ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

از بودجه ICT در سال ۹۷ تا افزایس سرویس‌های دولت همراه

سهم ۳۹۰۰ میلیاردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از لایحه بودجه، پیشنهاد رایگان شدن مکالمات کمتر از ۱۰ ثانیه در مناطق مشکل‌دار، وعده وزیر مبنی بر پوشش تمامی شهرها به شبکه ۳G و ۴G تا دهه‌ی فجر، مزایده یک میلیون آدرس IPV۴ و قرار گرفتن ۶۰ سرویس در سامانه دولت همراه بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، لایحه بودجه ۱۹ آذر ماه اعلام شد که در این لایحه بودجه ۳۹۰۰ میلیاردی وزارت ارتباطات هم مشخص شده بود. همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه‌ای که با مدیران عامل اپراتورها داشت به دلیل مشکلات ارتباطی که در برخی از مناطق وجود دارد، پیشنهاد رایگان شدن مکالمات کمتر از ۱۰ ثانیه را به اپراتورها داد.

سهم آی‌سی‌تی از لایحه بودجه ۱۳۹۷

همچنین بخوانید

بودجه ۳۹۰۶ میلیاردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقایسه با عملکرد ۱۸۶۴ میلیاردی این وزارتخانه در سال ۱۳۹۵ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان رشد دارد اما در مقایسه با رقم مصوب حدود ۴۴۷۰ میلیاردی سال جاری با کاهش حدود ۵۶۰ تومانی همراه است. البته عملکرد بودجه وزارتخانه در سال جاری هنوز مشخص نشده و ممکن است در نهایت با توجه به اینکه کامل محقق نشود حتی بودجه پیش‌بینی‌شده برای سال بعد نسبت به عملکرد امسال بیشتر هم باشد.

جزییات توزیع بودجه ۳۹۰۰ میلیاردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که پیش‌بینی شده در سال آینده حدود ۳۵۶۸ میلیارد تومان به خود وزارتخانه اختصاص پیدا کند. همچنین ۹۲ میلیارد تومان برای سازمان تنظیم مقررات رادیویی، ۳۸ میلیارد تومان برای سازمان فضایی ایران و همچنین ۹ میلیارد تومان برای شرکت ملی پست و تا شش میلیارد دیگر برای شرکت زیرساخت این وزارتخانه قابل پیش‌بینی است.

دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد که ازطریق سازمان توسعه‌ای و شرکتهای تابعه خود نسبت به مشارکت خصوصی- عمومی داخلی و خارجی به منظور انجام طرح (پروژه)های دولت الکترونیک و توسعه خدمات الکترونیکی اقدام کند. منابع مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری بخش دولتی از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و منابع داخلی شرکتهای تابعه با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین می‌شود.

همچنین طبق لایحه بودجه به شرکتهای تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شده با تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود و برای کمک به سرمایه‌گذاریهای خطرپذیر، ایجاد اپراتورهای ارائه کننده خدمات الکترونیکی در کلیه بخشها، حمایت از طرح(پروژه)های توسعه‌ای اشتغال آفرین و یا صادرات کالا و ۳۳ خدمات در این بخش توسط بخشهای خصوصی و تعاونی به صورت وجوه اداره شده براساس آیین نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اختصاص دهند و مابه‌التفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت کنند.

پیشنهاد رایگان شدن تماس کمتر از ۱۰ ثانیه

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات- با اشاره به کیفیت ارتباطات گفته است که بعضی از شهرها و مناطق با ارایه نسل ۳ و ۴ تلفن همراه، به دلیل تبدیل تکنولوژی و کامل نبودن شبکه، قطعی مکالمات افزایش داشته و کیفیت ارتباطات کاهش پیدا کرده است. البته او بخشی از این مشکلات را مربوط به تغییر تکنولوژی و عدم همکاری شهرداری‌ها در نصب و راه‌اندازی و در بعضی موارد جمع‌آوری سایت‌های تلفن همراه می‌داند. به همین دلیل درباره مشکل قطع شدن ارتباط در مناطقی از تهران، این پیشنهاد مطرح شده که در این مناطق تا حل مشکل، مکالمات زیر ۱۰ ثانیه هزینه‌ای برای مشترکان نداشته باشد.

عدم همکاری شورای شهرها و شهرداری‌های کشور، جمع‌آوری سایت‌ها توسط مراکز مختلف، ممانعت‌های مردمی به دلیل تصور نادرست از تاثیر امواج، ساخت مجتمع‌ها و برج‌های جدید در شهرها و دریافت عوارض‌های محلی از اپراتورها، از مشکلاتی است که اپرتورهای تلفن همراه در توسعه و ارتقای کیفیت شبکه به آن اشاره می‌کنند.

البته پیشنهادهایی برای ایجاد سایت‌های مشترک توسط اپراتورها نیز شده که وزیر ارتباطات در این زمینه نیز بیان کرده است: مجموعه‌ای برای ایجاد سایت‌های مشترک از چند سال گذشته در این حوزه شکل گرفته است که باید با هماهنگی بیشتر بین اپراتورها و تشکیل یک مجموعه مشترک ادامه داشته باشد و بهتر است تمام اقدامات مربوط به راه‌اندازی سایت‌های این اپراتورها به این مجموعه واگذار شود.

پوشش همه شهرها به ۳G و ۴G تا دهه فجر

وزیر ارتباطات اعلام کرد امروز ۱۰۰ میلیون گوشی و تبلت فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۲ میلیون کاربر به خدمات پهن باند دسترسی دارند که اگر این تعداد کاربر را از جمعیتی که به دلیل سن نمی‌توانند از گوشی و ‌تبلت استفاده کنند جدا کنیم، ضریب نفوذ بالایی بدست می‌آید.

او با بیان اینکه از مجموع ۱۲۴۱ شهری که در تقسیمات کشوری وجود دارد ۱۲۰۰ شهر تحت پوشش شبکه ۳G  قرار دارند و تا دوهفته آینده این پوشش نهایی می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از  ۸۰۰ شهر تحت پوشش شبکه ۴G  هستند که تا پایان ماه این تعداد به ۹۰۰ شهر می‌رسد و می‌توان گفت که در دهه فجر همه شهرهای کشور تحت شبکه ۳G و ۴G قرار می‌گیرند.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور گفت: برای محقق کردن شبکه ملی اطلاعات که باید ۶۰درصد ترافیک مصرفی آن ترافیک صوت و تصویر باشد، مدل حجمی را برداشتیم که بنا بر اعلام مدیر یکی از سرویس‌های ویدیویی فقط در سه روز نخست ۱۳ درصد ترافیک استفاده آنها رشد داشته است.

مزایده یک میلیون آدرس IPV۴

نصرالله جهانگرد -معاون وزیر ارتباطات- اظهار کرد: امروزه مجموعه آدرس‌ها  و ارتباطات موجود بر روی شبکه به حدود ۸ میلیارد می‌رسد در صورتی که فقط حدود ۴.۳ میلیارد آدرس IPV۴ در دنیا موجود است و این در حالی است که بخش زیادی از این ها نیز توسط کمپانی‌های بزرگ آمریکایی فریز شده و به صورت انحصاری درآمده‌اند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اظهار تاسف از تاخیر ایجاد شده در این حوزه گفت: در سال‌های گذشته تدبیر لازم در این بخش صورت نگرفته و ما امروز با کمبود آدرس IP مواجه هستیم در صورتی که کشورهای دیگر خیلی زودتر از ما اقدام به گذر به IPV۶ را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

جهانگرد در ادامه با اشاره به وظیفه خود در این حوزه خاطرنشان کرد: مرکز ملی فضای مجازی تکلیفی بر عهده سازمان فناوری اطلاعات ایران گذاشته است تا یک سازوکار مشخص و قواعد هماهنگی را در سطح ملی در کشور به وجود آوریم. ما در صددیم تا از حضور بخش خصوصی از جنبه کیفیت و آزادی بازار برای مصالح ملی استفاده کنیم و فرآیند مشارکتی در راستای مدیریت تجاری فنی و همچنین مدیریت سیاست‌گذاری کشور در بهره‌برداری از IPV۶ و سیاست‌گذاری نحوه آدرس‌دهی برای منافع ملی را به انجام برسانیم.

قرار گرفتن ۶۰ سرویس در سامانه دولت همراه

جهانگرد درباره نسخه موبایلی دولت همراه هم گفت که حدود دو ماه است پلتفرم این سرویس آماده‌ شده تا نسخه موبایلی سرویس‌های دولت الکترونیکی از طریق آن ارائه شود. در حال حاضر حدود ۶۰ سرویس روی این سرویس آماده‌ شده که فعلاً تحت عنوان دولت همراه ارائه‌ می‌شود.

وی با تشریح پنجره ارتباطی دولت گفت: پرتال دولت هوشمند ایران در حال حاضر قابل‌ دسترس است که در معماری ساختاری آن  از آخرین تجارب بین‌المللی بهره گرفته‌ شده است. در این پرتال حدود ۱۸۰۰ خدمت از دستگاه‌های مختلف احصاء  و شناسنامه‌دار شده است که این خدمات  قبلاً به‌صورت مستقل و جداگانه در دسترس بوده‌اند؛ اما الآن به کمک  این پنجره ارتباطی به‌صورت مکانیزه و یکپارچه در اختیار عموم قرارگرفته شده است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران به سرویس سامانه صدور مجوزها  اشاره کرد و افزود: این سرویس  با همراهی وزارت دارایی در حال انجام است و پلتفرم‌های فنی و شبکه‌ای توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران مهیا ‌شده است. در حال حاضر تمام مجوزهایی که در کشور ارائه می‌شود بالغ‌ بر  ۲۱۰۰ مجوز است که همه این مجوزها در این سامانه گنجانده‌شده است. هدف این است که به‌تدریج مشکلات این حوزه استخراج‌ شده و مجوزهای موازی و تکراری حذف و پایش شود و درنهایت تنوع مجوزها کمتر و فرآیند آن اصلاح شود.

جهانگرد درباره مزیت کارپوشه ملی ایرانیان هم یادآور شد: تلاش ما بر این است که مجموعه تراکنش‌های که در خصوص نظام اطلاعات ملی است در پهنه مدیریت و امنیت ملی باشد و در این راستا کارپوشه  برای کلیه شهروندان وجود آمده است که مردم بتوانند تمام کلیه تعاملات اداری خود با نظام اداری را از طریق این کارپوشه مدیریت و کنترل کنند و مدارک و اطلاعات هویتی مورد نیاز از طریق این کارپوشه در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا