انرژی

آب و جاروهای نوروزی در بحبوحه بحران آبی!

ایرانیان بنا به یک سنت قدیمی با خانه‌تکانی به استقبال سال جدید می‌روند و در روزهای آخر هر سال با شستن و تمیز کردن فرش‌ها، ملحفه‌ها، پرده‌ها و … غبار و چرکی را از خانه‌هایشان پاک می‌کنند اما در این روزها افزایش مصرف آب، موضوع نگران‌کننده‌ای است. در چنین شرایطی یک فعال محیط زیست به منفک نبودن آب شرب و مصارف بهداشتی اشاره می‌کند و این وضعیت را بر میزان مصرف آب از سوی مردم موثر می‌داند.

محمد درویش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مورد خانه‌تکانی در کشور متاسفانه یک مشکل جدی وجود دارد چراکه آب مورد نیاز برای شرب و مصارف بهداشتی جدا نیست. در نتیجه مجبوریم برای شست‌وشو از آب تصفیه‌شده و سالم شرب استفاده کنیم. در هیچ کشوری چنین کاری رایج نیست و همه جا آب شرب و بهداشتی جداست.

وی افزود: اگر دولت این دو نوع مصرف را جدا می‌کرد، طبیعتا قیمت آب شرب افزایش پیدا می‌کرد و مردم خودشان حواسشان جمع بود که برای شست‌وشو، خانه‌تکانی، استحمام و شستن ماشین از آب شرب استفاده نکنند چون استفاده از آب شرب برای این مصارف اصلا صرفه اقتصادی برای شهروندان نداشت.

همچنین بخوانید

این فعال حوزه محیط زیست با انتقاد از یکی بودن کنتور آب آپارتمان‌ها در مجتمع‌های مسکونی تصریح کرد: متاسفانه مجتمع‌های آپارتمانی تنها یک کنتور آب دارند و طبیعی است که در چنین شرایطی انگیزه‌ای برای کاهش مصرف آب وجود ندارد چون میزان مصرف آب در مجتمع‌ها تقسیم بر تعداد هر خانواده می‌شود.

درویش تاکید کرد: اگر لوله‌های آب شرب و بهداشتی جدا باشد طبیعی است که مردم با کاهش مصرف آب سعی می‌کنند هزینه کمتری برای شست‌وشو بپردازند. متاسفانه دولت این کار را انجام نمی‌دهد و تنها توپ کاهش مصرف آب را به زمین مردم می‌اندازند بنابراین ابتدا باید ابزارهای لازم برای کاهش مصرف آب را برای مردم فراهم کنیم و قیمت آب شرب را بالا ببریم. در این صورت مردم خود اتوماتیک‌وار مصرف آب را کاهش خواهند داد.

درویش اظهار کرد: قطعا می‌توانیم از مردم ایران تقاضا کنیم در ایام خانه‌تکانی در مصرف آب دقت کافی داشته باشند اما تا زمانی مکانیسم‌های لازم فراهم نباشد و آب شرب و بهداشتی از هم جدا نشود و قیمت آب شرب گران نشود نمی‌توانیم تنها از مردم انتظار کاهش مصرف آب داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا