ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

۱۸۰۰ خدمت دستگاه‌های مختلف شناسنامه‌دار شد

معاون وزیر ارتباطات درباره نسخه موبایلی دولت همراه گفت که حدود دو ماه است پلتفرم این سرویس آماده‌ شده تا نسخه موبایلی سرویس‌های دولت الکترونیکی از طریق آن ارائه شود. در حال حاضر حدود ۶۰ سرویس بر روی این سرویس آماده‌ شده که فعلاً تحت عنوان دولت همراه ارائه‌ می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه تمام ساختارهای اداری در حال تحول و تکمیل است، گفت: با به حداقل رساندن بروکراسی اداری از طریق چیدمان صحیح معماری سازمانی، می‌توانیم نظام اداری چابک و سیالی را ارائه دهیم و در کاهش زمان، هزینه و انرژی و همچنین بالا بردن کارآمدی دستگاه‌ها موفق شویم.

نصر الله جهانگرد امروز در اولین همایش ملی معماری سازمانی اظهار کرد: معماری اطلاعات ساختار اداری کشور در ۴۰ سال گذشته تغییر و تحول لازم را طی نکرده است.

همچنین بخوانید

وی افزود: راه‌اندازی معماری اطلاعات در کشور از اویل دهه ۸۰ در کشور شروع شد، در این راستا  کار مشترکی را با سازمان اداری و استخدامی کشور در جهت احصاء فعالیت‌های اداری و قانونی دستگاه‌ها آغاز کردیم تا خدماتی که می‌خواهیم به مردم ارائه بدهیم در یک ساختار منطقی و قابل‌پیگیری و همچنین رو به بهبود باشد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در سطح ملی لایه‌های مختلفی برای معماری سازمانی کشور انجام‌ شده است و  زیرساخت‌های  خدمات دولت الکترونیکی در بخش‌های مختلف اطلاعاتی و فنی انجام‌ شده است.

وی با تشریح پنجره ارتباطی دولت گفت:  پرتال دولت هوشمند ایران در حال حاضر قابل‌ دسترس است  که در معماری ساختاری آن  از آخرین تجارب بین‌المللی بهره گرفته‌ شده است. در این پرتال حدود ۱۸۰۰ خدمت از دستگاه‌های مختلف احصاء  و شناسنامه‌دار شده است که این خدمات  قبلاً به‌صورت مستقل و جداگانه در دسترس بوده‌اند؛ اما الآن به کمک  این پنجره ارتباطی به‌صورت مکانیزه و یکپارچه در اختیار عموم قرارگرفته شده است.

جهانگرد با اشاره به بلوغ خدمات دولت الکترونیک در کشور ادامه داد: در آینده تلاش داریم تا چرخه حیات یک خدمت را در یک سبد به‌صورت منسجم و یکپارچه ارائه دهیم. به این صورت که دیگر لازم نباشد یک فرد برای گرفتن یک مجوز به چندین دستگاه مراجعه کند؛ بلکه سعی داریم تا بتوانیم تمام زنجیره خدمت را به‌صورت متحد در یک پرتال و پنجره واحد به مراجعین ارائه کنیم. در این راستا برخی از دستگاه‌ها نظیر گمرک و حوزه سلامت پیشرو هستند و اقدامات خوبی انجام‌شده است.  

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگر سخنان خود به سرویس سامانه صدور مجوزها  اشاره کرد و افزود : این سرویس  با همراهی وزارت دارایی در حال انجام است و پلتفرم‌های  فنی و شبکه‌ای توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران مهیا ‌شده است. در حال حاضر تمام مجوزهایی که در کشور ارائه می‌شود بالغ‌ بر  ۲۱۰۰ مجوز است که همه این مجوزها در این سامانه گنجانده‌شده است. هدف این است که به‌تدریج مشکلات این حوزه استخراج‌ شده و مجوزهای موازی و تکراری حذف و پایش شود و درنهایت تنوع مجوزها کمتر و فرآیند آن اصلاح شود.

جهانگرد در ادامه گفت: سامانه گردش آزاد و دسترسی به اطلاعات به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیاده‌سازی است و  تأمین‌کننده زیرساخت و ابزارهای فنی و پلتفرم‌های آن بر عهده سازمان فناوری اطلاعات است. بر اساس آن  همه شهروندان مجاز هستند که هر نوع اطلاعات دولتی را از طریق این پرتال مشاهده کنند و در دسترس آن‌ها باشد.

وی درباره مزیت کارپوشه ملی ایرانیان هم یادآور شد: تلاش ما بر این است  که مجموعه تراکنش‌های که در خصوص نظام اطلاعات ملی است در پهنه مدیریت و امنیت ملی باشد و در این راستا کارپوشه  برای کلیه شهروندان وجود آمده است که  مردم بتوانند تمام کلیه تعاملات اداری خود با نظام اداری را از طریق این کارپوشه مدیریت و کنترل کنند و مدارک و اطلاعات هویتی مورد نیاز از طریق این کارپوشه در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد.

معاون وزیر ارتباطات افزود: داشبورد دولت را طراحی کرده ایم که داده‌هایی مهمی روی آن وجود دارد و هدف از راه اندازی این سامانه  ارائه اطلاعات آنلاین و عملیاتی برای تصمیم‌گیری‌های کلان و استفاده صحیح از منابع  است.

جهانگرد با اشاره به پروژه استاندارد تعامل‌پذیری داده‌های دولت هم گفت: این  پروژه مهمی است که از طریق آن توانستیم  چارچوب و معماری تعامل بین کل دستگاه‌های کشور را به دست بیاوریم و استاندارد کنیم.

جهانگرد در ادامه افزود: محیط فنی و شبکه‌ای تعامل با شهروندان تقریباً تکمیل‌شده است؛ ازنقطه‌نظر فنی تمام این ساختارها پیکربندی‌شده و می‌توانیم  در آینده دولت الکترونیک را به‌صورت پایدار در اختیار شهروندان قرار دهیم.

وی در خاتمه درباره نقش نهادهای سیاست‌گذار در معماری سازمانی گفت: تدوین و به‌روزرسانی چارچوب ملی و همچنین ارائه ضوابط مرتبط درزمینهی معماری سازمانی و ابلاغ به دستگاه‌ها و ترویج و فرهنگ‌سازی از وظایف مهم نهادها است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا