بورسفرابورس

استقبال سرمایه‌گذاران از نخستین اوراق اجاره سهام بازار سرمایه در فرابورس

اوراق اجاره سهام شرکت واسط مالی مرداد یکم نخستین اوراق اجاره سهام بازار سرمایه است که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) برای تامین نقدینگی خود، با هدف تسویه مطالبات سازمان تامین اجتماعی اقدام به انتشار آن کرد.

اوراق اجاره سهام شرکت واسط مالی مرداد یکم به ارزش یک هزار میلیارد تومان که مدت پذیره‌نویسی آن از تاریخ ۲۲ تا ۲۳ اسفندماه ۹۶ تعیین شده بود، در نخستین روز این پذیره‌نویسی به فروش رفت.

به گزارش آرمان اقتصادی، این اوراق نخستین اوراق اجاره سهام بازار سرمایه است که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) برای تامین نقدینگی خود، با هدف تسویه مطالبات سازمان تامین اجتماعی اقدام به انتشار آن کرد.

سود این اوراق ۲۰ درصد بوده و مدت پرداخت آن هر ۶ ماه یکبار است. ضمن آنکه ضامن این اوراق بانک رفاه کارگران است که با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته، ضمانت اوراق قابل انتقال به دولت است؛ یعنی در سال ۹۷ این امکان وجود دارد که تضمین بانک با تضمین دولت تعویض شود و درصورت تغییر ضامن مراتب از طریق فرابورس ایران به اطلاع سرمایه­گذاران خواهد رسید.

از دیگر اطلاعات مربوط به اوراق اجاره سهام شرکت واسط مالی مرداد یکم می‌توان به وجود رکن متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان آن اشاره کرد که بر این اساس شرکت تامین سرمایه امین متعهد پذیره­نویس و بازارگردان این اوراق است.

شایان ذکر است که سازوکار اوراق اجاره سهام به این صورت است که بانی اوراق، اقدام به فروش بخشی از سهام خود به نهاد واسط می‌کند و نهاد واسط به وکالت از سرمایه­گذاران، اقدام به خرید سهام کرده و طی عقد اجاره به شرط تملیک، سهام موضوع انتشار رابه بانی اجاره می­دهد. در دوره اجاره نیز بانی ملکف است به صورت دوره­ای اجاره­بهای خود را در مواعد اعلامی به حساب آخرین دارندگان واریز کند و در نهایت در سررسید بانی با پرداخت اصل اوراق به نهاد واسط مجددا مالک سهام خود خواهد شد.

 

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا