بین الملل

فاز جدید صادرات ال‌ان‌جی روسیه کلید خورد

پروژه جدید نواتک روسیه، با هزینه ۲۷ میلیارد دلاری برای افزایش صادرات گاز ال ان جی این کشور و پیشی گرفتن از قطر، کلید خورد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، روسیه به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، کارخانه تولید گاز ال. ان. جی (گاز مایع طبیعی) را در منطقه «یامال» با نام «آرتیک ال ان جی ۲ » در شمال روسیه افتتاح کرد و اولین کشتی حامل گاز ال ان جی از این منطقه، بارگیری شد.

این کارخانه با هزینه ۲۷ میلیارد دلار راه اندازی شده است و یک کشتی یخ شکن با ظرفیت حمل ۱۷۳ هزار متر مکعب، گاز ال ان جی را از این منطقه بارگیری کرده است.

همچنین بخوانید

البته قرار است روسیه ۱۵ کشتی یخ شکن دیگر با ظرفیت حمل ۱۷۳ هزار متر مکعب گاز تولید کند. «پوتین» در مراسم راه اندازی این کارخانه گفت: روسیه باید در توسعه ظرفیت تولید گاز ال ان جی، سرعت بگیرد.  

قرار است ۳ خط تولید دیگر به این کارخانه افزوده شود تا مجموع ظرفیت آن، به ۱۶.۵ میلیون تن گاز ال ان جی در سال برسد. سهام دار اصلی این کارخانه شرکت انرژی نواتک روسیه است و شرکت توتال فراسه ۲۰ درصد سهام و «سی ان پی سی» چین هم ۹.۹ درصد سهام دارد.

شرکت نواتک روسیه اعلام کرد:تقریبا ۹۶ درصد از تولید گاز ال ان جی این کارخانه توسط کشورهای واقع در منطقه آسیا – اقیانوسیه خریداری شده است؛ البته دو سهام دار این شرکت، گاز ال ان جی را بر پایه قرار دادهای بلندمدت خریداری می کنند.

 گفته می شود روسیه در راستای تصاحب عنوان بزرگترین صادر کننده ال ان جی جهان از قطر، در این مسیر گام بر می دارد و در مراسم افتتاحیه این کارخانه مدیر عامل شرکت آرامکو عربستان حضور داشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا