امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صندوق حمایت از توسعه نوغانداری به زودی تشکیل می شود

وزیر جهاد کشاورزی، فراهم آوری دسترسی نوغان کاران به تخم نوغان با بازدهی و عملکرد بالا را از اولویت های برنامه توسعه نوغان کاری اعلام کرد و گفت:صندوق حمایت از توسعه نوغانداری به زودی تشکیل می شود.

وزیر جهاد کشاورزی، فراهم آوری دسترسی نوغان کاران به تخم نوغان با بازدهی و عملکرد بالا را از اولویت های برنامه توسعه نوغان کاری اعلام کرد و گفت:صندوق حمایت از توسعه نوغانداری به زودی تشکیل می شود.
به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی،محمود حجتی در نشست تخصصی توسعه نوغان و ابریشم در گیلان اظهار داشت:فراهم آوری دسترسی نوغان کاران به تخم نوغان با بازدهی و عملکرد بالا از اولویت های برنامه توسعه نوغان کاری است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات حمایتی و پشتیبانی از تولید نوغان در دولت تدبیر و امید،تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون قیمت خرید تضمینی نوغان ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.
حجتی با بیان این که صندوق حمایت از توسعه نوغانداری به زودی تشکیل می شود، تاکید کرد:نوغانداری در گیلان باید به عنوان فعالیتی مکمل و با درآمدزایی تکمیلی برنامه ریزی شود.
در این نشست، استاندار،نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و بخش خصوصی مسایل، مشکلات و دیدگاه های خود را در خصوص توسعه صنعت نوغانداری و ابریشم بیان کردند.
براساس این گزارش، افزایش توزیع تخم نوغان هیبرید از ۲۶ هزار جعبه در سال ۹۲ به ۲۸ هزار جعبه در سال ۹۵،افزایش تولید نهال توت اصلاح شده از ۵۳ هزار اصله در سال ۹۳ به ۲۰۱ هزار اصله در سال ۹۵ و همچنین تشکیل کمیته تخصصی نوغانداری و ابریشم به ریاست استاندار گیلان در سال جاری با تاکید بر پیگیری تعرفه واردات پیله و نخ ابریشم، فعالسازی کارخانجات صنایع ابریشم، تامین نخ مورد نیاز مصرف کنندگان ابریشم از تولید داخلی از جمله اقدامات حمایتی از نوغانداری در این دوره بوده است.
علاوه بر این، تثبیت قیمت هر جعبه تخم نوغان با ۷۵ هزار ریال سهم نوغانداران در دولت یازدهم و تامین و پرداخت اعتبار از طریق یارانه ها،توزیع رایگان نهال های توت اصلاح شده از سال ۹۵ به تولید کنندگان بخش غیر دولتی از محل یارانه ها،تقویت زنجیره فعالیت ها و خدمات مرتبط با نوغان با هدف کمک به تقویت و تحکیم اشتراک منافع زنجیره و افزایش و پایداری تولید و استمرار ہیمه پرورش کرم اہراہشم از دیگر اقدامات حمایتی دولت تدبیر و امید از صنعت نوغانداری می باشد.
در نتیجه پشتیبانی های دولت،تولید پیله تر از ۷۰۰ تن سال ۹۱ به ۹۲۳ تن و تولید ابریشم خام از ۱۱۲ تن در سال ۹۱ به ۱۴۸ تن در سال ۹۵ افزایش یافته است.
اشتغال تعداد خانوارها به نوغانداری نیز از ۱۳ هزار و ۲۰۰ خانوار در سال ۹۱ به ۱۸ هزار ۴۷۵ خانوار در سال ۹۵ افزایش یافته است.
استان گیلان با سطح زیر کشت ۶۰۶۵ هکتار توت و تولید ۴۳۵ هزار و ۵۹۲ کیلوگرم پیله تر و ۸۱۸۰ خانوار نوغاندار رتبه اول را در کشور دارد.

 

منبع

ایانا

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا