انرژی

سرکشی نیجریه و لیبی از توافق نفتی اوپک

کمتر از دو هفته پس از تصمیم اوپک برای تمدید مدت کاهش تولید نفت لیبی و نیجریه که دو عضو معاف این گروه بودند اعلام کردند قصد دارند تولیدشان را سال آینده افزایش دهند.

به گزارش آرمان اقتصادی، در حالی که در نشست ۳۰ نوامبر وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام شد لیبی و نیجریه به توافق کاهش تولید پیوستند، این دو کشور اکنون در تلاش برای افزودن به تولیدشان هستند.

شرکت نفتی توتال روز جمعه اعلام کرد میدان فراساحلی جدید اگینا در نیجریه سال آینده فعالیتش را آغاز می‌کند و ۱۰ درصد به تولید این کشور اضافه می‌شود. این میدان ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار بشکه در روز را خواهد داشت و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی می‌شود و محدودیت‌های تولیدی که به دلیل خطوط لوله فرسوده، سرقت مداوم و کارشنکنی ایجاد شده را جبران خواهد کرد.

همچنین بخوانید

وزارت نفت نیجریه درباره آغاز فعالیت این میدان و این‌که آیا در نتیجه آغاز فعالیت این میدان تولید نقاط دیگر محدود خواهد شد، اظهارنظر نکرده است.

رییس دولت لیبی نیز روز شنبه با مدیر شرکت ملی نفت لیبی و رییس بانک مرکزی این کشور برای گفت‌وگو درباره نحوه همکاری برای تهیه منابع مالی لازم به منظور بالابردن تولید نفت در سال آینده دیدار کرد. شرکت ملی نفت لیبی یک چهارم از بودجه مورد درخواست خود را در سال ۲۰۱۷ دریافت کرد که مانع تلاش‌های این شرکت برای حفظ تولید نفت در حدود یک میلیون بشکه در روز شده است.

افزایش بودجه به این شرکت کمک خواهد کرد تعمیرات اساسی در زیرساخت انرژی این کشور که مکررا هدف حملات مسلحانه قرار می‌گیرد انجام دهد و میزان تولید را به بالای یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. شرکت ملی نفت لیبی تاکنون رسما درباره توافق اوپک صحبت نکرده است.

تحولات اخیر ممکن است مایه شگفتی ناظران بازار شود که پس از نشست اخیر اوپک تصور داشتند که نیجریه و لیبی با مشارکت در توافق کاهش تولید این گروه و تعیین سقف رسمی برای تولیدشان موافقت کرده‌اند. در عوض این دو کشور دورنمای شفافی نسبت به تولیدشان در سال ۲۰۱۸ ارائه نکرده‌اند.

در تیتر بیانیه‌ای که از سوی وزارت نفت نیجریه در روز نشست اوپک منتشر شد، تاکید شده بود که نیجریه و لیبی از کاهش تولید معاف هستند.

طبق ارزیابی‌های رویترز، تولید نفت نیجریه و لیبی در سال میلادی جاری به ترتیب به ۱.۷ میلیون بشکه در روز و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بالغ شده، اما در هر یک از این کشورها بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز نوسان داشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا