد که این موضوع بر قیمت ارز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا