بورسبورس کالا

عرضه در بورس بهترین شیوه معامله گندم است/ لزوم اصلاح مسیر ساختاری طرح خرید تضمینی

با توجه به سابقه شکل گیری بورس کالا در کشور و اثرات مثبت این بازار بر اقتصاد، از امسال لازم به نظر می‌رسد زمینه تبدیل شدن تابلوی بورس به مرجع قیمت کالاهای ایرانی حداقل در بازار داخلی فراهم شود تا شاهد ساماندهی و ایجاد شفافیت حداکثری در بازار کالای کشور باشیم؛ البته این امر در خصوص شمار زیادی از محصولات رخ می‌دهد، اما با عرضه همه جانبه کالاها در بورس، این مرجعیت قیمتی به شیوه‌ای کاراتر رقم خواهد خورد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، لزوم ایجاد شفافیت قیمت‌ها در خصوص کالاهای مختلف در حالی است که از سال جاری و طبق مصوبه هیات وزیران مقرر شده خرید گندم مورد نیاز صنف، صنعت و قنادی‌ها از طریق بورس  انجام شود.

این مصوبه درحالی به سمت اجرا می‌رود که طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی دولت برنامه دارد کل گندم تولیدی کشور را از طریق بورس معامله کند.

همچنین بخوانید

عرضه در بورس بهترین شیوه معامله گندم

در همین راستا، معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص عرضه گندم مورد نیاز صنف و صنعت در بورس کالا بسیار موثر و کارآمد است، زیرا خرید گندم مورد نیاز صنف، صنعت و قنادی‌ها از طریق بازار سرمایه موجب شفافیت و کشف قیمت عادلانه شده و اقتصاد را به سمت فضای سالم تری می‌برد.

مجید حسنی‌مقدم با اشاره به عرضه گندم در بورس، اظهار کرد: همچنین در مصوبه اخیر هیات وزیران، عرضه گندم برای نانوایان آزادپز نیز آمده است که در این زمینه نیز باید با هم اندیشی، بهترین شیوه عرضه گندم اتخاذ شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: بنابراین این مصوبه راهکار خوبی است تا در راستای عرضه گندم تولیدی کشور در بورس کالا، هم اکنون بخشی از نیازهای فعالان صنعت از طریق بورس تامین می‌شود و تقاضای گندم مورد نیاز فعالان اقتصادی از این طریق پاسخ داده شود.

مزایای سه گانه طرح قیمت تضمینی

حسنی مقدم در ادامه به اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: سیاست قیمت تضمینی گندم در سال گذشته در چهار استان به صورت آزمایشی اجرایی شد و مزایایی همچون افزایش کیفیت گندم، استانداردسازی محصول و کاهش بار مالی دولت را به همراه داشت، بنابراین اجرایی شدن این طرح کمک کرد تا ضمن بهره مندی از مزایای آن، موانع اجرا نیز مشخص و برطرف شود.

لزوم اصلاح مسیر ساختاری طرح خرید تضمینی

همچنین ﺳﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮ ﻣﻮﺳﻮی ﻻرﮔﺎﻧﯽ، ناﯾـﺐ رﺋـﯿﺲ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺠﻠﺲ نیز با اشاره به اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا، گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی که سال‌ها در کشور اجرا شده، ثمرات فراوانی داشته، اما باید قبول کنیم که این طرح نیاز به اصلاح دارد و به اعتقاد بنده ﻋﺮﺿﻪ ﮔﻨﺪم در ﺑﻮرس  آﻏﺎز ﻣﺴﯿﺮ اﺻﻼح ﺳﺎﺧﺘﺎری طﺮح ﺧﺮﯾﺪ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ است.

ناﯾـﺐ رﺋـﯿﺲ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺠﻠﺲ اظهار کرد: اﺻﻠﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﺛﻤﺮه عرضه گندم در بورس اطﻤﯿﻨﺎن ﺧﺎطـﺮ ﮔﻨـﺪمکاران از ﻓﺮوش ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﺸﺎن و درﯾﺎﻓﺖ ﺳﺮﯾﻊ ﻣﻄﺎﻟﺒﺎﺗﺸﺎن اﺳﺖ که البته دولت باید به صورت جدی از این طرح حمایت کند تا اهداف آن به خوبی به بار بنشیند.

موسوی ﻻرﮔﺎﻧﯽ اﻓﺰود: ﺑﺎ اﺟﺮای درﺳﺖ و ﻋﻤﻠﮑﺮد هماهنگ دﺳﺘﮕﺎه‌های ﻣﺮﺗﺒﻂ، ﻋﺮﺿﻪ ﮔﻨﺪم در ﺑﻮرس ﮐﺎﻻ، رﺷﺪ ﮐﺸﺖ اﯾـﻦ ﻣﺤﺼـﻮل را در ﺳﺎل‌های ﺑﻌﺪ ﺑﻪ همراه خواهد داﺷﺖ و در طﺮف ﻣﻘﺎﺑﻞ شاهد ﺣﺬف واﺳﻄﻪ‌ها از ﺑـﺎزار ﮐﺸﺎورزی خواهیم ﺑﻮد.

ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻣــﺮدم ﻓـﻼورﺟﺎن در ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرای اﺳﻼﻣﯽ اﻓﺰود: ﯾﮑﯽ از مهمترین اﺛـﺮات اﺟﺮای ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻗﯿﻤﺖ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ ﺑﺮای ﮔﻨـﺪم اﯾـﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﺸﺎورز اﯾﻦ اطﻤﯿﻨﺎن ﺧﺎطﺮ را دارد ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺤﺼﻮل ﺧﻮد را ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ ﺑﺎزار در ﺑﻮرس ﺑﻔـﺮوش ﺑـﺮﺳﺎﻧﻨﺪ و ﻋﻤﺪه وﺟﻪ ﻣﺤﺼﻮل ﺧﻮد را در زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻮﺗﺎه از ﺑﻮرس درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻨﺪ؛ در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ دوﻟﺖ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت ﻧـﺮخ واﻗﻌﯽ ﮔﻨﺪم ﺑﺎ ﻧﺮخ ﻗﯿﻤﺖ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ را ﺑﺮای ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﮐﺸﺎورز ﻣﯽ ﭘﺮدازد.

ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣـﻮﺳﻮی ﻻرﮔﺎﻧﯽ، ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از آﺛﺎر ﻣﻄﻠﻮب ﻋﺮﺿﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﮔﻨﺪم در ﺑﻮرس ﺣﺬف دﻻﻻﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ هر ﺳﺎﻟﻪ ﺣـﺎﺻـﻞ دﺳﺘـﺮﻧﺞ ﮐﺸﺎورز را ﺑﻪ ﻗﯿﻤﺖ‌های ﻧﺎﭼﯿﺰ ﺧﺮﯾﺪاری ﮐﺮده و ﺳﻮد اﺻﻠﯽ ﻧﺼﯿﺐ آن‌ها ﻣﯽ ﺷﻮد.

منبع
میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا