صنعت، معدن، تجارت

صادرات غیرنفتی از مرز ۲۸ میلیارد دلار گذشت

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آمار صادرات غیرنفتی هشت‌ماهه امسال، گفت: تاکنون صادرات غیرنفتی از مرز ۲۸ میلیارد دلار گذشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وقتی به صورت نقطه به نقطه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که از ابتدای امسال صادرات غیرنفتی ۱۵ درصد منفی بوده است، افزود: امیدواریم در ماه‌های آینده این موضوع را جبران کنیم.

مودودی با بیان اینکه آبان جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روند مطلوبی را داشته‌ایم، گفت: به طور مجموع در این چهار ماه اخیر نسبت به گذشته در صادرات غیرنفتی رشد داشته‌ایم.

همچنین بخوانید

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، خاطرنشان کرد: علت افت صادرات ما در چندماهه اول امسال بر اساس مطالعاتی که انجام داده‌ایم، به طور مثال در مورد کاتد مس یا کنسانتره مس اساسا نداشتن تولید بوده و اگر سال گذشته صادرات بیشتری داشتیم، ناشی از انبار بودن کالا طی سال‌های قبل از برجام بوده که بعد از آن، این فرصت ایجاد شد و ما صادر کردیم.

وی با بیان اینکه در این بخش ۳۴۰ میلیون دلار کسری داشته‌ایم، افزود: علت آن نبود موجودی بوده است؛ در رابطه با پسته نیز ۷۰ میلیون کسری صادرات نسبت به سال گذشته داشتیم که به خاطر نبود این محصول بوده است و باید صبر کنیم که محصول جدید تولید شود.

مودودی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌سازی یکی از ضروریات کشور است و باید با نگاه به صادرات تولید کنیم چرا که طی چند دهه اخیر که واحدهای صنعتی ما شکل گرفته‌اند بیشتر با توجه به نیاز محلی و منطقه‌ای بوده است.

این مسئول بحث برند را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: اگر شما را نشناسند، هیچ‌وقت محصولتان را هم مصرف نمی‌کنند. ما درسطح بین‌المللی ابتدا باید برند ایران را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری ایران را جعبه سیاه دانسته و کشوری در سطح افغانستان و عراق می‌بینند، افزود: آنان تصوری از دانش فنی و ذخایری که در کشور نهفته شده است و ظرفیت‌های تولیدی که ایجاد کرده‌ایم ندارند، بنابراین هیئت‌های تجاری وقتی که می‌آیند و ظرفیت‌های داخل کشور را می‌بینند، تعجب می‌کنند.

مودودی با اشاره به اینکه در بسیاری از صنایع می‌توانیم در دنیا رقابت کنیم، افزود: صنایعی مانند “های‌تک” جای رقابت زیاد دارد و اگر تا به حال نتوانسته‌ایم بازارهای خودمان را به راحتی توسعه بدهیم به خاطر موضوع برند بوده و اینکه ما را نمی‌شناسند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: باید خودمان را از این زاویه تاریک خارج و به بیرون عرضه کنیم تا بتوانیم ثروت را به داخل کشور بیاوریم.

وی از تعیین بسته‌های تشویقی در دو حوزه مختلف خبر داد و گفت: یکی از آنها استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بود که ۲۳۰۰ میلیارد تومان با نرخ ۱۱ درصد در اختیار صادرکنندگان قرار دادند و مقرر شد که بانک‌های عامل نیز ۲۳۰۰ میلیارد تومان دیگر با نرخ ۱۳.۵ درصد در اختیار آنان بگذارند که مجموعا ۴۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مودودی خاطرنشان کرد: دو ردیف بودجه نیز در نظر گرفته شده که یکی از آنان ۱۰۰ میلیارد تومان برای واحدهای تولیدی صادراتی بوده و ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر به صورت مشوق‌های غیرمستقیم اعم از بحث حمل‌ونقل، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ثبت برند، آموزش، تبلیغات و مراکز تجاری بوده است که تا به حال با وجود تخصیص، تامین منابع نشده‌اند و امیدواریم در این چند ماه پایانی سال منابع آنها تامین شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا