انرژی

تا پایان سال به ۲.۵ میلیون روستایی آبرسانی می شود

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در سال جاری حدود ۲ هزار میلیارد تومان به آبرسانی روستایی اختصاص یافت و خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم به بیش از یک میلیون خانوار روستایی آبرسانی کرده و امیدواریم این عدد تا پایان سال به حدود ۲.۵ میلیون برسد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رحیم میدانی، معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به قرار گرفتن ایران در یک اقلیم خشک و نیمه خشک، اظهار داشت: ایران کشور کم آبی است و مدیریت منابع آب در کشور مستلزم اقدامات سازه ای و غیرسازه ای است. خوشبختانه در این دولت صرفا به اقدامات سازه ای در مدیریت بحران آب کشور تأکید نشده و موارد بسیار زیادی دال بر این امر وجود دارد.

وی افزود: یکی از اقدامات غیر سازه ای موثر در این دولت، برگزاری بیش از ۲۰ جلسه شورای عالی آب برای تصمیم گیری در مورد مدیریت آب کشور است. این در حالی است که پیش از این و در ۱۲ سال گذشته این شورا تنها ۷ بار تشکیل جلسه داده است.

همچنین بخوانید

وی تصریح کرد: یکی از تصمیمات مهم این شورا در سال های اخیر، تشکیل شوراهای حوضه آبریز کشور برای مشارکت دادن مردم در مدیریت مصرف و تخصیص آب در کشور است.

معاون امور آب و آبفا تأکید کرد: بیش از نصف آب مصرفی کشور در بخش های مختلف از منابع آب زیرزمینی تهیه می شود و متأسفانه در سال های گذشته به طرز بی رویه ای از این منابع حیاتی آب برداشت شده است و این مسأله کمیت و کیفت آب را در برخی از مناطق تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی این است که در طول برنامه ششم توسعه ما بتوانیم بخشی از این بیلان منفی آب های زیرزمینی را جبران کرده و این سفره ها را به حدی از تعادل و پایداری برسانیم.

میدانی خاطرنشان کرد: بحران کنونی آب علامتی برای همه ما جهت اجرای درست وظایف است و چنانچه به صورت همه جانبه خود را برای مواجهه با آن بسیج نکنیم، حیات کشور در بسیاری از مناطق به خطر می افتد.

وی با اشاره به اینکه تغییر رویکرد دولت از اقدامات صرفا سازه ای به غیرسازه ای را می توان در نحوه تخصیص بودجه در بخش آب و آبفا مشاهده کرد، گفت: نسبت به سال ۹۲ تخصیص بودجه به پروژه تعادل بخشی آب های زیرزمینی حدود ۸ برابر رشد داشته است و اعتبار تخصیص یافته به ساماندهی رودخانه های کشور که بیش از ۱۴۳ هزار کیلومتر هستند بیش از ۵ برابر رشد داشته است.

معاون امور آب و آبفا وزیر نیرو با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر اضافه کرد: اعتبار سنجش رفتار سفره های آب زیرزمینی برای مدیریت بهتر مصرف آب در این بخش حدود ۶ برابر رشد داشته است.

وی با تأکید بر اهمیت سدها برای مدیریت آب کشور، اظهار داشت: بالغ بر ۳۰۰ سد که حدود ۱۶۹ عدد از این سدها جزو سدهای بزرگ هستند در کشور وجود دارند که بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب آب را در خود ذخیره کرده اند.

وی تصریح کرد: اگر این سدها نبودند امروز ما قادر به تأمین آب شرب کلانشهرهایی چون تهران، مشهد و… نبودیم.

میدانی گفت: در یکی از مصوبات شورای عالی آب تأکید شده که وزارت کشاورزی موظف است متناسب با اقلیم مناطق مختلف ایران الگوی کِشت ملی را تعیین کند. با توجه به مصرف بالای آب در کشاورزی تعیین این الگو می تواند در مدیریت بهینه آب در این بخش بسیار موثر باشد.

وی ادامه داد: ۸۵ درصد از بارندگی های کشور تنها در ۲۵ درصد از مساحت کشور اتفاق می افتد و  بارندگی های اخیر کشور نیز خیلی نمی تواند برای رفع بحران آب موثر باشد. چرا که این بحران محصول یک شبه نیست و در توالی زمان اتفاق افتاده است.  

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا