امور زیربناییتعاون و اشتغال

ورود یک میلیون فارغ التحصیل به بازار کار تا ۳ سال آینده

محمود بهمنی، با بیان اینکه دولت باید با تعریف مدل‌های جدید اقتصادی، «اقتصاد رقابتی»را جایگزین«دولت سالاری»کند، گفت: در شرایط فعلی اقتصاد، اشتغالزایی سخت است.

محمود بهمنی در گفتگو با پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با اشاره به اینکه بر اساس هدفگذاری برنامه ششم توسعه، دولت باید سالانه برای ۹۷۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند، گفت: بر اساس اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به متقاضیان کار اضافه می شود، بنابراین با فرض تحقق هدف اشتغالزایی، سالانه ۹۷۰ هزار نفر سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه می شود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه بیکاران و متقاضیان شغل، امروز با متقاضیان شغل در ۱۰ سال گذشته متفاوت هستند، افزود: به دلیل سیاست‌های توسعه آموزش عالی، امروز بخش عمده‌ای از متقاضیان کار در کشور دارای مدارک تحصیلی هستند.

همچنین بخوانید

بهمنی با تاکید بر اینکه دولت باید تمام تمرکز خود را بر روی اشتغالزایی در صنایع و بخش های «کاربر» به کار بگیرد، گفت: امروز صنایع «سرمایه بر» نمی‌توانند اشتغالزا باشند؛ این در حالی است که چالش های اقتصادی کشور امروز با پیچیدگی هایی مواجه است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد دولتی، یکی از مشکلات پیش روی اقتصاد ایران است، افزود: امروز دولت باید با تعریف مدل‌های اقتصادی تلاش کند تا از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد رقابتی حرکت کند تا بتواند در جهت اشتغالزایی گام بردارد.

وی با بیان اینکه تعریف مدل‌های اقتصادی مبتنی بر دو رویکرد «اصلاح روندها» و «تغییر فرآیندها» هستند، گفت: اگر مدل‌های اقتصادی سنتی قابل اصلاح هستند دولت باید این مدلها را بازنگری و به روز کند و اگر هم در شرایط فعلی قابلیت اجرایی ندارند، باید نسبت به تغییر این مدل‌ها اقدام کند تا دولت سالاری را به اقتصاد رقابتی تبدیل کنیم؛ هر چند ممکن است گذار از اقتصاد دولتی به اقتصاد رقابتی، هزینه هایی مانند افزایش تورم و بیکاری را در کوتاه مدت برای کشور تحمیل کند؛ اما بلافاصله در میان مدت و بلندمدت، نتیجه این سیاست‌ها به خوبی نمایان می شود و افزایش نرخ رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم و کاهش نرخ بیکاری محسوس خواهد بود.

این اقتصاددان با هشدار اینکه طی ۳ سال آینده، یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی متقاضی شغل خواهند بود، ادامه داد: با توجه به این حجم از فارغ التحصیلان دانشگاهی، دولت باید در جهت اشتغال این افراد در بخش های مختلف اقتصادی برنامه‌ریزی کند.

وی با انتقاد از عدم تناسب آموزش های ارائه شده در نظام آموزش عالی با نیاز بازار کار، تصریح کرد: امروزه در دنیا عرضه و تقاضا دیگر قابل پذیرش نیست؛ بلکه در دنیای تقاضا و عرضه قرار داریم؛ به این معنا که باید ابتدا نیاز اقتصاد کشور شناسایی و سپس متناسب با این نیاز، نیروی کار تربیت شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به ارقام بودجه ۹۷ در بخش‌های شاخص گفت: در حال حاضر منابع بودجه، بالغ بر یک میلیون و ۱۹۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. همچنین در بودجه سال ۹۷ قیمت هر بشکه نفت نیز ۵۵ دلار با نگاه خوش بینانه از سوی دولت هدفگذاری شده است؛ علاوه بر این، بودجه عمومی دولت در سال آینده ۴۲۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که ۶۰ هزار میلیارد تومان نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است.

بهمنی با اشاره به پیش بینی جذب سرمایه ۳۰ میلیارد دلاری خارجی در بودجه ۹۷ گفت: این میزان جذب سرمایه خارجی در سال ۹۶، ۱۰ میلیارد دلار بود؛ ضمن اینکه تحقق این هدفگذاری بسیار سخت است و باید در حال حاضر، بر روی جذب سرمایه های داخلی برنامه ریزی کنیم.

وی همچنین به ۶۹۵ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی تکمیل نشده ملی و استانی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: برخی از این پروژه‌ها بازدهی ندارند که دولت باید نسبت به واگذاری آنها اقدام و منابع حاصل را در جهت پروژه‌های عمرانی دارای بازدهی هزینه کند تا بخشی از اشتغال کشور از این محل ایجاد می‌شود.

این اقتصاددان افزود: در عین حال دولت برای اشتغالزایی باید با تعریف مدل‌های جدید اقتصادی به تدریج از غلبه دولت سالاری بر اقتصاد رقابتی بکاهد و با تقویت بخش خصوصی و ایجاد رونق در تولید، ظرفیت‌های خالی کارخانجات را فعال کند تا در نتیجه آن اشتغال ایجاد شود؛ چراکه در شرایط فعلی اقتصادی، پاسخ به تقاضای بازار کار بسیار سخت است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا