بانک و بیمهبیمه

حل مشکل بیمه صیادان شمال/ صید ماهی به عمق ۴۰۰متر دریا می‌رسد

مدیرعامل اتحادیه سراسری صیادی ایران گفت: برای نخستین‌ بار کارگروه صیادی در سازمان شیلات ایران با حضور نمایندگان ۷ استان ساحلی از جمله گلستان، مازندران، گیلان و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان برگزار شد که مهمترین برنامه این کارگروه حل مشکل بیمه صیادان است.

آرمان اقتصادی – سپیده قاسمی؛ یعقوب دوجی امروز در نشست خبری بالاتر بودن نرخ بیمه برای صیادان شمال کشور را یکی از مشکلات آن ها برشمرد و افزود: با وجود اینکه صیادان در شمال کشور تنها شش ماه از سال فعال هستند اما به دلیل اینکه تعداد زیاد افراد فعال در تعاونی‌های صیادی دارند، حق بیمه آنها رقمی حدود ۲۷۰ هزار تومان در ماه است که بالاتر از صیادان جنوب است.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: از طرف دیگر دولت برای تعدیل جمعیت صیادی اقدام به بازخرید نیروی صیادان مازاد کرده و در همین راستا تا کنون ۲ هزار نفر را بازخرید کرده است. دوجی افزود: این مسائل برای صیادان جنوب صدق نمی‌کند، چرا که این صیادان در کشتی‌هایی فعالند که زیر پنج نفر شاغل داشته و قانونی برای آنها تصویب شده که به دلیل تعداد کم می‌توانند از پرداخت حق بیمه معاف بوده و از همان قانون بیمه کشاورزی یعنی ۱۰۰ هزار تومان در ماه استفاده کنند.

وی  تاکید کرد: امیدواریم با پیگیری‌های این اتحادیه مشکل صیادان شمال کشور نیز برطرف شود و آنان امکان بهره مندی از بیمه را پیدا کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صیادی ایران به توسعه ابزار صیادی برای صید در عمق آبهای جنوب کشور اشاره کرد و گفت: با کمک شیلات بررسی صید ماهیان در اعماق ۴۰۰ متر را آغاز کرده‌ایم که با توجه به امکانات مدرن، امکان صید آنها وجود دارد که در تولید میزان و اشتغال‌زایی تاثیر به سزایی خواهد داشت

دوجی با اشاره به اهمیت مصرف آبزیان  از راه اندازی رنجیره ای برای عرضه مستقیم آبزیان خبر داد و گفت: برای کاهش قیمت تمام‌شده آبزیان و افزایش سهم آن در سفره خانوار  به دنبال راهکاری برای عرضه مستقیم این محصولات در پایتخت هستیم.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات توزیع در شهر تهران، وجود سازمان‌هایی از جمله سازمان میادین و میوه و تره‌بار است که باید با کار کارشناسی بیشتر و دقت بیشتری بتوانیم عرضه مستقیم را به همراه قیمت پایین آغاز کنیم، تا مشکلی ایجاد نشود.

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری صیادی ایران ایجاد فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات شیلات با قیمت پایین برای خانوار در تهران اولین گام این برنامه خواهد بود.

 دوجی در بخشی دیگر از سخنان خود به آمار شناورهای فعال در عرصه صید و صیادی، آبهای خزر و جنوب کشور اشاره کرد و گفت: ۱۲ هزار شناور سنگین و سبک با تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن انواع صید در دریای خزر و آبهای جنوب کشور فعالیت می‌کنند که طبق برآورد ما امسال میزان صید تا حدی افزایش داشته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صیادی ایران افزود: در استان هرمزگان که فصل صید ۴۴ روز بوده و به تازگی پایان یافته است، ۲ هزار و ۴۲ تن میگو برداشت شده که البته این رقم جدای از میزان میگوی پرورشی است و نسبت به سال قبل ۲۳ درصد افزایش صید داشته‌ایم و نسبت به ۱۰ سال گذشته ۵۸ درصد افزایش صید دریایی ثبت شده است.

دوجی در پایان به افزایش صید ماهیان استخوانی شمال کشور هم اشاره‌ کرد و گفت: ۲۰ هزار و ۱۳۶ تن انواع ماهی استخوانی توسط تعاونی‌های صیادی پره صید شده است که نسبت به سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا