بورسفرابورس

۱۰ درصد از سهام تبرک در آخرین روز کاری امسال در فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود

موسس تبرک با اشاره به اینکه تبرک ۱۰ سال پس از تاسیس، ظرفیت خود را به ۳ هزار تن ارتقا داد و توانست رتبه نخست تولید رب گوجه فرنگی را در خاورمیانه به دست آورد، افزود: با تلاش‌هایی که طی سال‌های اخیر صورت گرفته، وضعیت اشتغال‌زایی این شرکت نیز بسیار پیشرفت کرده و در حال حاضر حدود ۸ هزار نفر در این مجموعه تحت اشتغال مستقیم هستند.

سی‌وسومین نشست خبری یک دیدار یک عرضه فرابورس ایران که به تشریح ظرفیت‌های گروه کارخانجات صنعتی تبرک اختصاص داشت با حضور موسس و سهامدار عمده، معاون مالی و اداری، قائم مقام مدیرعامل و مدیر بازرگانی شرکت تبرک و همچنین معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران برگزار شد که طی آن علاوه بر ارائه اطلاعاتی از وضعیت تولیدات و صورت‌های مالی این شرکت، به سوالات خبرنگاران نیز به تفصیل پاسخ داده شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، در آغاز این نشست معاون پذیرش و ناشران فرابورس در خصوص کارنامه فرابورس در زمینه پذیرش و عرضه شرکت‌ها در سال جاری گفت: در سال ۹۶ تعداد جلسه ۱۹ هیات‌ پذیرش برگزار شده که در پی آن ۲۱ شرکت در بازارهای اصلی فرابورس ایران پذیرش و ۷ شرکت عرضه شده‌‌اند.

سیدمهدی علم‌الهدی با اشاره به اینکه از سال ۸۸ تاکنون نیز سهام ۱۱۲ شرکت در فرابورس پذیرفته و عرضه شده‌ است، بیان داشت: البته با عرضه سهام گروه کارخانجات صنعتی تبرک این رقم به ۱۱۳ عدد می‌رسد که در این میان ۱۶ شرکت به بورس و یک شرکت نیز از بازار اصلی به بازار پایه فرابورس منتقل شده‌اند.

بازارهای دوم و SME فرابورس میزبان دو عرضه اولیه

مدیر آرمان اقتصادی نیز در جمع خبرنگاران از عرضه ۱۰ درصد از سهام گروه کارخانجات صنعتی تبرک در روز دوشنبه ۲۸ اسفندماه خبر داد و افزود: طی عرضه اولیه ۲۲۳ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۴۲۱ سهم از کل سهام تبرک در بازار دوم به عموم عرضه خواهد شد که حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی ۲۲۰۰ سهم است.

مبینا بنی‌اسدی روش این عرضه را بوک‌بیلدینگ و دامنه قیمتی ثبت سفارش را از ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ ریال اعلام کرد که مدیر این عرضه شرکت کارگزاری بانک ملی ایران، متعهد خرید شرکت تامین سرمایه امین و سقف تعهد خرید نیز ۵۰ درصد از کل سهام قابل عرضه اعلام شده است.

وی همچنین از عرضه اولیه سهام شرکت ماداکتو استیل کرد در آخرین روز کاری سال ۹۶ که در تابلو رشد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط درج شده، خبر داد و افزود: در این میان نکته مهم در خصوص نحوه معاملات در بازار SME و تفاوت آن با سایر بازارهای سهام است که سهامداران حقیقی امکان خرید سهم در عرضه اولیه را ندارند و بر اساس دستورالعمل موجود، خرید سهام در این بازار توسط تمامی اشخاص حقوقی و سرمایه‌گذاران نهادی امکان‌پذیر است.

شرح تاریخچه تبرک از زبان موسس و سهامدار اصلی

موسس و سهامدار اصلی گروه کارخانجات صنعتی تبرک با بیان اینکه این شرکت در سال ۷۷ با تولید رب گوجه فرنگی فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: ما در مسیر فعالیت این کارخانه موضوع تک‌محصولی بودن را تهدیدی برای توسعه خود دیدیم و در حال حاضر محصولات متنوعی از جمله سویا، سس مایونز، کلوچه، روغن خوراکی، محصولات آردی، کنسرو، مربا، محصولات لبنی و… تولید می‌کنیم که تا کنون موفق به دریافت بیش از ۷۰ پروانه بهداشتی برای این محصولات شده‌ایم.

علیرضا بوستانی با اشاره به اینکه تبرک ۱۰ سال پس از تاسیس، ظرفیت خود را به ۳ هزار تن ارتقا داد و توانست رتبه نخست تولید رب گوجه فرنگی را در خاورمیانه به دست آورد، افزود: با تلاش‌هایی که طی سال‌های اخیر صورت گرفته، وضعیت اشتغال‌زایی این شرکت نیز بسیار پیشرفت کرده و در حال حاضر حدود ۸ هزار نفر در این مجموعه تحت اشتغال مستقیم هستند.

بوستانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص دلیل ورود تبرک به فرابورس ایران، هدف از ورود گروه کارخانجات صنعتی به بازار سرمایه را جذب نقدینگی و استفاده از تجربه شرکت‌های بزرگ عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین هدف این مجموعه تبدیل تبرک به یک برند جهانی و افزایش صادرات است.

وی در پایان سود محقق شده هر سهم گروه کارخانجات تبرک را در سال گذشته ۲۰۰ ریال اعلام کرد و در خصوص طرح‌های توسعه‌ای این شرکت نیز گفت: طرح‌های توسعه‌ای در سه شرکت زیرمجموعه در حال اجراست که مهم‌ترین آن تلاش برای کم کردن قیمت‌های تمام‌شده محصولات و توسعه صادرات است.

پاسخگویی به نیازهای کشور مقصد هدف اصلی در صادرات تبرک

در بخش دیگری از سی و سومین نشست خبری یک دیدار یک عرضه، مدیر بازرگانی گروه کارخانجات صنعتی تبرک تنوع محصولات و نیازسنجی بازارهای صادراتی را از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر گستره طیف صادرات محصولات این کارخانه عنوان کرد و گفت: در بحث صادرات این مسئله که محصولات ما پاسخگوی نیازهای کشور مقصد باشد بسیار مهم است و توجه ویژه‌ای به آن می‌شود.

خسروی همچنین رعایت استانداردهای بهداشتی سخت‌گیرانه کشور مقصد نسبت به محصولات صادراتی را از عوامل مهم در مقوله صادرات دانست و گفت: گروه کارخانجات صنعتی تبرک توانسته است کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکمنستان، پاکستان و قزاقستان را از نظر صادراتی پوشش دهد؛ ضمن آنکه کشورهایی همچون روسیه شرکای تجاری تبرک به حساب می‌آیند.

گفتنی است مطابق با امیدنامه این شرکت مالک اصلی و ۸۷.۸۶ درصدی گروه کارخانجات صنعتی تبریک، شرکت توسعه صنعت و عمران تبرک خاورمیانه بوده و خانواده بوستانی ۱۰.۸ درصد سهام این کارخانه را در اختیار دارند.

این شرکت با سرمایه بیش از ۲ هزار و ۲۳۱ میلیارد ریالی، دارای ۹ واحد تجاری فرعی شامل کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشت و صنعت گل‌بهار ناب خراسان، نوش پونه مشهد، طلای سفید تبرک، بهینا، اخشان اخلمد، فراورده‌های غذایی مبین نگار بهناز، فراورده‌های غذایی خوشمزه خراسان و صنایع غذایی مهرانه خراسان است.

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا