بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آیا شاپرک لابی می‌کند؟ / شاپرک پاسخ می‌دهد

به گزارش روابط عمومی شرکت شاپرک، در جواب به خبر درج شده با موضوع «لابی با شاپرک» به نظر می‌رسد فرد یا افرادی که خبر مورد نظر را نوشته‌اند، از اهداف تأسیس شرکت شاپرک و اقدامات انجام شده در راستای تحقق آنها اطلاع نداشته و بدون آگاهی اقدام به انتشار مطلب نموده‌اند. لذا به‌منظور روشن‌سازی موضوع، بیان می‌شود که یکی از کلان‌روندهای شرکت شاپرک، نظارت بر عملکرد اعضاء خود یعنی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت است که این وظیفه از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا. به عهده شرکت شاپرک به‌عنوان بازوی نظارتی آن بانک قرار داده شده است. شرکت شاپرک نیز از ابتدای تأسیس با تهیه زیرساخت‌های مورد نیاز برای دستیابی به هدف یادشده گام‌های مهمی را در جهت افزایش کیفیت ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و ارتقاء امنیت شبکه پرداخت برداشته است.

به جهت تحقق هدف نظارتی شرکت شاپرک، طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ هشت دوره ممیزی جامع بر اساس الزامات شاپرک و بانک مرکزی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت انجام گرفته که طی آنها ۱۴۰۰ الزام در ۱۳۰ صفحه مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن به بانک مرکزی ج.ا.ا. گزارش شده است که نتیجه اقدامات صورت گرفته، ارتقای میانگین شرکت‌های پرداخت در کیفیت ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و بهبود شاخص‌های فنی- امنیتی در سال ۱۳۹۲ از عدد ۱۷ درصد به بیش از ۹۰ درصد در سال ۱۳۹۵ بوده است.

شرکت شاپرک بر اساس دستور بانک مرکزی باید مطابق با الزامات و مقررات تدوین شده، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت را مورد ممیزی و صحت سنجی قرار دهد. بر همین اساس در ابتدای تشکیل شرکت، کارشناسان شاپرک، فرآیندهای مطالعه، بومی‌سازی و تدوین الزامات شرکت‌های پرداخت را آغاز نمودند و پس از اخذ تأییدیه بانک مرکزی این الزامات به شرکت‌ها ابلاغ گردید. بر اساس الزامات یادشده، ممیزی‌های اولیه صورت گرفت.

در ادامه و طی سال­های بعد، نیاز به تکمیل مستندات و ایجاد یک‌رویه و مستند جامع‌تر برای ممیزی احساس شد و بدین منظور، مستند توصیف ممیزی جامع از الزامات و مقررات بانک مرکزی و شرکت شاپرک تهیه و در اختیار شرکت ارائه‌های دهنده خدمات پرداخت قرار گرفت. در این سند، جزییات ممیزی از حوزه‌های مختلف به همراه چارچوب ممیزی جامع بیان شده است. این چارچوب از پنج بخش اصلی ذیل تشکیل شده است؛ شاخص‌های عملیاتی، الزامات فنی، الزامات اجرایی، الزامات امنیت اطلاعات و همکاری مدیریتی. بخش‌های یادشده به یازده بخش تقسیم‌بندی شده‌اند که در نمودار زیر آورده شده‌اند.

با اجرای مستند توصیف ممیزی جامع از الزامات و مقررات، شرکت‌های پرداخت در قالب یک چارچوب جامع، هدفمند و امتیازگرا، مورد ارزیابی و صحت سنجی قرار گرفتند. بدین ترتیب، شرکت شاپرک قادر به تغییر سالانه وزن آیتم‌های ممیزی مطابق با نیاز کشور و میزان حساسیت آن‌ها بود و کارآمدی آیتم‌ها و نیازسنجی الزامات با دقت بالاتری مورد ارزیابی قرار گرفت.

ممیزی از شرکت‌های پرداخت هرساله دوبار با برگزاری قرعه‌کشی زمان‌های ممیزی با حضور مدیران عامل شرکت‌های پرداخت صورت گرفته است. در هر مرتبه پس از انجام ممیزی، با دعوت از مدیران عامل هر شرکت پرداخت، نواقص به‌صورت رسمی به ایشان ارائه گردید و بازه زمانی جهت رفع موارد عدم انطباق به هر شرکت اختصاص داده شد. مجدداً به‌منظور صحت سنجی از رفع موارد عدم انطباق، ممیزی از نواقص صورت گرفت و نتایج به بانک مرکزی ج.ا.ا. ارسال گردید.

امسال نیز از ابتدای مهرماه، ممیزی جامع از الزامات و مقررات تا پایان دی‌ماه سال جاری به مدت ۴ ماه در حال انجام بوده و پس از تهیه گزارش‌های لازمه نتایج به بانک مرکزی ارائه خواهد گردید. همچنین تاکنون شرکت شاپرک اقدام به رتبه‌بندی شرکت‌های پرداخت ننموده و در صورت نیاز، پس از اخذ نظر بانک مرکزی این کار صورت خواهد پذیرفت.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا