انرژی

نفت روی پاشنه کاهش قیمت چرخید

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه که افزایش تولید آمریکا، آمار مطلوب چین را تحت الشعاع قرار داد، به روند کاهشی خود ادامه داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته به ۶۰.۶۵ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۷ سنت یا ۰.۲۶ درصد کاهش، در ۶۴.۴۷ دلار در هر بشکه ایستاد.

همچنین بخوانید

انتشار آماری که نشان داد ذخایر نفت آمریکا برخلاف انتظار تحلیلگران افزایش چندانی نداشته است در اوایل معاملات از قیمت نفت آمریکا حمایت کرده بود. طبق آمار موسسه امریکن پترولیوم ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۹ مارس، ۱.۲ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۴۲۸ میلیون بشکه رسید. در حالی که تحلیلگران میزان افزایش ذخایر را دو میلیون بشکه پیش بینی کرده بودند.

برنت و وست تگزاس اینترمدیت از ابتدای هفته جاری به ترتیب حدود ۱.۵ و ۲.۴ درصد کاهش قیمت داشته اند که تحت تاثیر نگرانیهای فزاینده نسبت به رشد تولید آمریکا و در نتیجه بالا رفتن سطح ذخایر نفت بود. بازارهای نفت نسبتا ضعیف مانده‌اند و قیمت‌ها نتوانستند به رکورد بالای ژانویه که بیش از ۷۰ دلار برای برنت و ۶۷ دلار برای وست تگزاس اینترمدیت بود باز گردند.

طبق آمار اداره ملی آمار چین، تولید نفت خام این کشور در فاصله ژانویه تا فوریه ۱.۹ درصد کاهش یافت و به ۳۰.۳۷ میلیون تن یا معادل ۳.۷۷ میلیون بشکه در روز رسید که نیاز این کشور به واردات را افزایش داد. با این‌همه افزایش تولید نفت آمریکا این آمار را تحت الشعاع قرار داد.

به گفته استفن اینس،  مدیر معاملات منطقه آسیا اقیانوسیه شرکت OANDA، تداوم رشد عرضه آمریکا همچنان ریسک نزولی برای قیمت‌های نفت است.

تولید نفت آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۷ از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز عبور کرد و از سطح تولید عربستان که بزرگترین صادرکننده جهان است، بالاتر رفت.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت آمریکا تا اواخر سال ۲۰۱۸ به بالای ۱۱ میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد و از سطح تولید روسیه که بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان است، سبقت خواهد گرفت.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است فعالیت حفاری آمریکا در هفته‌های آینده به احتمال قوی افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

آمار رسمی هفتگی نفت آمریکا اواخر روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور منتشر می‌شود.

افزایش تولید نفت آمریکا در سال جاری از میزان کاهش تولیدی که توسط کشورهای اوپک و غیراوپک به سرکردگی عربستان سعودی و روسیه برای تقویت قیمت‌ها انجام می‌شود، فراتر رفته است.

براساس گزارش رویترز، برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد عرضه جهانی برای نخستین بار در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت، در حالی که تقاضا در سه ماهه سوم به این سطح می‌رسد که به معنای ایجاد اندکی مازاد عرضه در بازار است، در حالی که بازار در سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ با کمبود عرضه مواجه بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا