آموزشآموزش بورسبورسبورس اوراق

تفاوت سبدگردانی و سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سرمایه‌گذاران این روزها دسترسی بی‌نظیری به اطلاعات سرمایه‌گذاری و وضعیت بازارها دارند. آمارها، اخبار و تحلیل‌ها به راحتی در سایت‌ها و فضای مجازی قابل دسترسی است. اما با این وجود، آیا افرادی که تشویق می‌شوند خودشان دست به سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در بورس بزنند، آیا می‌توانند همانند افراد حرفه‌ای و بدون دریافت مشاوره، از پس مدیریت سرمایه‌شان برآیند؟  آیا واقعا سرمایه‌گذاران باید بدون کمک گرفتن از حرفه‌ای‌ها دست به سرمایه‌گذاری بزنند؟ اینها سوالاتی چالش برانگیز است که شخص فقط با ارزیابی خود می‌تواند به آنها پاسخ دهد.

قصد داریم به بررسی ویژگی‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم بپردازیم و همچنین تفاوت سبدگردانی (که یک نوع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است) را با معاملات بورس شرح دهیم.

سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم چیست؟

سرمایه‌گذاری مستقیم: شخص خود اقدام به تحلیل، انتخاب و خرید سهام و سایر اوراق بهادار می‌کند و مدیریت سرمایه خود را برعهده دارد. برای شروع سرمایه‌گذاری مستقیم، شخص با دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه و دسترسی به سامانه معاملات آنلاین آساتریدر آگاه، می‌تواند سفارشات خرید و فروش اوراق بهادار را در سامانه بصورت مستقیم وارد نماید.

بنابراین در سرمایه‌گذاری مستقیم، شخص مسئول همه‌چیز است. بدون دانستن قوانین بورس و معاملات اوراق بهادار و داشتن دانش و مهارت کافی برای انتخاب سهام، معمولا سرمایه‌گذاری مستقیم برای بسیاری از افراد در ابتدای کار یک چالش محسوب می‌شود. البته بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه آموزش‌های جامعی برای راهنمای افراد منتشر کرده که در لینک‌های زیر می‌توانید بخوانید:

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم: شخص سرمایه خود را به شخص حقوقی می‌سپارد تا آن شخص حقوقی، خرید و فروش سهام و اوراق بهادار را انجام دهد و به اصطلاح سرمایه وی را مدیریت کند. انواع این نوع سرمایه‌گذاری شامل خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری و استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی است.
با این کار، شخص سرمایه‌گذار وظیفه تشکیل سبد سرمایه‌گذاری و بررسی مداوم وضعیت سهام و سایر اوراق بهادار را به افرادی که تخصص و فرصت کافی دارند می‌سپارد تا این افراد متخصص، با بررسی عوامل کلیدی تاثیرگذار بر بازار، وضعیت سبد سرمایه‌گذاری او را تحلیل کنند و تصمیم متناسب را در نگهداری، خرید یا فروش اوراق بهادار بگیرند.

توجه: افراد واجد شرایط می‌توانند از خدمات سبدگردانی اختصاصی کارگزاری آگاه استفاده کنند، در مورد خدمات سبدگردانی اختصاصی این صفحه را مطالعه کنید.

ویژگی‌های ۲ روش‌ سرمایه‌گذاری

اگر عمیق‌تر به این ۲ روش سرمایه‌گذاری نگاه کنیم متوجه می‌شویم هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و افراد گوناگون باید با در نظر گرفتن شرایط، تصمیم مناسب را بگیرند.

ویژگی‌های سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس

برخی به دلیل وجود این ویژگی‌ها انتخاب می‌کنند که خودشان درگیر معاملات باشند و تمایلی ندارند سرمایه‌شان را به شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارند. اما برخی دیگر این خصوصیاتی که در سرمایه‌گذاری مستقیم وجود دارد را یک عیب می‌دانند. بنابراین ممکن است یک مزیت برای شخص دیگر یک مورد از معایب محسوب شود.

نیازمند صرف زمان و انرژی

سرمایه‌گذاری و معامله‌گری در بورس می‌تواند زمان زیادی از فرد بگیرد، زیرا فرد باید در مورد شرکتی که قصد دارد سهام آنرا خریداری کند تحقیق کند. افرادی که بیشتر معامله می‌کنند و استراتژی‌شان بر کسب سود از نوسانات استوار است، زمان بیشتری برای تحلیل و بررسی اطلاعات نیاز دارند و از طرف دیگر هنگامی که معاملات در جریان است پیگیر معاملات هستند.
در صورتی که فرد در زندگی خود دارای تعهدات دیگری باشد (مانند شغل و زندگی شخصی) و زمان صرف شده را مدیریت نکند، همین عامل می‌تواند روی سایر بخش‌های زندگی اثر بگذارد.

دست‌وپنجه‌ نرم کردن با احساسات و هیجانات

وقتی پای سرمایه‌گذاری و معامله‌گری به میان می‌آید، همیشه منطق بر تصمیمات غریزی و احساسی فائق می‌آید.  اما تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش صرفا براساس منطق همیشه آسان نیست، زیرا ما انسان هستیم و جدا کردن خودمان از احساسات برخلاف طبیعت ماست. با این حال تا جایی که می‌توانیم باید تصمیمات‌مان در سرمایه‌گذاری و معامله‌گری جدای از احساسات باشد. اگر خوش‌خیالی و خوش‌بینی باعث شود سهام را دقیقا در سقف خریداری کنید، مقصر فقط خود شما هستید.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید سرمایه‌گذاری را خودتان انجام دهید، یک ارزیابی صادقانه از خودتان داشته باشید که تصمیمات شما چقدر وابسته به احساسات و هیجانات است؟ زمانی که سرمایه‌گذار مدیریت سرمایه خود را در اختیار دیگری قرار می‌دهد درگیر این تصمیمات احساسی نخواهد بود.

اما ۳ ویژگی در سرمایه‌گذاری مستقیم وجود دارد که باعث می‌شود افراد با وجود سختی‌هایی که متحمل می‌شود به انجام اینکار راغب باشند.

ویژگی اول: داشتن انتخاب و امکان تغییر سریع در نوع سرمایه‌گذاری

انتخاب سهام و اوراق در دست فرد است و گرچه تبدیل شدن سرمایه‌گذاری‌هایی غیرمستقیم به پول نقد نیز فقط چند روز زمان می‌برد اما زمانی که شخص خود اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند هر زمان که ارائه کند می‌تواند با فروش آن اوراق بهادار به پول نقد دسترسی یابد و در جایی که بازدهی بهتری دارد سرمایه‌گذاری کند (مگر اینکه معاملات اوراق خریداری شده به هر دلیل در بورس متوقف باشد).

ویژگی دوم: افزایش مهارت و تجربه در سرمایه‌گذاری

برخلاف زمانی که شخص سرمایه خود را به دیگران می‌سپارد، وقتی خود شخص اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار کند، درگیر اخبار، تحلیل‌ها و سایر اطلاعات خواهد بود و همین عامل باعث می‌شود رفته‌رفته شناخت بیشتری از سرمایه‌گذاری و وضعیت بازار بدست آورد. این شناخت در آینده باعث می‌شود تصمیمات بهتری بگیرد و با انضباط بیشتری سرمایه‌گذاری را انجام دهد و در نهایت منجر به کسب سود بیشتر شود.

ویژگی سوم: شرایط آسان برای شروع

برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس و معامله‌گری شرایط خاصی نیاز نیست و شخص با هر سرمایه‌ای می‌تواند شروع به خرید و فروش سهام نماید.
در مورد شروع سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس می‌توانید این راهنما را بخوانید:

ویژگی‌های خدمات سبدگردانی اختصاصی

در سمت دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس، خدمات سبدگردانی اختصاصی وجود دارد که برخی از ویژگی‌های آنرا در ادامه می‌خوانید.

ویژگی اول: عدم نیاز به تصمیم‌گیری در استراتژی سرمایه‌گذاری

تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری گاهی بسیار سخت است، مخصوصا زمانی که پای پول در میان باشد، افراد معمولا با شک و تردید تصمیم می‌گیرند و عده زیادی نیز پس از اجرای تصمیم‌شان، هنوز به درستی یا نادرستی آن شک دارند.
با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی، سرمایه‌گذار نیازی به تصمیم‌گیری در استراتژی‌ها و خرید و فروش‌ها نخواهد داشت.
نیازی به یادگیری نحوه تحلیل سهام، قوانین بورس، شیوه درست معامله و سایر مهارت‌هایی که معامله‌گران نیاز دارند نخواهد بود.

ویژگی دوم: سرمایه‌گذاری بدون دغدغه و بی‌نیاز از صرف وقت برای معاملات

با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم دیگر نیازی نیست بطور مداوم بازار را پیگیری کنید و برای معاملات اوراق بهادار وقت بگذارید.
شاید مشغله شما به‌گونه‌ای است که زمان کافی برای بورس ندارید. (در صورت داشتن این شرایط، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین گزینه است)

ویژگی سوم: ریسک کمتر و مدیریت سرمایه بهتر

تخصیص سرمایه در هر دارایی و به اصطلاح تشکیل سبد بهینه، یکی از مهارت‌هایی است که بیشتر فعالان بازار به درستی آنرا فرا نگرده‌اند.
افرادی که مدیریت سرمایه را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی برعهده می‌گیرند، از فیلترهایی عبور می‌کنند تا واجد شرایط بودن آنها محرز شود. با سپردن سرمایه به سبدگردان اختصاصی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این افراد متخصص با تشکیل سبد سرمایه‌گذاری بهینه و مناسب، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند.

ویژگی چهارم: پتانسیل کسب سود معقول

در خدمات سبدگردانی اختصاصی،  کارمزد سبدگردان ارتباط کامل و مستقیم با سودآوری سبد دارد و معمولا اگر سود حاصل شده سالیانه از سرمایه‌گذاری کمتر از سود بانکی باشد، شرکت سبدگردان کارمزد متغیر را از مشتری دریافت نمی‌کند. با توجه به این موضوع که درآمد شرکت سبدگردان کاملا به عملکرد خود بستگی دارد، شرکت تمام تلاش خود را می‌کند تا بیشترین بازدهی ممکن را برای سرمایه‌گذار ایجاد کند.
اینکار در کنار تکنیک‌های خاص مدیریت سبد به سرمایه‌گذار این اطمینان نسبی را می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌ او بازدهی مناسبی را خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

ویژگی‌های دو نوع سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس و خدمات سبدگردانی اختصاصی را با هم مرور کردیم. افرادی که سرمایه‌گذاری مستقیم را انتخاب می‌کنند شاید صرفا به خاطر علاقه‌ای که به اینکار دارند با وجود همه ویژگی‌هایش آنرا ادامه می‌دهند. اما کسانی که شرایط‌شان به نحوی است که ترجیح می‌دهند مستقیما در بورس فعال نباشند و بطور غیرمستقیم سرمایه‌شان را به افراد متخصص بسپارند، خدمات سبدگردانی اختصاصی را انتخاب می‌کنند.

پذیرش سرمایه در شرکت سبدگردانی آگاه آغاز شده است، در صورتی که شما نیز علاقه‌مند به خدمات هستید، فرم موجود در زیر را تکمیل کنید:

منبع
کارگزاری آگاه

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا