انرژی

هزینه ۴۱۴ میلیارد دلاری آرامکو در یک دهه آینده

شرکت نفتی آرامکوی عربستان قصد دارد هزینه خود شامل زیرساخت و حفاری در ۱۰ سال آینده را به ۴۱۴ میلیارد دلار افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امین ناصر، مدیرعامل آرامکو اظهار کرد این برنامه هزینه بالاتر از پیش‌بینی سال گذشته آرامکو برای حدود ۳۳۴ میلیارد دلار هزینه تا سال ۲۰۲۵ است زیرا این تولیدکننده نفت در حال گسترش فعالیت خود است.

به گفته نصیر الیامی، مدیرکل تدارکات، برنامه آرامکو شامل ۱۳۴ میلیارد دلار هزینه در بخش خدمات حفاری و چاه و ۷۸ میلیارد دلار برای حفظ پتانسیل تولید نفت است.

همچنین بخوانید

آرامکو در حال حاضر دپارتمانی را برای انرژی‌های تجدیدپذیر به منظور توسعه پروژه‌های بادی و خورشیدی ایجاد کرده است و ماه گذشته توافق مقدماتی با شرکت پتروشیمی سابک برای ساخت یک مجتمع ۲۰ میلیارد دلاری برای تبدیل نفت خام به مواد شیمیایی امضا کرد.

این پروژه که گفته می‌شود بزرگترین تاسیسات تبدیل نفت خام به مواد شیمیایی در جهان و نخستین تاسیسات از این نوع در عربستان خواهد بود، بخشی از برنامه دولت این کشور برای متنوع کردن اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت است.

بر اساس گزارش رویترز، برنامه اصلاحات اقتصادی عربستان معروف به “چشم انداز ۲۰۳۰” پایان وابستگی به نفت و رونق بخش خصوصی غیرنفتی را هدف گرفته است. بخش محوری این برنامه، عرضه عمومی اولیه پنج درصد از سهام آرامکو در سال میلادی آینده خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا