اقتصاد کلان

٩ درصد نرخ تورم سال آینده/ سازمان هدفمندی به صندوق رفاه اجتماعی تبدیل می‌شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدباقر نوبخت در نشست خبری صبح امروز گفت: بودجه سال ٩٧ در بیش از ۶ هزار صفحه و ١۴ جلد دسته بندی و تقدیم مجلس شده است تا بررسی‌ها در این بارت صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر ١۴ جلد بودجه سه جلد گزارش عملکرد سال گذشته بودجه ٩۵ نیز تقدیم مجلس شد که امر در راستای اجرای حکم ١٢١ قانون برنامه ششم صورت گرفت.

همچنین بخوانید

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: ٢ جلد گزارش در قالب برنامه سال آینده به مجلس تقدیم شد و در این قالب عملکرد دستگاه‌های دولتی به اختصار بیان شده است.

نوبخت بیان کرد: در برنامه بودجه سال آینده پیش بینی منابع و برآوردی از هزینه‌ها برای نیل به اهداف سال فوق است.

وی در توضیح منابع طرح عمرانی عنوان کرد: در بودجه سال اینده میزان تامین بودجه طرح‌های عمرانی از طریق منابع، بخش دولتی و بخش خصوصی تهیه شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در توضیح میزان درآمدهای و حقوق گمرکی دولت گفت: درآمدهای دولت بالغ بر ١٩٣ هزار و ۴٠٩ میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به سال گذشته ١١ درصد افزایش داشته است. 

نوبخت در توضیح افزایش درآمدهای دولت گفت: درآمدهای مالیاتی از ١٧ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان به ٢٣ میلیار تومان افزایش یافته و آن نشان از رشد ۶.٧ درصدی درامدهای مالیاتی دارد.

وی در توضیح میزان حقوق سال آینده بیان کرد: حقوق سال آینده جدا از منابع و درامدها ٣٢ میلیارد تومان برآورد شده است که باید در این راستا از اوراق فروخته شده باید کمک بگیریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص دارایی بودجه سال آینده عنوان کرد: مجموع دارایی‌های دولت شامل درامد‌های نفتی، اموال منقول و غیر منقول و طرح‌های عمرانی ١٠۶ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان است که سهم بخش نفت به ١٠١ هزار میلیارد تومان رسیده است و نسبت به سال گذشته منفی ١٠.١۴ درصد کاهش داشته است.

نوبخت با اشاره به منابع تامین هزینه‌های دولت در سال آینده اظهار کرد: مجموع برآورد درآمد‌های دولت از طریق انتشار اوراق مالی وفروش سهام ۴٧ هزار و ٧٠٠ میلیار تومان بوده است که سهم انتشار اوراق ۴٧، ٣٨ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان بوده و مابقی مربوط به واگذاری سهام کارخانجات بخش دولتی است.

وی در ادامه افزود: با توجه به این درامدها و کمبود آن در طرح های عمرانی بودجه خاصی به این بخش اختصاص داده شده که با احتساب آن و ٩ درصد تورم سال اینده درآمدها به ۶٨ هزار میلیارد تومان می رسد که نسبت به سال گذشته ١٠ درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: جهت کاهش فقر و رشد اشتغال در کشور طرح هایی، چون اشتغال فراگیر، اشتغال روستایی و عشایری و اشتغال حمایتی در بودجه سال آینده اشاره شده است.

نوبخت در توضیح اولویت‌های بودجه سال آینده بیان کرد: اولویت‌های بودجه سال اینده عواملی چون آبرسانی، بهبود محیط زیست، توسعه مکران، توجه به بافت‌های فرسوده است.

وی با اشاره به نحوه تهیه بودجه برای دستگاه‌های دولتی گفت: در بودجه سال آینده از هزار ردیف ملی ٣۴٠ ردیف حدود ٣۴ درصد انتخاب و براساس قیمت تمام شده بودجه دستگاه‌ها تعیین شده است.

رئیس سازمان برنامه بودجه در توضیح شفافیت بودجه سال اینده گفت: برای شفافیت بودجه سال اینده ٣٣٧ ردیف ملی به ١٣٨ ردیف کاهش یافته است.

نوبخت تصریح کرد: وضعیت درامد‌های اختصاصی و تفکیک درآمد‌ها و هزینه در بودجه سال آینده به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در توضیح سهم استان‌ها در بودجه سال آینده بیان کرد: سهم بخش استان‌ها از ۴.٣ درصد به ٢۴.٣ درصد افزایش یافت و ٨۶٨ طرح عمرانی به استان‌ها واگذار شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: بودجه بخش عمرانی ۶٨ هزار و ١٢۶ میلیارد تومان برآورد شد که ١۵ هزار میلیارد تومان از طریق دولت، ١۶ هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان از صندوق تسهیلات و مابقی از طریق بخش خصوصی تامین خواهد شد.

نوبخت تاکید کرد: در جهت فقر زدایی مطلق در سال آینده بودجه مربوط به سازمان هدفمندی یارانه‌ها به بخش هایی چون واریز یارانه، کمک به افراد زیر خط فقر، توجه به بیمه سلامت اختصاص می‌یابد و در این راستا سازمان هدفمندی یارانه‌ها به صندوق رفاه اجتماعی تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در توضیح روش‌های شناسایی دهک‌های پردرامد یارانه گفت: برای شناسایی دهک‌های پردرامد باید به جای وارسی حساب ٨٠ میلیون نفر، افراد نیازمند واقعی شناسایی و یارانه به آن‌ها تعلق گیرد و مابقی از لیست دریافت یارانه حذف شوند که در این راستا نیز منابع در زمینه رفع فقر مطلق استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع

میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا