صنعت، معدن، تجارتمعدن

تعیین تکلیف ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در منطقه ویژه خلیج فارس

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از برنامه جذب سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در این منطقه خبر داد. به گفته وی، وضعیت ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در این منطقه مشخص شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ حسن خلج طهرانی با بیان این مطلب اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، به ۲ بخش شامل ایجاد زیرساخت (شامل ایجاد اسکله، تامین برق، آب شیرین کن) و سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع معدنی و فلزی (شامل تولید زنجیره فولاد، آلومینیوم، حصولات نفتی مانند قیر و…) گروه بندی می‌شود. اکنون ۳ میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار -که معادل ۱۶.۸ درصد طرح‌ها است- در این ۲ حوزه به بهره‌برداری رسیده است.

۵ میلیارد دلار مشخص شده

وی ادامه داد: همچنین وضعیت سرمایه‌گذاری برای ۵ میلیارد دلار دیگر نیز مشخص شده و عملیات اجرایی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آغاز شده است. با اجرایی شدن این طرح‌ها در آینده نزدیک، ۴۲.۵ درصد از هدف ۲۰ میلیارد دلار برای منطقه به مرحله عمل خواهد رسید.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با بیان اینکه بر اساس هدف تعیین شده برای این منطقه، میزان تولید شمش فولاد منطقه باید به تولید سالانه ۱۰ میلیون تن برسد، گفت: این میزان حدود ۱۸ درصد هدف سند چشم‌انداز توسعه کشور را تشکیل می‌دهد که ۲.۹ میلیون تن آن به‌بهره‌برداری رسیده است. این رقم حدود ۹ درصد کل ظرفیت فولاد ایجاد شده در کشور است.

وی افزود: همچنین در این منطقه، ۴.۲ میلیون تن طرح فولادی نیز در مرحله اجرا قرار دارد، که با به‌بهره‌برداری از این طرح‌ها، ظرفیت تولید فولاد منطقه به تولید سالانه ۷.۱ میلیون تن خواهد رسید. همچنین درخواست احداث ۴.۵ میلیون تن فولاد دیگر نیز در این منطقه در دست بررسی و مذاکره است

خلج طهرانی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با داشتن مزیت هایی همچون «کاهش هزینه تمام شده شمش آلومینیوم ناشی از واردات آسان مواد اولیه» و «دسترسی راحت و مناسب به انرژی به عنوان صنعت انرژی بر»، برای توسعه صنعت آلومینیوم کشور بسیار مناسب است، تصریح کرد: درحال حاضر کارخانه آلومینیوم المهدی با ظرفیت تولید ۱۱۰ هزار تن و کارخانه آلومینیوم هرمزآل با ظرفیت تولید ۱۴۷ هزار تن شمش آلومینیوم در این منطقه در حال تولید است. ظرفیت این دو واحد برابر ۵۴ درصد، ظرفیت فعلی موجود در کشور است.

در ادامه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، این منطقه به دلیل برخورداری از مزیت‌های بسیار مهم نظیر حضور در مهم‌ترین نقطه استراتژیک جهان و دسترسی آسان به آب‌های آزاد، نزدیکی به منابع عظیم انرژی نفت و گاز، همجواری استان هرمزگان با مهم‌ترین معادن سنگ‌آهن، برخورداری از دوخط سراسری راه‌آهن با ایستگاه اختصاصی مانوری، دسترسی آسان به فرودگاه بین‌المللی بندرعباس، وجود اسکله تخلیه و بارگیری مواد، همجواری با بنادر شهید رجایی و بندر شهید باهنر، امکان احداث واحدهای آب‌شیرین‌کن به واسطه نزدیکی به آب‌های آزاد و غیره، شرایط منحصر به فردی را برای توسعه واحدهای معدن و صنایع معدنی فراهم کرده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا