امور زیربناییراه و ساختمان

برگزاری جلسه کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد سقوط هواپیمای تهران -یاسوج/ تا سال ۹۰ اگر هوا نامناسب بود، پروازها لغو می‌شد

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برگزاری جلسه روز چهارشنبه این کمیسیون با حضور وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر مسئولان به‌منظور بررسی ابعاد سانحه هوایی تهران -یاسوج یادآور شد که تا سال ۹۰ اگر هوا نامناسب بود و دید کافی و مستقیم وجود نداشت، همه پروازها لغو شود اما بعد از سال ۹۰ با تعیین مقرراتی گفتند ایرادی ندارد و حتی اگر هوا ابری بود هم با همان شرایط فرود آید.

همچنین بخوانید

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدرضا رضایی کوچی در حاشیه نشست علنی امروز مجلس با حضور در جمع خبرنگاران به بیان نکاتی درباره سانحه هوایی روز گذشته هواپیمای تهران-یاسوج پرداخت و از پیگیری‌های اخیر کمیسیون عمران در این رابطه خبر داد. 

 وی در این باره گفت: قرار است در هفته جاری برحسب ماموریت رییس مجلس به کمیسیون عمران، جلسه‌ای با حضور وزرای راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل فرودگاه‌های کشور و مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان و همچنین تیم امداد و نجاتی که در محل حادثه حاضر شدند، برگزار شود.

نماینده اصواگرای جهرم در مجلس ادامه داد: در جلسه مدیریت بحران که روز گذشته تشکیل شد، تاکید ما بر این بود که نخست امداد و نجات انجام شود. یعنی همه استان‌ها و امداد و نجات کشور برای پیدا کردن آثاری از هواپیما بسیج شوند تا شاید بتوانیم افرادی را زنده پیدا کنیم.

رضایی کوچی افزود: همچنین قرار است وزیر راه و شهرسازی در جلسه چهارشنبه این هفته کمیسیون عمران توضیحاتی ارائه کند و مباحث کارشناسی و عوامل بروز این حادثه را بررسی کنیم.

وی با تشریح جمع‌بندی این کمیسیون در ارتباط با سانحه هوایی روز گذشته اظهار داشت: بر اساس گزارش‌ها و اطلاعات کسب شده، آن‌چه به عنوان فرضیه مطرح شد، این است که معمولاً به طور عادی هواپیماها توسط طرحی که  هواپیمایی کشوری ارائه کرده باید از قله دنا عبور کنند. یعنی این هواپیما باید از ارتفاع ۱۵ هزار پا رد می‌شده است. چرا که این قله دارای ارتفاع ۱۴ هزار پا است. بنابر این هواپیما باید ارتفاع ۱۵ هزار پا را رعایت می‌کرده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکنه خلبان پس از رعایت این ارتفاع باید طرح تقرب را اجرا کرده و فرود می‌آید اما در شرایطی که هوا بسیار صاف بوده، خلبانانان همیشه دره یو شکل را انتخاب کرده و طرح سازمان هواپیمایی را رعایت نمی‌کردند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد هواپیمای ای‌تی‌‌‌آر که روز گذشته دچار سانحه شد، مسیر خود را انتخاب کرده و آن‌جا با ابرهای متراکم و توربالانسی که ایجاد شده بود، مواجه شده است.

رضایی کوچی یادآور شد: مسئله این است که با وجود آن‌که می‌دانستیم وضعیت جوی خراب است، باید از قبل این سخت‌گیری را می‌کردیم و به خلبانان اجازه نمی‌دادیم، چنین مسیری را انتخاب کنند. صرف تجربه در این موارد کفایت نمی‌کند. گاهی اعتماد به نفس بالا کار دست انسان می‌دهد. گاهی زمانی که شرایط جوی به قدری نامناسب است که دید کافی نداریم، طبیعی است که مسیری انتخاب شود که کم‌‌خطرتر باشد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در فرودگاه یاسوج، مقرر کرده بود تا سال ۹۰ اگر هوا نامناسب بود و دید کافی و مستقیم وجود نداشت، همه پروازها لغو شود اما بعد از سال ۹۰ با تعیین مقرراتی گفتند، ایرادی ندارد و حتی اگر هوا ابری بود هم با همان شرایط فرود آید که به نظر می‌رسد، این مسائل رعایت نشده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: تاکید بر این بود که خلبانان ملزم شوند در شرایط جوی نامناسب از این مسیر عبور نکنند. به هر حال، این‌ها جز موضوعاتی است که باید به صورت فنی بررسی شود و ما در جلسه چهارشنبه کمیسیون عمران این موارد را به صورت دقیق بررسی و پیگیری می‌کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا