ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

توسعه صادرات غیرنفتی با بازوی نرم‌افزارها

حوزه نرم‌افزاری از آن دست حوزه‌هایی است که با توجه به وجود تعداد بالای فارغ‌التحصیلان در آن می‌تواند به حرفه‌ای ارزآور برای کشور تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نرم‌افزارها از آن دست حوزه‌هایی از فناوری اطلاعات هستند که با توجه به جذابیتی که بازار این خدمات پیدا کرده است، برای افزایش صادرات غیرنفتی حیطه‌ای بسیار مستعد است. امروزه کشور هند بخش بزرگی از تمرکز اقتصادی خود را برروی حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و مخصوصا صادرات نرم‌افزار گذاشته است؛ موضوعی که البته مورد توجه سیاستمداران ما در سطح کلان هم قرار گرفت و وزیر ارتباطات در نشستی با نخست وزیر هند به این مقوله هم گریزی زد.

تشکیل کارگروه مشترک با هند برای صادرات نرم‌افزار

همچنین بخوانید

آذرماه امسال، محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به دیدار و گفت‌وگوی خود با نخست وزیر هند، از تشکیل کارگروهی مشترک با این کشور برای ارتقای سطح همکاری‌ها در حوزه صادرات نرم افزار خبر داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود در این باره نوشت: با نخست وزیر هند دیدار و گفت‌وگوی سازنده‌ای با وزیر فناوری اطلاعات هند داشتم. در این گفت‌وگو توافق کردیم در حوزه صادرات نرم‌افزار، امنیت زیرساختهای فضای مجازی و نیز دولت الکترونیکی کارگروه مشترکی تشکیل و سطح همکاری‌ها در این حوزه‌ها ارتقاء یابد. هند یکی از کشورهای برتر دنیا در حوزه صادرات نرم افزار به حساب می‌آید.

وزیر ارتباطات  نکته قابل توجه در این همایش را تاکید نمایندگان کشورهای مختلف بر نقش توسعه فضای مجازی و نیز شبکه‌های اجتماعی در افزایش اشتغال و بهبود مکانیزم‌های بازاریابی محصولات شرکت‌های کوچک و متوسط و در نهایت افزایش تولید ثروت در این عرصه دانست و گفت این نکته‌ای است که در چند سال اخیر در کشور ما نیز به خوبی تجربه شده است.

نبود کپی رایت بر شرکت های داخلی فشار می آورد

در همین ارتباط رییس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران هم با اشاره به جایگاه صادرات نرم‌افزاری ایران در جهان، آفریقای جنوبی و برخی کشورهای آسیای شرقی را برخی از بازارهای مقصد نرم‌افزارهای ایرانی نام برد.

شاهین اکبریان طبری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که صنایع مختلف نرم‌افزاری در کشور همچون نرم‌افزارهای کاربردی و بانکی جایگاه بهتری در صادرات این نرم‌افزارها به کشورهای دیگر دارند، گفت: با این‌که جا انداختن برند ایرانی در کشورهای منطقه و آسیا کاری دشوار است، اما برخی نرم‌افزارهای بانکی که در آفریقای جنوبی و آسیا و حتی در عراق و افغانستان یا کشورهای همسایه شمالی استفاده می‌شوند، برندهای ایرانی هستند.

وی با اشاره به بازار فروش بازی‌های نرم‌افزاری، بیان کرد: در حوزه فروش بازی‌ها کسی به برند توجه نمی‌کند، چرا که اگر یک بازی بتواند مورد قبول مخاطب قرار بگیرد، به تدریج فراگیر می‌شود، اما این بازی‌ها باید قدرت رقابت با شرکت‌های بین‌المللی را هم داشته باشد تا بتوان از این مجرا صادرات نرم‌افزاری کشور را افزایش داد.

رییس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نصر تهران در مورد بازی‌های رایانه‌ای، ادامه داد: در این حوزه مساله‌ای که باعث فشار بر شرکت‌های داخلی می‌شود، نبود قانون کپی‌رایت در کشور است. این تفکر در کشور وجود دارد که فکر می‌کنید که نبود قانون کپی‌رایت برای کشور یک مزیت است، در حالی که همین مساله باعث عدم رشد شرکت‌های داخلی شده است. عدم خدمات‌رسانی یک نرم‌افزار اپ‌استور شرکت گوگل باعث شده است تا بسیاری از برنامه‌ها را نتوان به کشورهای دیگر صادر کرد.

برخی کارشناسان حوزه نرم‌افزاری، اقتصاد دیجیتالی را در دو حوزه تولید نرم‌افزار و افزایش صادرات و همچنین نقش محرک برای دیگر صنایع در اقتصاد بررسی می‌کنند و حتی تولید نرم‌افزاری امروزه حتی سودی بیشتر از تولید محصولات سخت‌افزاری در اقتصاد دیجیتالی دارد.

اقتصاد دیجیتالی مفهوم نسبتا جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و بکارگیری آن در جوامع در حال تکامل است. اقتصاد دیجیتالی که در مواردی اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوینی یا اقتصاد شبکه ای هم نامیده می‌شود، اقتصادی است که بر پایه فناوری‌های دیجیتالی شامل شبکه های ارتباط دیجیتالی (اینترنت و دیگر شبکه های ارزشی افزوده) رایانه ها، نرم افزار و دیگر فناوری های اطلاعاتی مرتبط استوار است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا