اقتصاد کلان

از کاهش تراز تجاری کشور تا ممنوعیت افتتاح و تمدید سپرده‌های کوتاه مدت

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،اقتصاد در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مهمی شامل اعلام کاهش تراز تجاری کشور، افزایش ۲۱ درصدی تولید خودرو،لغو افزایش تعرفه کاغذ، ارزانی گوشت گوسفند، ممنوعیت افتتاح و تمدید سپرده‌های کوتاه مدت، بازرسی از ۴۵۰۰ شعبه بانکی کشور و انعقاد قرارداد تولید ۴۵۰ واگن مسافری ریل باس را پشت سر گذاشت.

 رئیس اتحادیه مشاورین املاک با بیان اینکه نرخ کمیسیون را دو طرف تعیین می‌کنند، گفت: ایجاد واحدهای اجاره‌ای در شهرهای بزرگ می‌تواند تا حدودی بازار اجاره بها را کنترل کند.

همچنین بخوانید

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: منتظر پیشنهاد دولت در بودجه سال آینده برای حذف سری جدید از یارانه بگیران هستیم و اگر پیشنهادی از سوی دولت مطرح نشود مجلس به این موضوع برای حذف دهک‌های پردرآمد ورود خواهد کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی در بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه که طی این هفته برگزار شد،ضمن برآورد خسارت در زلزله کرمانشاه گفت: بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت صنعت بیمه است که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان از این خسارت ها پرداخت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه که طی این هفته برگزار شد، گفت: یک میلیارد خودرو در جهان پلاک شده و دو درصد این آمار در ایران است در حالی که یک درصد جمعیت دنیا هستیم.

اتحادیه فروشندگان دستگاه های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی اعلام کرد: خریداران تلفن همراه باید قبل از خرید نسبت به استعلام اصالت تلفن همراه اقدام کنند؛ زیرا داشتن خدمات پس از فروش (گارانتی) و ضمانتنامه دلیل بر قانونی بودن تلفن همراه نیست.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه سهم نفت در بودجه سال آینده کاهش می‌یابد، گفت: روش مدیریت بیمه سلامت قطعاً تغییر خواهد کرد و وضعیت درصدها،‌ سهم بیمارستان‌ و بیماران بازتعریف خواهد شد.

میانگین تولید روزانه بنزین کشور در هشت ماه سال جاری به ۷۴,۴ میلیون لیتر رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۶۸.۸ میلیون لیتر در روز)، حدود ۸درصد رشد داشته است.

وزیر نفت با بیان اینکه بیمه سختگیرانه به حوزه نفت ورود می‌کند، گفت: بیمه‌ها و بیمه‌های اتکایی نقش پر رنگی در صنعت نفت می‌تواند داشته باشد که انتظار می رود صنعت بیمه با سختگیری خود جلوی استفاده از تجهیزات غیراستاندارد را بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد تولید ۴۵۰ واگن مسافری ریل باس برای توسعه قطار‌های حومه‌ای بین شرکت هیوندایی روتم کره جنوبی، شرکت ایریکو به عنوان واگن ساز داخلی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو امضا شد.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری گفت: در راستا عملیاتی کردن شبکه ملی اطلاعات اقداماتی در سه فاز صورت گرفته که اثراتی مانند فعالیت شرکت‌های کسب و کار نوپا، اشتغال‌زایی و جنب و جوش در این زمینه را به دنبال داشته است.

 وزیر راه و شهرسازی در مجمع عمومی عادی سالانه بانک مسکن گفت: موضوع کلیدی و حیاتی تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای است که تقریبا از ابتدای دولت یازدهم تا کنون مطرح و در دستور کار است اما متاسفانه هنوز اقدام عملیاتی و مناسبی انجام نشده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازرسی از ۴۵۰۰ شعبه بانکی در سراسر کشور، نشان از اجرای دقیق نرخ سود بانکی مصوب دارد و در حال حاضر، ثبات بر بازار ارز حاکم است.

بانک مرکزی در تازه‌ترین بخشنامه منتشر شده با هدف شفافیت در روابط بین مشتری و بانک، بر لزوم استفاده از فرم یکنواخت عقود و اعطای یک نسخه از قرار داد به مشتریان توسط بانک‌ها تاکید کرد.

بانک مرکزی اعلام کرد: مطابق سیاست‌های این بانک در خصوص سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، افتتاح و تمدید سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه ۳، ۶ و ۹‌ ماهه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی تا پایان سال ۱۳۹۶ ممنوع است.

رییس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری گفت: حجم واردات در شش ماه امسال ۳۲.۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به صادرات تراز منفی داریم به همین خاطر با ایجاد محدودیت در واردات کالاهایی که تولید داخل دارند در تلاش هستیم این تراز را مثبت کنیم.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش ۲۱ درصدی تولید خودرو سواری در هفت ماهه امسال نسبت به سال ۹۵ گفت: حرکت صنعت در ساخت و تولید خودروی سبک، سنگین و تخصصی با تلاش صنعتگران این عرصه با شتاب بیشتری تداوم می‌یابد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه خبری از اجرای طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری نیست، گفت: مشخص نیست که بانک مرکزی یا وزارت صنعت کدامیک موافق این طرح نیستند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مثبت کردن تراز با محدودیت واردات کار مناسبی نیست و باید این تراز با صادرات مثبت شود، گفت: سیاست‌های دولت در حمایت از تولید راهگشا نیست و باید شرایطی ایجاد شود که تولید در کشور در اولویت قرار داشته باشد.

عضو شورای ملی زعفران ضمن انتقاد از وجود زعفران‌های تقلبی در بازار گفت: زعفران‌های تقلبی سالیان سال است که در بازار جولان می‌دهند و این امر ممکن است بر صادرات این محصول نیز تاثیر گذار باشد.

 رئیس دهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت گفت: خودروهای داخلی به دلیل کیفیت ساخت قدیمی توان پاسخگویی به استانداردهای سوخت یورو ۴ و ۵ را ندارند.

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با صدور اطلاعیه ای ضرورت توقف انتشار آگهی‌های تبلیغاتی پیش فروش خودرو شرکت داتیس خودرو ایرانیان به عنوان نمایندگی خودروهای شرکت هیکو اسپورتیو(ولوو) را اعلام کرد.

در جلسه نمایندگان بخش‌های تولید، توزیع و مصرف کاغذ در وزارت صنعت، معدن و تجارت، موضوع افزایش تعرفه گمرکی کاغذ از دستور کار این وزارتخانه خارج شد.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌‌داران تهران با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای جنس‌های بی‌کیفیت را با تخفیف ۵۰ درصدی به فروش می‌رسانند،گفت: این فروشگاه‌ها آینده خوبی نخواهند داشت.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: بازار در وضعیت خوبی قرار دارد و با کاهش قیمت نیز مواجه بوده است.

انتهای پیام/

منبع

میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا