بین الملل

قیمت نفت دو درصد جهش کرد

در پایان معاملات روز جمعه با بسته شدن یک خط لوله مهم آمریکا و انتظار از تمدید توافق اوپک، قیمت نفت پس از افت در ۵ جلسه متوالی، جهش کرد و ۲ درصد از ارزش از دست داده خود را دوباره به دست آورد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، در پایان معاملات روز جمعه با بسته شدن یک خط لوله مهم آمریکا و انتظار تاجران از این‌که تمدید توافق اوپک باعث محدود شدن تولید خواهد شد، قیمت نفت پس از افت در ۵ جلسه متوالی، جهش کرد و دو درصد از ارزش از دست داده خود را دوباره به‌دست آورد.

هرچند قیمت‌ها تحت فشار افزایش تولید آمریکا و تردیدهایی در مورد این‌که روسیه هم از تمدید توافق اوپک برای کاهش تولیدات حمایت کند، برای اولین بار در ۶ هفته اخیر افت کرد. پس از اظهارات روز پنج‌شنبه وزیر انرژی عربستان سعودی که اشاره به تمایل اوپک برای تمدید توافق کاهش تولیدات در نشست ۳۰ نوامبر این گروه داشت، قیمت‌ها دوباره بازگشت.

همچنین بخوانید

قیمت نفت خام برنت با جهشی ۱.۳۶ درصدی یا ۲.۲ درصدی، در بشکه‌ای ۶۲.۷۲ دلار تثبیت شد در حالی که نفت خام تگزاس غرب آمریکا با جهشی ۱.۴۱ دلاری یا ۲.۶ درصدی در قیمت هر بشکه ۵۶.۵۵ دلار به کار خود پایان داد.

برای این هفته قیمت نفت خام برنت ۱.۳ درصد افت کرد و نفت خام تگزاس غرب آمریکا هم ۰.۳ درصد پایین‌تر به کار خود پایان داد.

پس از نشت خط لوله کی‌استون شرکت ترنس‌کانادا در داکوتا جنوبی این خط لوله که ۵۹۰ بشکه در روز از نفت آمریکا را منتقل می‌کرد، بسته شد.

به این ترتیب به علت کاهش عرضه نفت خام آمریکا قیمت شاخص آن اندکی افزایش یافت.

این هفته پس از این‌که داده‌های دولتی آمریکا نشان داد تولید نفت خام این کشور به رکورد ۹.۶۵ میلیون بشکه در روز در هفته گذشته رسیده است، قیمت‌ها با وحشت از عرضه بیش از حد افت کردند. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که ایالات متحده مسئول ۸۰ درصد از افزایش تولید جهانی نفت در طول دهه آینده خواهد بود.

طبق اعلام شرکت خدمات انرژی بیکر هیوگز جنرال الکتریک در روز جمعه، این هفته شرکت‌های انرژی آمریکا، تعداد چاه‌های نفت خود را بدون تغییر باقی گذاشتند.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا