فیلتر دوده؛ تنها راه رام کردن غولهای دیزلی
امروز پنجاه و هفتمین روز آلوده امسال در تهران است. در چنین هوایی، ۷۶درصد ذرات معلق، دستپخت دیزلی هاست.
اگر با ذرات معلق آشنا نیستید باید بدانید که این ذرههای کمتر از ۲.۵میکرونی آلاینده، بلای جان تهرانیها هستند و با هر بار تنفس به عمق ریه میروند و در آنجا آنقدر رسوب میکنند تا دستکم بیماریهای قلبی و ریوی برای ما شهروندان پایتخت ایجاد کنند.
به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از همشهری، در سالهای دهه ۹۰، تحقیقات گستردهای برای چگونگی رفع معضل ذرات معلق دیزلیها صورت گرفته و همه راهحلها به «لزوم نصب فیلتر دوده» منتهی شده است. آنگونه که در مجلد سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران آمده، ۳۲درصد ذرات معلق تهران را کامیونها تولید میکنند. ۲۶درصد هم حاصل تردد سرویس ادارات است و ۱۸درصد آن را اتوبوسهای شهری در شهر منتشر میکنند. بدینترتیب ۷۶درصد ذرات معلق هوای تهران را این ۳گروه تولید میکنند و برای رهایی از شر آلودگی آنها، فیلتر دوده تنها راهحل ممکن و موجود است.
فیلتر دوده، نیاز فوری تهران
نصب فیلتر دوده روی اتوبوسها توسط شهرداری تهران یکی از تکالیف مهم برای کاهش آلودگی هواست که طی سالهای گذشته، مدیریت شهری عزم خود را برای نصب آن جزم کرد اما بهدلیل برخی مشکلات نتوانست بیش از ۵۰اتوبوس را به این فیلترها مجهز کند. پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران در اینباره به همشهری میگوید: هماکنون در کلانشهر تهران روزانه بیش از ۲میلیون خودرو در حالت تردد هستند، که عمدتاً خودروهای تکسرنشین بوده و هر ساله بر تعداد این خودروها نیز افزوده میشود.
در چنینی شرایطی بیشترین سهم تولید آلایندگی نیز بهخودروها اختصاص داده میشود. این در حالی است که در کلانشهر تهران بهمنظور جابهجایی بیش از ۴میلیون مسافر در روز بیش از ۶۲۰۰دستگاه اتوبوس در حال خدماترسانی هستند که برابر آمارهای موجود میزان آلودگی ایجاد شده توسط اتوبوسرانی کمتر از یکدرصد است که این شرکت برای کاهش آن یکدرصد نیز برنامههایی نظیر تجهیز اتوبوسهای خود به فیلتر جذب دوده و بهبود وضعیت سوخت و انجام سرویسهای دورهای را در دستور کار قرار داده است.
به گفته وی از محل قرارداد خرید ۱۵۰ فیلتر جاذب دوده تاکنون بودجه خرید ۵۰عدد آن تأمین که تاکنون ۷عدد از آنها روی اتوبوسهای ۴۵۷نصب شدهاند، ضمن اینکه در طول دوره ارزیابی و تعیین مشخصات فنی فیلتر مناسب جهت ناوگان نیز ۹عدد فیلتر روی اتوبوسهای کینگلانگ نصب شده است.
120میلیارد تومان بودجه نیاز است
قیمت بالای این فیلترها که هر عدد رقمی حدود ۴۰میلیون تومان هزینه دربر دارند، سدی در راه اجرای مصوبههای قانونی است. در ناوگان اتوبوسرانی نصب فیلتر دوده روی ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس یک نیاز فوری است. در این زمینه طی هفته اخیر مقرر شده که شهرداری تهران نصب فیلتر دوده اتوبوسها را انجام دهد و گزارش آن را به استاندار تهران ارائه کند. در عین حال قانون تکلیف کرده که با اختصاص ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی که توسط شهرداریها دریافت میشود، شهرداریها باید در کوتاهترین زمان کار نصب فیلتر دوده را انجام دهند. حال با توجه به قیمت و تعداد مورد نیاز، مشخص میشود که ۱۲۰میلیارد تومان بودجه برای تجهیز ناوگان به فیلتر دوده نیاز است.
آیا با ۳هزار فیلتر کار تمام میشود؟
تهران هماکنون ۳هزار اتوبوس در نوبت نصب فیلتر دوده دارد اما بدون تجهیز سایر ناوگان دیزلی به فیلتر دوده، کار آلودگی هوای تهران، تمام نمیشود. هماکنون حدود ۵هزار دستگاه سرویس ادارات دیزلی و ۱۰۰هزار کامیون در تهران تردد دارند که نسبت عددی آنها با تعداد اتوبوسهای حمل ونقل عمومی شهری قابل قیاس نیست. وسایل نقلیه مذکور، عاملی مهم در آلوده کردن هوا هستند و از اگزوز آنها بیش از ۲۰۰نوع ماده سمی خارج میشود.
بدترین نوع و فراگیرترین ماده خروجی آنها، کربن سیاه است که طی تحقیقات بیمارستان مسیح دانشوری، عامل اصلی بیماری سیاهششی است. براساس مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلودگی هوای تولیدی روزانه اتوبوس سرویس ادارات ۳۴۰تن و آلودگی هوای کامیونها ۱۴۰تن است که این عدد در سال برای همه آنها به ۱۷۵هزار تن میرسد.