انرژی

صبر چین از بدقولی ونزوئلا لبریز شد

سینوپک که یکی از بزرگترین شرکت‌های دولتی چین است، از غول نفتی مقروض PDVSA ونزوئلا بر سر بدهی پرداخت نشده در یک دادگاه آمریکایی شکایت کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، این شکایت نشان می‌دهد صبر چین از متحد آمریکای لاتینی خود لبریز شده و در حال تغییر دادن برخورد و تاکتیک خود است.

واحد آمریکایی سینوپک در ۲۷ نوامبر شکایتی را در دادگاه منطقه‌ای تگزاس جنوبی در هیوستون تنظیم کرد و ماهیت این شکایت کلاهبرداری است. روزنامه فایننشیال تایمز با اشاره به اسناد دادگاه در گزارشی نوشت: لحن این شکایت نشان می‌دهد که روابط دوستانه میان ونزوئلا و چین ممکن است به پایان رسیده باشد.

همچنین بخوانید

در این شکایت، سینوپک از شرکت PDVSA برای دریافت ۲۳.۷ میلیون دلار بدهی پرداخت نشده بعلاوه خسارت‌های تنبیهی شکایت کرده و مدعی شده که این شرکت نیمی از هزینه مربوط به قرارداد سال ۲۰۱۲ برای خرید میلگرد فولادی – که در دکل‌های حفاری استفاده می‌شود – به مبلغ ۴۳.۵ میلیون دلار از این شرکت چینی را پرداخت نکرده است.

شکایتی که از سوی سینوپک مطرح شده، ممکن است نشان‌دهنده این موضوع باشد که چین دیگر نمی‌خواهد وام‌هایش به ونزوئلا را ادامه دهد و این تغییر موضع ممکن است ونزوئلا و غول نفتی این شرکت را به ورشکستگی بکشاند.

براساس گزارش اویل پرایس، چین و همچنین روسیه در قراردادهای نفت در مقابل وام، اعتبار به ونزوئلا را تمدید کرده‌اند، اما شرکت PDVSA برای ارسال نفت به روسیه و چین با مشکل روبرو بوده است و گفته می‌شود تا فوریه امسال چند ماه در تحویل نفت به متحدان کلیدی ونزوئلا تاخیر داشته است.

تنها وام‌دهنده‌ای که ظاهرا همچنان تمایل دارد با ونزوئلا همکاری کند، روسیه است. ماه گذشته که آژانس‌های اعتبارسنجی ونزوئلا را در موقعیت ورشکستگی محدود قرار دادند روسیه و ونزوئلا قراردادی را برای تغییر شرایط بدهی ونزوئلا به ارزش ۳.۱۵ میلیارد دلار امضا کردند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا