بانک و بیمهطلا و ارز

طلا در محدوده خطر

پیش‌بینی‌ها، با وجود سقوط فلز زرد در هفته گذشته، از تداوم حضور طلا در محدوده خطر حکایت می‌کند؛ اما اینکه طلا چه رفتاری از خود در مواجهه با عوامل کاهنده بروز خواهد داد، حتمی نیست.

کارشناسانی که روند کاهشی برای این فلز در نظر دارند، اتمسفر ضدطلای حاکم بر بازارها را با اشاره به سه عامل تضعیف‌کننده فلز زرد معرفی کرده‌اند. اولین عامل که بارها به افت فلز زرد منجر شده، نشست آخر سال «کمیته بازار باز» آمریکا است. آنچه از این نشست انتظار می‌رود، تاکید بر تداوم روند اعمال سیاست‌های انقباضی است؛ بنابراین شاخص دلار از نتیجه این نشست بیش از طلا بهره خواهد برد که این امر، به معنای افزایش فشار بر قیمت اونس تلقی می‌شود. به گزارش دنیای اقتصاد، از طرفی نشست بانک مرکزی اروپا به‌عنوان دومین عامل، همانند فدرال رزرو و طبق پیش‌بینی‌ها روند انقباضی اتحادیه را بروز خواهد داد که منجر به آغاز جدال یورو و دلار خواهد شد. پیش‌بینی‌ها، رفتار سرمایه‌گذاران در واکنش به این پیکار را افزایش تمایل آنها به سودگیری از بازار ارز معرفی کرده‌اند. سومین عاملی که طلا را در محدوده خطر نگه داشته، مکش سرمایه‌های بازارهای سنتی به واسطه افزایش اقبال عمومی به بازار ارز‌های دیجیتالی است. در صورتی که بیت‌کوین مانند هفته گذشته تقویت شود، احتمال کاهش تقاضا برای فلز زرد افزایش خواهد یافت.

 اتمسفر بازارها علیه طلا

تحلیلگران بسیاری طلای جهانی را تحت اتمسفر فعلی بازار‌ها آسیب‌پذیر عنوان کرده‌اند. به نظر این گروه از کارشناسان بازار فلزات گرانبها، اونس زردرنگ با اینکه در فاصله دو جمعه گذشته ۵/ ۲ درصد افت کرد، کماکان در معرض سقوط بیشتر است. در همین مدت دلار آمریکا نسبت به سبد شش‌گانه ارزهای رایج دنیا بیش از یک درصد تقویت شد که نشان از بازگشت سرمایه‌گذاران دلاری است. در این هفته بازدهی اوراق قرضه در آمریکا افزایش یافت. رشد بازدهی اوراق، نشانه مناسبی در راستای ورود معامله‌گران بین‌بازاری تلقی شد و احتمال افزایش تقاضا برای اوراق ایالات‌متحده را در هفته آتی ارتقا داد. در صورت تحقق چنین رفتاری در بازارها، شاخص دلار چشم‌انداز بهتری در روزهای آینده خواهد داشت و فشارهای دلارمحور بر فلز زرد، قیمت اونس را بازهم پایین خواهند کشید. علاوه‌بر هدیه کریسمس ترامپ که با اجرایی شدن قانون کاهش مالیات‌ها دلار را به پیش رانده بود، حضور سه عامل دیگر در اتمسفر بازار جهانی، اونس را در هفته پیش‌رو آسیب‌پذیر کرده‌اند. دیدگاه انقباضی بانک مرکزی اروپا، ثبت سومین افزایش نرخ بهره در سال جاری همراه با افزایش احتمال حداقل دو افزایش نرخ بهره در سال آینده و در نهایت امکان جولان مجدد بیت‌کوین، سه عامل اساسی هستند که کارشناسان برای تایید پیش‌بینی کاهشی طلا مشخص کرده‌اند.

 انقباض در اروپا و آمریکا

فدرال رزرو آمریکا پیش از این افزایش نرخ بهره به ۵/ ۱ درصد را در ماه دسامبر قطعی کرده بود؛ اما رسمی شدن نرخ هدف در جلسه این هفته «کمیته بازار باز» صورت خواهد پذیرفت. با اینکه بازارها پیش از این نیز اثر افزایش نرخ بهره را در فعل و انفعالات خود بروز داده‌اند، اما آخرین جلسه این کمیته سیاست‌گذار در سال جاری میلادی، چشم‌انداز سیاست پولی دلخواه فدرال رزرو برای سال آتی را تا حدودی مشخص می‌کند. به همین دلیل سرمایه‌گذاران فعال در بازارها به انتظار نشست این هفته نشسته‌اند. با توجه به آغاز مکانیزم انقباضی از اواخر سال ۲۰۱۶ و سیگنال مشخص فدرال رزرو که تداوم این روند را مخابره کرده، چشم‌انداز سیاست پولی بیشتر به سود شاخص دلار و به ضرر اونس طلا است. علاوه‌بر فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا نیز در روز‌های آتی به احتمال زیاد روند انقباضی را پیش خواهد گرفت. اتحادیه اروپا که کمی دیرتر از آمریکا به انبساط پسابحران پایان داد، در صورتی که نرخ بهره هدف خود را افزایش دهد، قدرت یورو را تقویت خواهد کرد. در شرایطی که چشم‌انداز دلار و یورو به‌طور همزمان افزایشی باشد، رقابت تنگاتنگی میان این دو ارز پیشتاز رخ خواهد داد؛ اما آنچه اشتراک این چشم‌اندازها را شکل داده، فشاری است که بر اونس فلز زرد اعمال خواهند کرد. جدال یورو و دلار، سرمایه‌گذاران را به سودگیری از این پیکار ترغیب خواهد کرد و تقاضا برای طلا را با کاهش مواجه می‌کند.

 بیت‌کوین در نقش مکنده سرمایه‌گذاران بازارهای سنتی

تحلیلگران بازار جهانی، علاوه‌بر اتمسفر ضدطلا در هفته آتی، خطر دیگری که اونس فلز زرد با آن مواجه است را بیت‌کوین معرفی کرده‌اند. رشد ۳۲ درصدی ارزش بیت‌کوین در هفته گذشته، بسیاری از سرمایه‌گذارانی که پیش از این در بازار اوراق، سهام یا فلزات گرانبها فعالیت می‌کردند را به بازار ارزهای دیجیتالی جذب کرد. این گروه از تحلیلگران، بیت‌کوین را به مکنده سرمایه‌های بازارهای سنتی تشبیه کرده، رصد روند قیمت این ارز رمزنهاد را برای پیش‌بینی ارزش طلا الزامی دانسته‌اند. در صورتی که بازار بیت‌کوین مشابه روند هفته گذشته رفتار کند، عرصه بر طلا تنگ‌تر خواهد شد و احتمال سقوط قیمت اونس بیشتر می‌شود. کارشناسانی که روند کاهشی فلز زرد در کوتاه‌مدت (یک تا چند هفته) را پیش‌بینی کرده‌اند، چشم‌انداز میان‌مدت و حتی بلندمدت طلا را کاهشی نمی‌دانند. به‌عنوان مثال، آدام باتن از گروه «فارکس‌لایو»، روند طلا در چند هفته اخیر را مشابه با روند پایان سال ۲۰۱۳ میلادی تشخیص داده است. طلا در آن زمان به علت نشست کمیته بازار باز آمریکا و عوامل تقویت‌کننده دلار کاهشی شده بود؛ اما پس از آغاز سال ۲۰۱۴، اونس طلا حدود ۵/ ۹ درصد رشد کرد. باتن با تکیه بر این استناد تاریخی، افت فلز زرد تا پایان سال جاری و اوج این فلز گرانبها در آغاز سال جدید میلادی را محتمل دانسته است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا