انرژی

چانه‌زنی هندی‌ها برای تخفیف‌های کلان نفتی

هند قصد دارد با استفاده از موقعیت خود به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت جهان، چانه زنی با تولیدکنندگان نفت جهانی از جمله عربستان را بیشتر کند تا قراردادهای ارزانتری را برای خود تضمین کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تولیدکنندگان بزرگ عضو اوپک با تهدید تولید فزاینده از سوی کشورهای غیراوپک مواجه شده اند و تلاش می‌کنند جای پای خود را در هند مستحکم کنند. این کشور قصد دارد ظرفیت پالایش خود را از ۵ میلیون بشکه در روز به ۸ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد.

یک مقام در وزارت نفت و دو مقام از شرکت‌های انرژی دولتی هند به رویترز گفتند آنها امیدوارند در نشست مجمع بین‌المللی انرژی که هند به طور مشترک با چین و کره جنوبی میزبانی آن را برعهده دارد، با عربستان و نیجریه برای تامین نفت مذاکره کنند.

همچنین بخوانید

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند به رویترز گفت: دنیا به بزرگی بازار هند و تقاضای این کشور واقف است. ما خواستار این هستیم که تامین کنندگان به هند با نظر مساعدتری نسبت به گذشته نگاه کنند. ما خواستار این هستیم که که توافقات شفاف‌تر و منصفانه‌تر باشد.

به گفته کارشناسان بازار، چنین درخواستی منعکس کننده اعتماد جدیدی در هند به عنوان پیشبرنده رشد انرژی جهانی است و از نشست قبلی که در آن مقامات وزارت نفت و مدیران شرکت‌های نفتی دولتی متقاضی خرید نفت بیشتری بودند، بسیار متفاوت است.

پیش از این هند امتیازاتی دریافت کرده است. ایران پیشنهاد کرده تخفیف قیمت حمل محموله‌های نفتی برای پالایشگاه‌های دولتی هند را افزایش دهد تا آنها خریدشان را دو برابر کنند.

آرامکوی عربستان نیز سال گذشته محدودیت اعتبار را برای برخی از پالایشگاه‌های هندی افزایش داد تا آنها بدون فراهم کردن ضمانت مالی روشن، بتواند نفت خریداری کنند.

شرکت BP در گزارش دورنمای انرژی خود در فوریه پیش‌بینی کرده است هند تا سال ۲۰۴۰ بزرگترین بازار رشد برای انرژی جهانی خواهد بود.

مدیران نفتی دولتی هند می‌گویند اکنون روابط متوازن‌تری با تامین کنندگان نفت دارند.

هند سال گذشته خرید نفت از آمریکا را آغاز کرد تا وابستگی خود به خاورمیانه را کاهش دهد. طبق آمار دولتی، سهم تولیدکنندگان خاورمیانه از مجموع واردات نفت هند از حدود ۸۰ درصد در سال مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۷ به ۶۴.۱ درصد در سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ کاهش یافت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا