بین الملل

سهام اروپا و یورو افت کرد/ سهام آسیایی تقویت شد

روز پنج‌شنبه درحالی‌که نظرات محتاطانه فدرال رزرو در مورد تورم باعث شد سرمایه‌گذاران در معاملات با تردید معامله کنند، سهام اروپایی و یورو افت کردند.

به گزارش خبرنگار  مهر به نقل از رویترز، روز پنج‌شنبه درحالی‌که نظرات محتاطانه فدرال رزرو در مورد تورم باعث شد سرمایه‌گذارن قبل از تصمیمات بانک‌های مرکزی در اروپا، دچار تردید شوند، سهام اروپایی و یورو افت کردند.

قرار است در اواخر امروز بانک مرکزی اروپا و انگلیس تصمیمات سیاست‌گذاری نهایی خود را اعلام کنند و آن‌طور که انتظار می‌رود، هر دو نرخ بهره خود را دست نخورده نگاه خواهند داشت.

همچنین بخوانید

افت سهام بانک‌ها باعث شد تا بازارهای سهام اروپا متزلزل شوند و شاخص پن‌اروپین استاکس تقریبا ۰.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.

بازارهای مالی اروپا از سردی تجارت آمریکا و آسیا تاثیر گرفتند چرا که لحن بیانیه فدرال رزرو آن‌طور که انتظار می‌رفت طرفدار سرعت بخشیدن به روند افزایش نرخ بهره نبود. در حالی‌که فدرال رزرو نرخ بهره را مطابق با انتظارها افزایش داد اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره سال بعد را همان ۳ مرتبه باقی گذاشت (بر خلاف انتظارها که آن را به ۴ مرتبه افزایش دهد).

در مقابل سبد ارزهای خارجی دلار پس از تصمیم فدرال رزرو ۰.۸ درصد سقوط کرد.

فدرال رزروی‌ها پیش‌بینی کردند که تورم در سال بعد هم همچنان از نرخ هدف پایین‌تر باقی بماند که این باعث شد سیاست‌گذارارن نتوانند به افزایش نرخ‌های خود آن‌طور که انتظار می‌رفت سرعت ببخشند.

اما پس از تصمیم فدرال رزروی‌ها، امروز سهام آسیایی رشد کردند. شاخص جهانی ام‌اس‌سی‌آی که سهام ۴۷ کشور جهان را دنبال می‌کند امروز ۰.۱ درصد بالا آمد.

بانک مرکزی چین هم نرخ بهره خود را اندکی افزایش داد. درحالی‌که سهام چین افت کرده بود تاثیر این اقدام گسترده نبود.

بیانیه آرام‌تر فدرال رزروی‌ها باعث شد شاخص گسترده سهام آسیا اقیانوسیه به جز ژاپن ام‌اس‌سی‌آی جهش کند اما تا بعد از ظهر مقدار زیادی از سودهای خود را از دست داد و در نهایت امروز را با ۰.۱۵ درصد رشد به پایان رساند.

کوسپی کره جنوبی ۰.۵ درصد بالا رفت و سهام تایوان، تایلند و مالزی هم امروز سود کردند.

نیکی ژاپن در عین حال که از تضعیف دلار پس از تصمیم‌گیری فدرال رزرو، آسیب دید، ۰.۳ درصد رشد کرد.

در بازار کالاهای مهم، نفت آمریکا ۰.۱۵ درصد رشد کرد و به بشکه‌ای ۵۶.۶۱ دلار رسید که علت آن تضعیف دلار بود. برنت که روز گذشته با افت قیمت مواجه شده بود امروز اندکی از ضررها را جبران کرد و با ۰.۳ درصد رشد به قیمت ۶۲.۶۳ دلار رسید.

در بازار فلزات گران‌بها، قیمت طلا پس از افزایش به بالاترین رکورد این هفته خود بدون تغییر ماند و اسپات‌گلد به قیمت ۱۲۵۹.۱۱ دلار برای هر اونس معامله شد. مس و نیکل هم با افزایش قیمت روبرو شدند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا