امور زیربناییراه و ساختمان

افزایش ۴ برابری راه‌های آسفالته پس از انقلاب / هوشمندسازی حمل‌ونقل ایمنی را افزایش می‌دهد

وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر هوشمندسازی حمل‌ونقل در کشور اظهار داشت: پس از انقلاب طول راه‌های کشور ۴ برابر شده که تنها با هوشمندسازی حمل‌ونقل می‌توان ترددها را مدیریت کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، عباس آخوندی در مراسم تقدیر از راهداران و گرامیداشت هفته حمل و نقل و رانندگان با بیان اینکه حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از فراگیرترین حوزه‌های کشور و بسیار پیچیده است، گفت: دامنه فعالیت‌های این حوزه بسیار گسترده است و تاثیر زیادی در تولید ناخالص ملی و آبادانی کشور دارد.

وی ادامه داد: هر زمان از یک کشور آباد و عمران صحبت می‌شود میزان زیرساخت‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

آخوندی با اشاره به افزایش طول راه‌های کشور در طول ۴۰ سال گذشته اظهار داشت:‌ در حالی‌که ابتدای انقلاب میزان راه‌های کشورمان ۵۰ هزار کیلومتر بوده این رقم در حال حاضر به ۲۰۷ هزار کیلومتر رسیده یعنی در کمتر از ۴ سال روی راه‌های آسفالته کشور ما ۴ برابر شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: میزان خودروهای پلاک شده در کشور در حال افزایش است و در حالیکه سال‌های گذشته تعداد خودروها در کشور ما چیزی حدود ۲ دستگاه بوده امروز به ۲۰ میلیون دستگاه خودرو رسیده و سالانه ½ میلیون دستگاه اضافه می‌شود .

وی افزود: آن چیزی که در وزارت راه و شهرسازی بر آن متمرکز است موضوع ایمنی است. ایمنی را نمی‌توان با چیز دیگری جایگزین کرد. یک لحظه غفلت از ایمنی می‌تواند فاجعه آفرین باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایمنی یک فرهنگ است، گفت: ایمنی در بخش عرضه یک فرهنگ مهندسی  و در بخش بهره‌بردار فرهنگ راهداری است.

آخوندی با اشاره به چند عاملی که ایمنی را افزایش دهد، اظهار داشت: بهبود جاده‌ها، بهبود کیفیت وسایل‌نقلیه، اعمال قانون، یک‌پارچه شدن امداد و درمان پس از وقوع تصادفات و بهبود رفتار بهره‌برداران عواملی هستند که می‌تواند ایمنی را در جاده‌های کشور افزایش دهند.

آخوندی تاکید کرد: واقعیت این است که مدیریت این حجم از ترددها بدون حمل‌ونقل هوشمند امکان‌پذیر نیست.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر ۱۲۷۰ دوربین نظارتی در سراسر جاده‌های کشور نصب شده و ۶۰۰ دوربین دیگر در مرحله اجرا هستند.

آخوندی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت هوشمندسازی حمل ونقل بر خط سازی شناسایی هویت‌بار است که این موضوع بسیار اهمیت دارد .

وی تاکید کرد: هوشمند شدن حمل‌ونقل یک بعد ایمنی دارد اما بعد دیگر آن جنبه روانی بازار توسعه خدمات حمل و نقل است.

وی با تاکید به دسترسی آزاد مردم به اطلاعات حمل و نقلی اظهار داشت: بدون‌شک دسترسی آزاد مردم به اطلاعات می‌تواند رفتار آنها را تغییر دهد چنان‌که می‌بینیم استفاده از سامانه ۱۴۱ در مدیریت زمان سفر بسیار فراگیر شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هوشمند کردن حمل‌ونقل نرخ بهره‌وری را افزایش می‌دهد، اظهار داشت: حاشیه سود سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل یک تا دو درصد است بنابراین موضوع رقابت بسیار  در این صنعت مهم است و شرکت‌هایی که مزیت حمل‌ونقل نداشته باشند حذف می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما روی زنجیره لجستیک یعنی حمل و بار مسافر از مبدا تا مقصد تمرکز کرده‌ایم، گفت: زمانی می‌توان در این بازار رقابتی موفق شد که گره‌های تردد در یک کریدور را برطرف سازیم.

وی ادامه داد: بدون‌شک قرارگیری ایران در این موقعیت استراتژیک می‌تواند مزیت رقابتی آن را افزایش دهد اما زمانی می‌توانیم رقابت را افزایش دهیم که بتوانیم قیمت رقابتی و زمان رقابتی(حمل کالا در کوتاه‌ترین زمان) داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم حضور و توسعه شرکت‌های استارتاپ در حوزه حمل‌ونقل گفت: باید به سمت هوشمندسازی حمل‌ونقل حرکت کرد. این در حوزه بار به معنای حذف بارنامه‌های کاغذی و صدور بارنامه‌های الکترونیکی است.باید بتوانیم با استفاده از این تکنولوژی نرخ بهره‌وری در حمل‌ونقل را افزایش دهیم. باید بتوانیم حمل‌ونقل ترکیبی داشته باشیم  و با استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی قیمت و زمان حمل بار را رقابتی کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا