بورسبورس اوراق

بهره‌گیری از ابزارهای دانش‌بنیان برای افزایش نقدشوندگی بازار سهام

 

مدیرعامل کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان گفت: با رشد شتابان ابزارهای دانش بنیان در بازار سرمایه در صورت تداوم فرهنگ سازی‌ها می توان به الگوریتمی شدن اغلب معاملات این بازار در مدت ۲ سال آینده امیدوار بود.

 

همچنین بخوانید

بهادر شمس در همایش باید‌ها و نبایدهای معاملات الگوریتم در بورس که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد،گفت: فناوری در بخش‌های مختلف بازار سرمایه می‌تواند به کمک افراد بیاید که باعث می‌شود فناوری پردازش بهتر و سریع‌تر اطلاعات صورت گیرد. بخشی از رویدادی که امروز اتفاق افتاده اینکه می‌توان از طریق صندوق‌های بازارگردانی در معاملات بازار سرمایه از معاملات الگوریتمی استفاده کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، وی ادامه داد: در واقع سفارش‌هایی که توسط این فناوری در سیستم قرار می‌گیرد باعث می‌شود تا فرآیند بازارگردانی سهم برنامه‌ریزی شده انجام شود،در صورتی که قبلاً این کارها به صورت دستی انجام می‌شد و احتمال بروز خطاهای انسانی وجود داشت. البته شاید در آینده با نقاط ضعفی در این تکنولوژی مواجه شویم، اما آنچه قابل پیش‌بینی بود در بستر دانش بنیان متاویو کنترل شده تا معاملات در یک فضای ایمن انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به میزان معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه ایران،عنوان کرد:این که تا چه حد در بازار سرمایه ایران از معاملات الگوریتمی استفاده شود رقم دقیقی وجودندارد، ولی معاملات روز به روز در حال افزایش است.

شمس با اشاره به مزایای معاملات الگوریتمی،گفت:در این سال‌ها این امکان وجود داشت که سهام به صورت آنلاین خرید و فروش‌ شود، اما امکان دارد زمان‌هایی باشد که فرد به علت‌های خاص نتواند به اینترنت دسترسی داشته باشد. مثلاً امکان دارد شخصی مسافرتی داشته باشد یا جلسه مهمی برایش پیش بیاید و نتواند به صورت آنلاین شخصاً معاملات را انجام دهد. در این موارد این شخص می‌تواند از معاملات الگوریتمی استفاده کند و از قبل استراتژی خرید و فروش را به سامانه بدهد.

وی اضافه کرد:معاملات الگوریتمی برای بازار سرمایه بسیار تسهیل‌کننده است. نرم‌افزار متاویو طوری طراحی شده که به فعالان بازار و تحلیلگران کمک می‌کند و با استفاده از آن می‌توان یک استراتژی مناسب برای سرمایه‌ گذاری استفاده کرد و با این کار سرمایه‌گذاران در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنند.زمان‌هایی وجود دارد که قیمت سهام به هدف های مورد نظر سرمایه گذار برای فروش رسیده اما متوجه این موقعیت نشده است.با کمک این ابزارهای معاملات الگوریتمی این اتفاق نمی‌افتد و بهتر می‌توان بازار را رصد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره‌ زمان مورد نیاز برای الگوریتمی شدن همه معاملات بازار سرمایه عنوان کرد:این اتفاق با شتاب بسیاری در حال رخ دادن بوده و نظر سازمان بورس نسبت به این موضوع مثبت است. با فراهم شدن زیرساخت‌ها به نظرمی رسد اگر اتفاق‌هایی مثل رخداد امروز که نوعی فرهنگ‌سازی است افزایش پیدا کند مسیری که متصور هستیم ظرف مدت کوتاهی مثلاً در دو سال آینده طی شود.

شمس درباره این که آیا معاملات الگوریتمی می‌تواند به معاملات اختیار‌فروش و اختیارخرید کمک کند،گفت:قطعاً معاملات الگوریتمی می‌تواند به معاملات اختیار خرید و فروش سهام و کالا کمک کند و این موضوع دور از ذهن نیست که به سرعت این موضوع رخ دهد. معاملات الگوریتمی می‌تواند فرصت‌های آربیتراژ را شناسایی کند و در بازار آتی سکه و کالایی می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با بررسی آخرین وضعیت بازار سهام کشور افزود: طی سال جاری افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی در حالی رخ داد که صنایعی همچون روی و فولاد از ابتدای سال شروع به رشد کردند و بعد از آن تغییراتی در صنایع پالایشی و پتروشیمی رخ داد ولی بخشی از این‌ها انتظارات عقلایی است و همان زمان اثر می‌کند و یک بخش انتظارات تطبیقی است و احتیاج به زمان دارد تا تاثیر‌گذار باشد.

شمس با اشاره به کاهش سود سپرده‌های بانکی به عنوان عامل مؤثر بر رشد بازار سهام، تصریح کرد: این اتفاق باعث شد بخشی از نقدینگی از سیستم بانکی خارج شود و به معاملات مسکن وارد شود این در حالی است که در بخشی از اقتصاد نیز افزایش قیمت در مسکن تا حدی وجود داشت.

وی افزود:طی ۱۰ روز اخیر بازار سهام شاهد حجم‌معاملات متفاوتی بوده که به نظر می رسد این روند ادامه خواهد داشت و قطعاً دیگر صنایع نیز با اقبال مواجه خواهد شد. در همین راستا به سهامداران توصیه می‌شود عجولانه وارد معامله نشوند و از طریق صندوق‌ها اقدام به خرید و فروش کنند.

 

 

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا