بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

پیش‌بینی سود ۶۰ تومانی برای هر سهم ایران ارقام

مدیر عامل شرکت ایران ارقام از پیش بینی سود ۶۰۰ ریالی برای هر سهم این شرکت در مدت دو سال خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، عابد آفتابی دهم شهریورماه ۱۳۹۶ سکان هدایت شرکت ایران ارقام، قدیمی ترین شرکت حوزه فناوری و بانکداری الکترونیک در کشور را برعهده گرفت. وی دانش آموخته رشته مدیریت اجرایی از دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی دکتری مدیریت اجرایی در سازمان مدیریت صنعتی است. آفتابی قبلا مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات هدی ارقام، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت ردان سیستم بوده و معاونت توسعه و سرمایه گذاری هولدینگ مخابراتی شستا (رایتل)، مشاور مدیرعامل شرکت سپید ماکیان و عضو هیأت مدیره و مشاور سرمایه گذاری شرکت اتیک را در کارنامه خود دارد.

در ابتدا توضیح می دهید که به نظر شما با توجه به بازار های جدید، شرکت تا چه اندازه می تواند موفقیت های جدیدی کسب نماید؟

بررسی روندهای جهانی نشان می دهد که آینده شغلی شرکت در معرض خطری نیست، اما می توان گفت در معرض تغییر شکل و تحول هستیم و این تحول مستلزم این است که ماشین ها و سرویس های هوشمند تر به ویژه انواع سلف سرویس ­ها را وارد چرخه­ فروش نماییم. به هر حال ماهیت شرکت به نحوی است که در هر مسیری که شبکه بانکی کشور در حرکت است  ایران ارقام به عنوان شرکت سرویس دهنده پشتیبان خواهد بود. این بازار با تغییر و تحول روبرو است و به طور حتم ایران ارقام نیز تغییرات متناسب را در خود ایجاد خواهد کرد. این موضوع برای ایران ارقام عجیب نیست که راه حل های جدید وارد بازار شوند و در ۶۰ سال گذشته بارها این را تجربه کرده ایم.

پس می توان گفت ایران ارقام به دنبال تحول بزرگی در مجموعه است؟

شاید درگ ذشته ایران ارقام در مقابل این تغییرات کمی کند عمل کرده که باعث شده به لحاظ مالی و عملکردی نیز از جایگاه گذشته خود کمی افت نمایند؛ به عنوان مثال در زمانی بیش از ۶۵ درصد بازار ATM کشور در اختیار ایران ارقام بوده و امروز این عدد به حدود ۳۵ درصد رسیده ولی امروز ما به دنبال این هستیم که تغییراتی اساسی را در خودمان ایجاد کنیم.

دلایل اصلی این کُندی و مشکلات شرکت چیست؟

ما در سال گذشته با زیان مواجه شده ایم که این زیان شرکت کُندی در مقابل تغییرات را تقویت کرد. اگر به دلایل زیان بپردازیم ۳ دلیل اصلی مهم برای آن وجود دارد نخست قراردادی است که در آن به خاطر برآورد اشتباه، شرکت با زیان مواجه شده است. قراردادی که شاید می توان گفت نیمی از زیان شرکت را به دوش می کشد. قرارداد برای تامین تجهیزات یکی از بانک ها به طور مشخص پست بانک است. این قرارداد ابعادی داشته و ظاهراً برای تیم کارشناسی وقت نامشخص بوده و با اشتباهات محاسباتی قیمت ارائه شده کمتر از بهای تمام شده پروژه بوده و بخش بزرگی از زیان شرکت را شامل شده است.

دومین دلیل زیان شرکت، قراردادهای سنوات گذشته است که به واسطه آن شرکت دچار تعهدات آتی شده و ذخیره متناسب با آن قراردادها در شرکت لحاظ نشده است. به طور مثال قراردادی ۵ سال گذشته با یک بانک منعقد شده که در آن متعهد شده ایم ۵ سال آینده خدماتی را برای آن بانک انجام دهیم. هزینه این قرارداد ۵ سال بعد به شرکت تحمیل شده و ذخایر متناسب در صورت های مالی دیده نشده است.

افزایش هزینه های عمومی شرکت هم در صورت های مالی ما محرز است و می‌توان گفت به عنوان سومین عامل بخشی از زیان شرکت به این دلیل اتفاق افتاده است؛ که عمدتاً این هزینه ها شامل هزینه‌های حقوق و دستمزد و هزینه های اداری بوده است. سهم افزایش هزینه های اداری در زیان شرکت وزن کمتری داشته و علت افزایش آن ناکارآمدی مدیریت در اصلاح ناکارآمدی بدنه سازمان بوده است؛ یعنی به جای پویایی، فعالیت های سازمان را به صورت موازی در واحدها دیگری دنبال شده که موجب شد هزینه های شرکت ۹ میلیارد تومان افزایش یابد و بیش از ۵۰ درصد آن مربوط به حقوق و دستمزد است.

در سال ۹۴ و ۹۵ قیمت سهم به دلیل حضور شرکت در پروژه صندوق‌های فروشگاهی «باران و نصر» با رشد فزاینده ای همراه بوده است. تفسیر کلی از این پروژه اینگونه است که ایران ارقام مانع موفقیت کنتورسازی در پروژه صندوق‌های فروشگاهی است. آیا شما نیز این موضوع را قبول دارید؟

بنده در مورد کنتورسازی نظری ندارم. ولی در مورد ایران ارقام باید گفت امیدی که در بازار برای شرکت ایران ارقام از  صندوق فروشگاهی وجود داشت طبیعی و به جا بود و پروژه هم از نظر ملی و هم شرکتی آینده خوبی داشته و دارد فقط این امید کمی زود به بازار تزریق شد.

شما هرگونه مداخله در پروژه صندوق های فروشگاهی را از سوی شرکت دیگر و یا ایران ارقام را رد می کنید؟

 در مورد شرکت‌های دیگر نمی‌توانم نظر بدهم. اما ایران ارقام از زمان مسئولیت بنده هیچگونه دخالت سیاسی در پروژه صندوق­ های فروشگاهی نداشته است.

در حال حاضر آخرین وضعیت صندوق های فروشگاهی چگونه است؟

پیش بینی ما این است که سال ۹۶ دولت به دنبال جمع بندی موضوع صندوق های فروشگاهی است و تا پایان سال این جمع‌بندی با تعاملات دولت، اتاق اصناف، سازمان امور مالیاتی و مجلس به نتیجه می‌رسد و معماری کلان پروژه مشخص خواهد شد.

موفقیت شما در این پروژه چقدر است؟

در این خصوص جلسات مختلفی با اتاق اصناف، سازمان مالیاتی و نهادهای مربتط داشته ایم و معتقدیم آن بخش از بازار که بالفعل خواهد شد، بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان است و اگر ایران ارقام با توجه به اندازه سایر شرکت­ ها حتی فقط ۱۰ درصد از بازار را در دست بگیرند، درآمد شرکت بیش از دو برابر خواهد شد.

چه میزان به برنده شدن فکر می کنید؟

مطمئن هستیم با فعالیت‌های چراغ خاموشی که انجام داده ­ایم، مزیت و فرصت­ های خوبی در اختیار داریم و به محض این که از سمت دولت این موضوع جمع‌بندی شود یکی از بازیگران جدی پروژه صندوق های فروشگاهی ایران ارقام خواهد بود. با توجه به توان رقابتی شرکت تا جایی که اطلاع دارم ما نسبت به سایرین جلوتر هستیم و در چند سناریوی مختلف، پاسخ های مناسب برای رفع نیاز مشتریان و دولت در پروژه ایجاد کرده ایم.

این پروژه و سایر پروژه های شرکت چه میزان برای هیات مدیره اهمیت دارد؟

پروژه صندوق های فروشگاهی یکی از چند پروژه­ اصلی شرکت و با اهمیت برای هیات مدیره است. البته پرژه ­های بزرگ دیگر نیز  در دست اقدام داریم به طور مثال در پروژه تحول شعب بانکی و دولت الکترونیک اندازه بازاری که ما برای خودمان متصور هستیم بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان است. در تلاش هستیم که در حرکت رو به جلو به سمت بانکداری دیجیتال گام برداریم. طور کلی صندوق فروشگاهی پروژه خوبیست و از منافع ملی مناسبی برخوردار است ولی این  موضوع  تنها پروژه شرکت نیست.

به پروژه ATM پست بانک هم اشاره کردید، جریان این پروژه چیست؟

درباره پست بانک دو نگاه وجود دارد؛ نخست اینکه با توجه به اطلاعیه هایی که در کدال قرار داده ایم، قرار نیست اتفاق بد دیگری رخ دهد، به هر حال در آن زمان قرارداد خوبی برای شرکت نبوده ولی اتفاق خوبی که رخ داده این است پست بانک فاز اول از اجرای پروژه بزرگتری را شروع کرده و ما نیز به این هزار دستگاه بسنده نمی‌کنیم و عملا برآورد کلی از این پروژه حدود ۱۰ هزار دستگاه است و در فاز دوم پیش بینی می شود حدود ۱۵۰۰ دستگاه در برنامه اجرایی است که با رضایت جلب شده از کارفرما و توسعه کار پیش بینی می شود بتوان زیان فاز اول را جبران نمود.

 آیا به حوزه دستگاه­ های پوز هم ورود پیدا می کنید؟

در کل علاقه مندیم که به این بازار وارد شویم اما این بازار تفاوت چندانی با صندوق های فروشگاهی ندارد حتی در جاهای می‌تواند یکی شود و ارزش افزوده خوبی هم دارد. در حوزه ای که به اپلیکیشن و بازارهای موبایل برمی‌گردند وارد شده ایم و راه حل ها را به بانک ها ارائه داده ایم. همچنین موضوع موبایل بانک در حال پیگیری است و برای راه کار ایران ارقام مزیت های جدی برای مشتریان دارد.

در کل پروژه های شرکت در صورت­ های مالی چه اثراتی دارد. چند پروژه مهم دارید؟

به طور کلی چهار پروژه اصلی در شرکت وجود دارد؛ که شامل پروژه تحول شعب بانکی، دولت الکترونیک، صندوق های فروشگاهی و ارتقای سیستم های نرم افزاری به طور خاص سوئیچ بانکی برای اتصال به بازارهای جهانی است که در برخی از آنها از ماشین ها، برند ها، سخت افزارها و نرم افزارهای جدید استفاده می‌شود و هر پروژه مدیر پروژه مخصوص به خودش را داشته و برآورد  طرح تجاری آن صورت گرفته است.

آیا قراردادی منعقد شده است؟

در خصوص پروژه صندوق های فروشگاهی فکر می‌کنیم که در سال ۹۷ اجرایی خواهد شد و نتایج آن را خواهیم دید. در مورد سایر پروژه ها به طور مثال پروژه تحول، مذاکراتی صورت گرفته و احتمالا در چند بانک به صورت پایلوت انجام شود. همچنین پروژه دولت الکترونیک در حال مذاکره است و امیدواریم با شهرداری ها و سایر نهادها به نتیجه برسد. در مورد ارتقای سوئیچ فعلی هم مشتریان کاملا آماده­ و مشتاق به عقد قرارداد می­باشند.

برآورد شما از این پروژه ها چقدر است؟

انعکاس ریالی این پروژه­ ها قطعا در بودجه شرکت دیده خواهد شد اما با توجه به اینکه تغییراتی در هیات مدیره داشته‌ایم و ۳ عضو هیات مدیره تغییر کردند از زمان استقرار این بزرگواران و بنده بودجه‌ای در تاریخ ۳۰ شهریور ماه به سازمان بورس ارسال شده که به نظر می‌رسد این بودجه تصویری از ادامه­ فعالیت های گذشته شرکت بوده و ما در هیات مدیره با فرصت اندکی که به واسطه­ محدودیت ­های زمانی دراختیار داشتیم با فرض ادامه روند گذشته شرکت، به آن ارقام رسیده ایم. فی ­الواقع Forecast آینده نبوده بلکه Projection گذشته است.

اکنون نظر شما چیز دیگری است؟

نظر شخصی بنده این است که پتانسیل ایران ارقام بالاتر از این اعداد است و حدس می ­زنم نسبت به بودجه اعداد بالاتری را برای سوددهی شرکت رقم بزنیم و در همین راستا حتماً برنامه جسورانه‌ای با افزایش سوددهی ارائه خواهم داد که با تصویب هیات مدیره به سمت افشا و اجرا برود. تلاش می کنیم در زمان بندی دو ساله در فاز اول شرکت را به اوج خود همچون اواخر دهه ۸۰ برسانیم و تمام پتانسیل شرکت را بالقوه نماییم. اگر این برنامه را در یک ظرف دو ساله از امروز ببینیم هدف گذاری که بنده برای شخص خودم در ذهن دارم EPS بالای ۶۰۰ ریال است. از نظر بنده وقتی سهام­داران شرکت حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه در این شرکت داراند انتظار سود بیش از ۳۰ میلیارد تومان دور از انصاف نیست اما ظرف زمانی خودش را میطلبد.

با این حال برنامه شما شامل دو فاز است. خروج از زیان و سود دهی؟

همانطور که گفتم در فاز اول قطعا از زیان خارج شده و در فاز دوم مشروط به تصویب برنامه، سود ۶۰۰ ریالی به ازای هر سهم هدف گذاری دوساله خواهد بود.

اشاره کردید تغییرات مدیریت رخ داده، علت تغییرات مدیریتی چه بوده است؟

در مورد تغییرات مدیریتی با سهامدار عمده باید صحبت شود اما برداشت شخصی من این است که یکی از دلایل عملکرد نادرست شرکت که منجر به زیان گردید بوده و دلیل دوم جمع‌بندی هیئت مدیره به این بود که شرکت نیاز به تحول دارد. چراکه رقبا های مختلف بخش خصوصی در فضای کنونی فعال هستند و ایران ارقام فقط نمی‌تواند صرفا با تکیه بر برند خود به سودآوری برسد این موضوع عاملی شد که فارغ از فضای روانی به فعالیت کارشناسی بها داده شود.

 حاشیه سود پروژه های طرح شده چقدر است؟

 با توجه به فضای رقابتی پروژه صندوق فروشگاهی، حاشیه سود این پروژه پایین ولی اندازه پروژه بزرگ است. اما در مورد سایر پروژه ها مانند تحول  شعب بانکی و دولت الکترونیک حاشیه سود بالایی برای آنها متصوریم چرا که بخش بزرگی از درآمد این حوزه از دانش فنی و فرآیندهای کسب و کاری به دست می آید. اما در حوزه نرم افزار و پشتیبانی حاشیه سود شرکت با سال‌های گذشته تفاوت چندانی نخواهد داشت.

با توجه به پتانسیلی که پروژه ها می‌توانند روی قیمت سهام داشته باشند از سوی سهامدار عمده حمایت خاصی صورت نمی‌گیرد و بازارگردانی مناسبی ندارند. دلیل این عدم حمایت از سوی سهامداران چیست؟

تاریخچه شرکت نشان می‌دهد که اولاً بازارگردانی از سوی سهامداران انجام شده است همچنین شرکت P/E معادل ۱۶ و حتی ۳۰ را نیز تجربه کرده وقتی شرکتی این P/Eها را تجربه می‌کند، یعنی سهامداران عمده به آینده شرکت و حفظ سهم خوش بین هستند. در خصوص برنامه­ سهامدار عمده باید از خودشان پرسیده شود اما به عنوان زیرمجموعه فکر میکنم سهامداران اصلی شرکت برنامه جدی دارند که سهم حمایت شود و این مرحله جزء بهترین دوران هیئت مدیره شرکت محسوب می‌شود که اجماع خوبی بین اعضای هیئت مدیره وجود دارد. البته این واقعیت تلخ را نباید فراموش کرد که شرکتی با حدود ۱۰ میلیارد تومان سود در حال حاضر به ۱۰ میلیارد تومان زیان رسیده و به نظر می رسد افت قیمت مشاهده شده بدون درنظر گرفتن آینده، طبیعی است.

با این توضیحات انتظار سودآوری دور از ذهن نیست؟

بله و می توان به جرات گفت درمقایسه با ۵ تا ۶ سال اخیر  صورت های مالی منتهی به ۹۶.۰۶.۳۱ ارائه شده، شفاف ترین صورت­های مالی ایران ارقام است در هیچ سالی به اندازه امسال شفافیت در صورت های مالی دیده نشده و همه آنچه سهامداران باید بدانند در صورت­ های مالی منعکس شده است.

شرکت دارایی ها و املاک زیادی در اختیار دارد آیا اصلاح ساختار را می توان به عنوان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در دستور کار قرار داد؟

تجدید ارزیابی به منظور افزایش سرمایه فعلا در دستور کار نیست. چیزی که ما در هیات مدیره دنبال می‌کنیم فروش دارایی‌های غیرمولد است که برای شرکت سودی ندارد به طور مثال شرکت مهمانسرایی در  شهری دارد که به نظر می رسد از فروش آن می تواند به درآمد غیر عملیاتی برسد.

و حرف آخر…

تعامل با سهامداران عمده بسیار نزدیک است و با همدلی به وجود آمده در هیات مدیره به نظر می­ رسد دوره اخبار بد و تعدیلات منفی ایران ارقام به سر آمده و این قول بنده به سهامداران خرد است که تمام تلاش خود را می‌کنیم تا حداکثر eps شرکت، مشابه دوران طلایی اواخر دهه ۸۰ محقق شود.

در مورد ارزش سهام توضیح می‌دهید؟

ارزش سهم را بازار تعیین می‌کند، اما به عنوان کارشناس پیش بینی بنده این است با تحقق برنامه ­های ذکر شده در یک ظرف زمانی معقول، ارزش سهم در آینده دوباره به بالای ۶۰۰ ریال خواهد رسید.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا