آموزشآموزش کسب و کار

توصیه‌های عالی برای مدیران عالی

فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت. محیط فضای کسب و کار در کشورها هرچه شفاف تر و رقابتی تری باشد منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشورها و اتخاذ سیاست های مطلوب شده و روند بهبودی شاخصها ی اقتصادی را در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در این راستا بررسی وضعیت شاخص های کسب و کار چه از نظر خرد و چه از نظر کلان و تبیین چالش های موجود می تواند در ایجاد و توسعه فضای کسب و کار در کشور مثمر ثمر باشد.

تاثیر فضای کسب و کار مساعد، بر افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی مشهود است. با وجود این، طی سال‌های پس از اعلام آمارهای جهانی از رتبه ‌بندی فضای کسب و کار در کشورهای مختلف، دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه جایگاه کشورمان مطرح می‌شود. این شرایط موجب شده است تا اکنون بهبود فضای کسب و کار با توجه به چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور به ضرورتی انکار‌ناپذیر تبدیل شود.

همچنین بخوانید

با این وجود به ‌نظر می‌رسد هنوز هم بسترهای مناسب برای ایجاد فضای امن سرمایه‌گذاری و کسب و کار در کشورمان چندان فراهم نبوده و برای رسیدن به جایگاه واقعی اقتصاد ایران در زمینه شاخص فضای کسب و کار، فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

آنچه مسلم است اصلاح فضای کسب و کار و بهبود شاخص های مزبور در عرصه جهانی نه تنها گامی مثبت و اساسی در جهت تقویت جنبه مشارکت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و ارتقاء سطح اشتغال و تولید در کشور محسوب می شود بلکه به طور قطع از منظر سرمایه گذاران خارجی از جمله ی مهمترین نماگرها برای ورود به کشور میزبان و شرط لازم برای ارتقا و تسهیل جریان ورود فناوری به کشور می باشد.

لذا با توجه به اهمیت بهبود فضای کسب و کار، در این مقاله سعی شده به چند توصیه کاربردی برای مدیران جهت اصلاح امور سازمان تحت امر خود اشاره شود:

 

۱- به کارشناسان ونخبگان سیستم خود هیچگاه فشار وارد نکنید آنها می‌توانند کاری کنند که سیستم شما دچار بیماری هموفیلی شود و با کوچکترین زخمی خونریزی مداوم نماید .

۲- وجه‌ی طلبکارانه داشتن و ندیدن نقاط مثبت کارکنان یک ضعف اساسی است که نوآوری و خلاقیت را می‌میراند.

۳- از ترس اینکه پرسنلتان جایگاه شما را بگیرند اقدام به استخدام افراد ضعیف و غیر حرفه‌ای ننمایید قطعا کارکردن با حرفه‌ای ها مشکلات خاصی دارد ولی به پیشرفت سیستم و پیشرفت شما کمک می‌کند.

۴- به جای ایجاد تفرقه بین کارکنان و ایجاد سیستم‌های جاسوسی به فکر ایجاد اتحاد و نظم بین کارکنان باشید.

۵- در موردی مسایلی که نمی‌دانید تظاهر به دانایی نکنید .گاهی با پرسیدن یک سوال مناسب می‌توانید میزان هوش وسطح فکرتان را به دیگران اثبات کنید.

۶- از کوچکترین افراد مجموعه هم می‌شود چیزهایی یاد گرفت از فرصت‌های یادگیری استفاده کنید.

۷- به پرسنلتان فرصت مناسب برای تفریح بدهید.

۸- استفاده نامناسب از ابزار اخراج باعث ایجاد ناامنی در محیط کار و بالطبع تنزل کیفیت می‌شود.

۹- مدیریت را مایه برتری بر دیگران ندانید. در کارکنان شما افراد زیادی هستند که از شما با استعدادتر در زمینه مدیریت هستند.

۱۰- موفقیت یک مدیر به اتومبیل ، کت وشلوار، ساعت مچی و تجملات نیست.

۱۱- به همه مسایل ورود نکنید گاهی زمان حلال مسایل است.

۱۲- مدیریت را با نظامی‌گری اشتباه نگیرید. در خفقان و فشار هیچ استعدادی رشد نمی‌کند شاید چینی‌ها بتوانند اپل بسازند ولی هیچگاه استیو جابز پرورش نمی‌دهند.

۱۳- اگر از پایین‌ترین سطوح شروع بکار کرده‌اید و پله پله بالا آمده‌اید هیچ کس مناسب‌تر از شما برای آن پست نیست.

۱۴- به جای استخدام سه نفر با حقوق پایین یک نفر با حقوق بالا استخدام کنید یک نفر راضی بهتر از سه نفر ناراضی کار می‌کند.

۱۵- به هر کسی در جایگاه خودش قدرت و اختیار بدهید . به چارت سازمانی احترام بگذارید . و آن را دور نزنید چه به سمت بالا چه به سمت پایین!

۱۶- از استخدام افراد دارای پارتی !!!!!! خودداری کنید. موردی که معمولا در سازمان‌های دولتی و حتی خصوصی هم رعایت نمی‌شود.

همچنین بخوانید

‫۲ دیدگاه ها

دکمه بازگشت به بالا