صنعت، معدن، تجارت

کاهش مصرف آب در واحدهای تابعه ایمیدرو

مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی ایمیدرو گفت: با اجرای برنامه های صرفه جویی و بهینه سازی مصرف آب در واحدهای تابعه ایمیدرو، صرفه جویی قابل توجهی در آب مصرفی ایجاد شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ امیر ولد خانی، با بیان این مطلب، افزود: با اجرای طرح بازچرخانی پساب تصفیه شده بهداشتی در ۱۰ شرکت تابعه ایمیدرو حدود ۸۰۳ متر مکعب پساب تصفیه شده بهداشتی در روز صرفه جویی و به فرآیند تولید بازچرخانی می شود.

وی با اشاره به پروژه های در دست انجام در واحدهای تابعه این سازمان در زمینه تصفیه فاضلاب بهداشتی و فضای سبز در سال ۹۶ تصریح کرد: این پروژه ها شامل شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب و احداث و راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی در مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی، مجتمع سنگ آهن سنگان و مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران، بهینه سازی و افزایش راندمان تصفیه تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی در شرکت فولاد آذربایجان است.

ولدخانی افزود: بازیافت و بازچرخانی آب از باطله گل قرمز به فرآیند در شرکت آلومینای ایران، طرح جامع تصفیه فاضلاب در شرکت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، خرید، نصب و راه اندازی تیکنر در مجتمع طلای موته، ایجاد و توسعه ۴۴ هکتار فضای سبز و اجرای سیستم آبیاری قطره ای در مجتمع پتاس خور و بیابانک، عقد قرارداد با مشاور رتبه یک تحت عنوان بهینه سازی مصرف حامل های انرژی و آب در سازمان و واحدهای تابعه، از دیگر پروژه های در دست انجام است.

مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو ۵ اقدام برای اجرای برنامه های صرفه جویی و بهینه سازی مصرف آب انجام داده است، گفت: این اقدامات مشتمل بر پاشش مالچ معدنی بر روی جاده های دسترسی خاکی معادن تحت پوشش به منظور جلوگیری از انتشار گرد و غبار و کاهش مصرف آب و استفاده از سیستم های تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی و استفاده مجدد پساب تصفیه شده در فضای سبز و سایر مصارف غیر شرب است.

ولدخانی ادامه داد: همچنین استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار (قطره ای، بارانی و …) در واحدهای تابعه به منظور آبیاری فضای سبز، آموزش کارکنان و فرهنگ سازی استفاده بهینه از منابع آب و نیز نصب و بهره گیری از تجهیزات مجهز به فن آوری های روز مانند شیرهای الکترونیکی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

به گفته مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی ایمیدرو در حوزه مدیریت منابع آب و بهینه سازی و کاهش مصرف، ۴ طرح پژوهشی و ۱۱ پایان نامه مورد حمایت قرار گرفت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا