بانک و بیمهطلا و ارز

نقش دولت‌ها در جهش‌های نامناسب نرخ ارز/ بالا رفتن نرخ ارز، ضد اقتصاد نیست

رئیس پیشین کانون صرافان با اشاره به تفاوت نرخ تورم و نرخ بهره در ایران اظهار کرد: دلیل اصلی افزایش نرخ ارز، همانا تفاوت نرخ تورم و نرخ بهره در ایران و کشورهای صاحب پول‌های قدرتمند مانند آمریکا و اروپا است.

اصغر سمیعی در گفت و گو با خبرنگار آرمان اقتصادی تصریح کرد: حداکثر نرخ بهره کاربردی در اروپا و آمریکا زیر ۵ درصد و حداقل آن در ایران در حالی که تعدیل شده ، ۱۵ درصد است.

همچنین بخوانید

او همچنین به تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: به طور متوسط در یک دهه اخیر  تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی حداقل ۲۰ درصد تخمین زده شده است  و جز تغییر نرخ ارز برای جبران آن راهی به نظر نمی‌رسد.

رئیس پیشین کانون صرافان درباره نقش دولت در این زمینه تصریح کرد: کار ناصحیح در دولت‌ها این بوده که به جای افزایش تدریجی و هماهنگ با تورم، با نگه داشتن دستوری نرخ ارز باعث می‌شوند که در مقاطعی فنر آن در برود و بازار با جهش‌های نامناسب روبه‌رو شود.

سمیعی درباره واقعی شدن نرخ ارز اضافه کرد: واقعی شدن نرخ ارز اتفاق نامبارکی نیست و نباید به بالا رفتن نرخ ارز به عنوان یک امر ضد اقتصاد نگاه کرد، ولی تنها شرط آن، کنترل مناسب توسط  دستگاه‌های ذیربط در اقتصاد کشور است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا