بورسبورس اوراق

شناسایی ۱۴۰شرکت برای واگذاری و ادغام هولدینگ‌ها

 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با اشاره به سیاست خروج از بنگاه‌های کوچک مقیاس و همچنین بنگاههایی که در برنامه راهبردی جایی ندارند، اظهار کرد: ۱۳۰ تا ۱۴۰شرکت را شناسایی کردیم که با توجه به شیوه نامه‌هایی که در قالب هیات مدیره تدوین می‌شود در حال برنامه ریزی هستیم تا دو سال آینده از این شرکت‌ها خارج شویم.

 

همچنین بخوانید

لطفی در نشست خبری مشترک خود و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اصحاب رسانه با بیان اینکه نظام های بازنشستگی در دنیا از عوامل موثر در پیشبرد رفاه و تامین اجتماعی هستند گفت: عموما بنیادهای اقتصادی متعلق به صندوق های بازنشستگی هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وی افزود: تولید ناخالص داخلی، تجمیع درآمدهای خرد خانوار و ایجاد امنیت شغلی از جمله آثار صندوق های بازنشستگی در دنیا هستند.

میزان دارایی و سرمایه شستا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با بیان اینکه شستا نیز به دنبال ماموریت های سازمان که سودآوری اقتصادی و حفظ صیانت از اموال بیمه شدگان است شکل گرفته، عنوان کرد: ۳۰سال از تاسیس شستا می‌گذرد و ۳۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه دارد و دارایی آن ۸۰هزار میلیارد تومان است.

لطفی افزود : شستا در ۹حوزه کسب و کار و چندرشته‌ای اعم از نفت و گاز، دارو، سیمان، حمل و نقل دریایی و جاده ای، معادن، انرژی، بانک، بیمه و پرتفوگردانی و  کشاورزی  فعالیت دارد.

شناسایی ۱۴۰ شرکت برای واگذاری و کاهش هولدینگ‌ها از ۹ به ۵

وی با اشاره به سیاست خروج از بنگاه‌های کوچک مقیاس و همچنین بنگاه‌هایی که در برنامه راهبردی جایی ندارند عنوان کرد: ۱۳۰ تا ۱۴۰شرکت را شناسایی کردیم که با توجه به شیوه نامه هایی که در قالب هیات مدیره تدوین می‌شود در حال برنامه ریزی هستیم تا دو سال آینده از این شرکت ها خارج شویم.

مدیرعامل شستا ادامه داد: دستگاههای نظارتی نیز در امر واگذاری مشارکت دارند و امیدواریم بتوانیم گام های خوبی در این زمینه برداریم. همچنین قرار است تعداد هولدینگ ها از ۹ به ۵ هولدینگ کاهش یابد که عمدتا نفت و گاز و بیمه و بانک و فناوری های نوین و دارو هستند.

شستا بدنبال تولید داروهای های تک

لطفی با اشاره به نشستی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره صنایع دانش بنیان  گفت: قرار است پردیس دومی را ایجاد کنیم و تفاهم نامه مربوط نهایی شده است. در حوزه دارو به دنبال تولید داروهای های تک (با تکنولوژی بالا) هستیم و از نخبگان دانشگاهی استفاده می کنیم.

وی درباره سرمایه گذاری های خارجی گفت: در این حوزه توانستیم حوزه مدیریتی را فعال کنیم. ۵۰ تفاهم نامه بعد از برجام داشتیم و امیدواریم بد اخلاقی های آمریکا رفع شودو آنهارا عملیاتی کنیم. البته دو تفاهم نامه در باکو و عراق در حال سرمایه گذاری است.  به اعتبار جایگاه این بنگاه اقتصادی، تامین اجتماعی کانون توجه سرمایه گذاری خارجی شده و نشست های بسیاری با هیات های خارجی داشته و داریم.

هولدینگ‌هایی که در صف ادغام هستند

مدیرعامل شستا درباره ادغام هولدینگ ها گفت: مقدمات ادغام هولدینگ انرژی و نفت و گاز انجام شده و ادغام هولدینگ سیمان با معادن در دست انجام است. برای ادغام هولدینگ رایتل و صنایع نوین نیز برنامه داریم که ادغام می‌شوند و امیدواریم تا نیمه سال آینده این ادغام ها صورت پذیرد که کاهش هزینه را نیز به دنبال دارد.

تشکیل کمیته صیانت از ذخایر بیمه‌شدگان

وی درباره کمیته صیانت از اموال و ذخایر بیمه شدگان نیز اظهار کرد: وزیر رفاه منشور ۹ گانه ای را ابلاغ کرد. در ارتباط با صیانت از دارایی ها کمیته ای را تشکیل دادیم که به تصویب هیات مدیره رسیده است.

وی  درباره ساماندهی نیروی انسانی و انتصاب مدیران نیز گفت: گرایش به سمت استفاده از مدیران جوان و پوست اندازی در رده‌های مدیریتی است. استفاده از زنان همکار باتجربه و نخبه را نیز شروع کرده ایم و امیدواریم با توجه به ۶۰هزار نیروی همکار که داریم ابتدا از نیروهای داخلی استفاده کنیم. بانک اطلاعاتی برای شناسایی نیروهای متخصص و صاحب‌نظر ایجاد کرده‌ایم و ۲۰ متخصص شناسایی کرده‌ایم که در حال بررسی آنها هستیم.

شناسایی نیروهایی که با سیاسی‌کاری وارد شستا شده‌اند/عذر این افراد را خواهیم خواست

لطفی افزود: در دوره سابق، شستا حیاط خلوت سیاسی شده بود که در این مدت برخی را شناسایی کردیم  و بنا داریم عذر افرادی که به این شیوه آمده اند را بخواهیم و از نیروهای متعهد که به دنبال ارزش آفرینی هستند استفاده کنیم.

تراکم نیروی انسانی و قدیمی بودن تکنولوژی برخی شرکتهایی که بابت رد دیون دولت به تامین‌اجتماعی واگذار شد

رونمایی از ۶ قلم داروی درمان سرطان، به‌زودی

مدیرعامل شستا با بیان اینکه بخش عمده شرکت‌های شستا، شرکت‌هایی بودند که طی سال‌ها به عنوان رد دیون از دولت به ما واگذار شده اند گفت: عمدتا با تراکم نیروی انسانی، قدیمی بودن تکنولوژیها و سودآوری کم در برخی از این شرکت ها مواجهیم و اهتمام جدی در اصلاح شرکت‌ها و خروج از بنگاه‌های کم بازده داریم و تلاش می کنیم بازده شرکت‌های سودآور بالا برود.

لطفی با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و دارو داریم گفت: نمونه موفق آن شرکت پالایش ستاره خلیج فارس است که ظرفیت تولید ۶۰ درصد بنزین مورد نیاز کشور را دارد و در آینده به لحاظ تولید بنزین خودکفا می شویم. ساخت پالایشگاه‌های دیگری را در دست داریم و همچنین حدود شش قلم داروی سرطانی را برای اولین بار با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام تولید کردیم که به‌زودی رونمایی خواهد شد.

وی افزود: برای بهینه کردن سرمایه ها و دارایی ها ناچاریم از صنایع کم بازده خارج و منابع را صرف صنایع سودآور کنیم.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا