بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

۸ ویژگی یک سیستم پرداخت الکترونیکی

سیستم پرداخت الکترونیکی مناسب باید حداقل ۸ ویژگی مهم را دارا باشد که امنیت و اطمینان جز مهمترین ویژگی های این سیستم است.

به گزارش آرمان اقتصادی، پرداخت الکترونیکی نزدیک به دو دهه است که در ایران رواج یافته و به دلیل آسان تر شدن فعالیت های بانکی، مردم استقبال چشمگیری از این سیستم داشته اند. اما سیستم های پرداخت الکترونیکی مناسب باید ویژگی هایی داشته باشند که به اختصار در زیر توضیح داده شده است: 

۱ـ قابلیت، اطمینان و امنیت

نخستین ویژگی یک سیستم پرداخت الکترونیکی، امنیت و قابل اطمینان بودن آن است. با توجه به حساسیت معاملات تجاری و پرداخت وجه، سیستم پرداخت الکترونیکی باید با قابلیت اطمینان بالا، همواره در دسترس کاربران باشد و میزان خطا و مشکلات امنیتی در آن نزدیک به صفر باشد.

برای این منظور باید از سخت افزارها، نرم افزارها و پروتکل های امنیتی مطمئن، استفاده شود. منظور از قابلیت اطمینان سیستم های پرداخت الکترونیکی این است که سیستم همواره در دسترس کاربران باشد و چنانچه با خطای سخت افزاری یا نرم افزاری مواجه شد، خطا به سرعت تشخیص داده شود و سیستم های موازی آن وارد عمل شوند و یا خطا یا نقص به طور خودکار برطرف شود.

 ۲ـ مقیاس پذیری

دومین ویژگی سیستم پرداخت الکترونیکی مناسب، عدم وجود محدودیت در استفاده کاربران از سیستم و عدم کاهش کارآیی به هنگام افزایش تعداد کاربران است.

 ۳ـ رعایت گمنامی 

یکی دیگر از خصوصیات یک سیستم پرداخت الکترونیکی رعایت اصل گمنامی است. مشخصه افرادی که با این سیستم ارتباط برقرار می کنند و یا معامله ای را انجام می دهند، نباید آشکار و قابل پیگیری باشد. به عبارت دیگر حداقل آشکار کردن آن برای افراد عادی ممکن نباشد و یا هزینه بالایی داشته باشد. البته ممکن است برای پیگیری های قانونی با طراحی روش هایی بتوان افراد دست اندرکار یک معامله غیرقانونی را شناسایی کرد.

 ۴ـ قابل قبول بودن 

برای طرفین یک معامله، باید سیستم پرداخت و مکانیسم آن قابل قبول باشد. مبنای قابل قبول بودن می تواند قانونی یا قراردادی باشد.

۵ـ انعطاف پذیری 

یک سیستم پرداخت الکترونیکی مناسب، سیستمی است که بتواند با ابزارها و روش های مختلف پرداخت، کار کند و کاربر را محدود به یک روش خاص نکند. برای مثال با انواع کارت های بدهکار، اعتباری، هزینه و دیگر کارت ها قابل اجرا باشد.

 ۶ـ تبدیل پذیری 

انواع ابزارها و روش های پرداخت مورد استفاده در سیستم پرداخت، باید قابلیت تبدیل به یکدیگر را داشته باشند. علاوه بر این تا حد ممکن، امکان تبدیل ارز را نیز فراهم کنند.

۷ـ کارآیی 

منظور از کارآیی، میزان سرعت انجام معامله است. سرعت و کارآیی یک سیستم پرداخت باید در حد مطلوب باشد. برای این منظور معمولا از پروتکل های ساده تر برای مبالغ پایین استفاده می شود تا از این طریق ترافیک را کاهش داده و کارآیی را بالا ببرند.

 ۸ـ سهولت استفاده از سیستم

سیستم پرداخت الکترونیکی باید به گونه ای طراحی شود که کاربر، حداقل اطلاعات را وارد سیستم کرده و بدون وارد کردن جزییات معاملات، بتواند به خرید و پرداخت وجه اقدام کند. علاوه بر این باید ابزارهای مناسب در اختیار کاربر قرار گیرد تا بتواند از مراحل انجام معامله قدم به قدم اطلاع کسب کند و راهنمایی الزم به وی ارایه شود.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا