امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اختصاص ردیف اعتباری برای طرح ملی گیاهان دارویی در بودجه ٩٧

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی با بیان اینکه این طرح برای اولین در بودجه ٩٧ ردیف اعتباری مستقل دریافت کرده است، گفت:گردش مالی گیاهان دارویی در ایران ٣٧۶ میلیون دلار است.

به گزارش آرمان اقتصادی پیمان یوسفی آذر در نشستی  خبری  با بیان اینکه طرح ملی گیاهان دارویی در بودجه ٩٧ بعد از ٣۵ سال برای اولین بار ردیف اعتباری مستقل گرفته است، گفت: این اتفاق بسیار خوبی در جهت توسعه طرح ملی گیاهان دارویی است.

وی با بیان اینکه در بحث گیاهان دارویی در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن نداریم، افزود: گردش مالی گیاهان دارویی در جهان حدود ١٢٠ میلیارد دلار و در کشور آلمان حدود ٣٩ میلیارد دلار است ضمن اینکه گردش مالی گیاهان دارویی در ایران ٣٧۶ میلیون دلار است.

همچنین بخوانید

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی تصریح کرد: بنابراین بنده به هیچ عنوان نمی پذیرم کسی عنوان کند حوزه گیاهان دارویی اقتصادی نیست این حوزه کاملا اقتصادی است.

یوسفی آذر در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری اولین پویش (کمپین) ملی گیاهان دارویی در بهمن ماه سال جاری در برج میلاد تهران خبر داد و اضافه کرد: ما بیشتر از تولید و فرآوری نیاز داریم در زمینه فرهنگ مردم کار کنیم و آموزش و آگاهی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ١٠۵ هزار هکتار زعفران کاری در کشور داریم، افزود: حدود ٩٠ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود اما از بازارهای جهانی بی بهره ایم و فقط محصول خام صادر می کنیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: آیا ما توانستیم زعفران ایران را روی میز دنیا قرار دهیم؟ نتوانستیم.

یوسفی آذر با اشاره به وضعیت مطلوب تولید گل محمدی در کشور گفت: ۶۵ درصد اسانس گل محمدی دنیا را بلغارستان تامین می کند و باقی آن را نیز کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و ترکیه؛ متاسفانه ایران سهم چندانی در این بازار ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از واردات بی رویه گیاهان دارویی به کشور انتقاد کرد و افزود: برای جلوگیری از واردات بی رویه گیاهان دارویی به کشور، امسال در کتاب مقررات صادرات و واردات، برای ١٢٠ محصول تعرفه واردات تعیین شده که کمترین آن ۵ درصد است.

خبر در حال تکمیل است

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا