انرژی

در دیدار اوپک و روسیه چه خواهد گذشت؟

اوپک و روسیه هفته جاری در شرایطی در عربستان دیدار خواهند کرد که بحرانهای سیاسی ریسک محدودتر شدن بیشتر عرضه را ایجاد کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، تقریبا ۱۶ ماه از اجرای توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش می‌گذرد و قیمت نفت به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کرده است. صعود قیمت نفت به بالاترین رکورد سه سال اخیرش کمک کرده است خزانه این تولیدکنندگان که متحمل بدترین افت قیمت یک دهه اخیر شده بودند دوباره پر شود و تشویق شوند مداخله خود در بازار را با وجود فروپاشی اقتصاد نفتی ونزوئلا و تهدید تحریم ترامپ علیه ایران ادامه دهند.

مایک ویتنر، مدیر تحقیقات بازار نفت در بانک “سوسیته جنرال” فرانسه معتقد است که تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک حاضر نیستند تولیدشان را متوقف کنند. به گفته وی، آنها از اینکه روند کاهش سطح ذخایر ادامه دارد و قیمت‌ها ممکن است تا ۸۰ دلار صعود کنند خوشنود هستند. اما سوال این است که در چه مقطعی آنها نسبت به قیمت‌های بالاتر نگران می‌شوند؟

همچنین بخوانید

درحالی که تحلیلگران هشدار می‌دهند قیمت‌های بالاتر ممکن است باعث جهش عرضه نفت شیل آمریکا شود یا تقاضا را فلج کند، وزیرانی که روز جمعه در جده گردهم می‌آیند روی راه‌های طولانی‌تر کردن همکاریشان متمرکز خواهند شد. این امر ممکن است شامل هدف‌گیری جدید سطح ذخایر باشد که کاهش تولید را گسترش می‌دهد و شالوده‌های اتحادی را پی‌ریزی می‌کند که ممکن است سال‌ها تداوم پیدا کند. هر گونه توصیه‌ای که در نشست هفته جاری مطرح می‌شود در دیدار رسمی اوپک در ژوئن باید به تصویب برسد.

اوپک و روسیه چندین دهه است که در بازار نفت رقیب هستند اما در اواخر سال ۲۰۱۶ برای مقابله با اشباع عرضه‌ای که در نتیجه رشد انفجاری تولید شیل آمریکا ایجاد شده بود، همپیمان شدند. با این‌همه مدت بیشتری از آنچه انتظار می‌رفت طول کشید تا این استراتژی جواب دهد. با بازگشت ذخایر به سطح عادی، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده اوپک و متحدانش می‌توانند پایان یافتن ماموریتشان را اعلام کنند.

انگیزه اصلی برای ادامه استراتژی محدودیت عرضه

عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، اعلام کرده محدودیت عرضه حداقل باید تا پایان امسال همان طور که قبلا برنامه ریزی شده است و احتمالا در سال ۲۰۱۹، ادامه پیدا کند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان مدعی است این اقدام ضروری است تا تضمین شود بازارها به خوبی متعادل شده اند و قیمت‌ها به حد کافی بالا رفته اند تا صنعت نفت جهانی در عرضه آتی سرمایه گذاری کند.

نفت برنت اکنون بالای ۷۰ دلار و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بالای ۶۷ دلار در هر بشکه معامله می‌شوند. هفته گذشته نفت در بازارهای نیویورک و لندن به بالاترین رکورد از سال ۲۰۱۴ صعود کرده بود.

انگیزه‌های دیگری برای ادامه استراتژی محدودیت عرضه وجود دارد. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده که در سه ماهه نخست کشورهای اوپک به دلیل قیمت بالاتر نفت ۴۰۰ میلیون دلار در روز بیشتر از مدت مشابه سال گذشته درآمد داشتند. طبق اعلام وزارت انرژی روسیه، بودجه این کشور سال گذشته حدود ۱.۲ تریلیون روبل (۱۹.۵ میلیارد دلار) رشد کرد.

سیاست نفتی

منابع آگاه می‌گویند عربستان سعودی بدنبال قیمت ۸۰ دلار هر بشکه نفت است تا هزینه‌های داخلی ضروری را پوشش دهد و سرمایه‌گذاران را برای فروش بخشی از سهام شرکت نفتی آرامکو جذب کند.

اگرچه روسیه وابستگی کمتری به درآمدهای نفتی دارد اما معمولا محتاطانه عمل می‌کند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرده وی از همکاری طولانی حمایت می‌کند. شرکت های نفتی روسیه مانند لوک اویل اعتراضاتی را که در ابتدا به توافق نفتی داشتند کمتر کرده‌اند زیرا امتیازات مالی آن روشن شده است.

این توافق همچنین اهداف سیاسی روسیه را تامین کرده و نقش ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را به عنوان واسطه قدرت در خاورمیانه تحکیم کرد.

تاثیر دوگانه

فارغ از مزایا، ادامه محدودیت عرضه ممکن است سیاست عجیبی برای اوپک باشد زیرا کاهش عرضه برنامه ریزی نشده در داخل این گروه رو به افزایش است و تهدیدهای دیگر مختل شدن عرضه دیده می‌شود.

کاهش تولید اوپک اکنون ۶۰ درصد بیشتر از کاهش ۱.۲ میلیون بشکه در روز است که تحت توافق وین برنامه ریزی شده بود زیرا عمیق شدن بحران ونزوئلا به زیرساخت نفتی این کشور آسیب زده است. در این بین، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تهدید کرده از برجام خارج می‌شود و تحریم‌ها علیه تجارت نفت ایران را دوباره وضع می‌کند.

اگر وضعیت ونزوئلا وخیم‌تر شود و ترامپ تهدیدهای خود را عملی کند، کاهش تولید برنامه ریزی نشده اوپک ممکن است تاثیر کاهش تولید داوطلبانه این گروه را دو برابر کند اما کشورهای اوپک به جای پر کردن شکاف به وجود آمده در عرضه، با جدیت محدودیت عرضه را حفظ کرده‌اند.

شراکت نامحدود

در نشست جده تولیدکنندگان همچنین روی تبدیل کردن اتحاد موقتی سال گذشته به یک شراکت بلندمدت کار خواهند کرد. وزیر انرژی روسیه گفته است وی با ادامه همکاری به شکل نامحدود موافق است. یک منبع آگاه به بلومبرگ گفت: وزیران انرژی عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی، عمان، الجزایر، کویت، ونزوئلا، عراق و برونئی و همچنین رییس شرکت دولتی تولیدکننده انرژی لیبی و نمایندگان جمهوری آذربایجان و قزاقستان شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا