بانکبانک و بیمه

استقبال بازار از تسهیلات جدید مسکن


افزایش سقف ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق «تسه» با استقبال متقاضیان خرید در بازار مسکن روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، خبر افزایش سقف تسهیلات مسکن در سه سر فصل با هدف تحرک‌ بخشی به بازار مسکن و تقویت قدرت خرید طرف تقاضا، یک هفته پیش اعلام شد. صرف‌ نظر از اعمال افزایش در دو نوع حساب‌های تعهدی شامل حساب‌های پس‌ انداز مسکن و پس‌ انداز مسکن جوانان، همان‌ طور که انتظار می‌رفت بازار مسکن به افزایش سقف تسهیلات از محل اوراق در هر دو نوع انفرادی و زوجین و نیز تمدید جعاله ۲۰ میلیون تومانی واکنش نشان داده است.
تحقیقات میدانی از مشاوران املاک حدود یک هفته پس از انتشار این خبر، حاکی از رشد مراجعه متقاضیان خرید به بنگاه‌ ها است. واسطه‌های ملکی در روزهای گذشته با مراجعه به شعب بانک مسکن از کم و کیف افزایش تسهیلات،‌ میزان اقساط و شرایط پرداخت آن مطلع شده و جزییات آن را با مراجعانی که در این رابطه سوال دارند، در میان می‌گذارند.
به گفته ی مشاوران املاک، بازار مسکن در فصل تابستان و حتی در دو ماهه نخست پاییز با وجود هم زمانی با ایام محرم و صفر که به شکل سنتی تقاضا طی یک مدت موقت بازار را ترک می‌کند، تحت تاثیر افزایش جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان واکنش مثبتی نشان داد و سطح معاملات تحت تاثیر همین موضوع در پنج‌ ماهه اخیر نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته رشد داشته داشته است. از این رو آن ها پیش‌ بینی می‌کنند با تمدید پرداخت جعاله ۲۰ میلیونی تا آخر امسال، معاملات زمستان نیز در مقایسه با زمستان سال گذشته تحت تاثیر این اهرم تشویقی رشد داشته باشد.
سقف تسهیلات قابل پرداخت از محل جعاله برای انواع گوناگون سر فصل‌های تسهیلاتی موجود بانک مسکن اعم از صندوق پس‌ انداز مسکن یکم، حساب‌های تعهدی و تسهیلات از محل خرید اوراق چه در نوع انفرادی و چه در نوع زوجین ۲۰ میلیون تومان است که برای برخورداری از آن باید ۴۰ فقره اوراق توسط متقاضی خریداری شود. اقساط این تسهیلات با نرخ سود ۱۷/۵ درصد و بازپرداخت پنج‌ ساله نیز ۵۰۲ هزار تومان است.
به دنبال ابلاغیه ی اخیر بانک مسکن، سقفتسهیلات مسکناز محل خرید اوراق به صورت انفرادی که پیش از این ۶۰ میلیون تومان بهانضمام جعاله ۲۰ میلیون بود، اکنون ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. مزیت این ۱۰ میلیون تومان در آن است که نه تنها نیازی به سپرده‌گذاری ندارد، بلکه حتی برخلاف ۸۰ میلیون تومان قبلی، نیازی به خرید اوراق هم ندارد. به هر یک از زوجین متقاضی تسهیلات از محل اوراق نیز یک فقره تسهیلات بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق ۱۰ میلیون تومانی در صورت تمایل پرداخت خواهد شد که به این ترتیب سقفتسهیلات زوجینتهرانی از محل اوراق علاوه بر دو فقره تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی خرید مسکن و یک فقره جعاله ۲۰ میلیون تومانی، شامل دو فقره تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی بدون سپرده و بدون اوراق نیز شده و به ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است.
میانگین بهای آپارتمان ۶۰ مترمربعی مناسب تقاضای مصرفی و زوج‌های خانه اولی با توجه به قیمت متوسط چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی هر مترمربع آپارتمان در تهران در حال حاضر، ۲۸۲ میلیون تومان است که پیش از افزایش اخیر، تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی با توجه به هزینه ۱۸ میلیون تومانی خرید اوراق مسکن تنها ۳۶ درصد از قیمت متوسط ملک در پایتخت را پوشش می‌داد. اما میزان پوشش تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق با توجه به اینکه ۲۰ میلیون تومان اضافه شده هزینه‌ای به متقاضیان تحمیل نمی‌کند و نیازی به خرید اوراق یا سپرده‌گذاری ندارد، یک باره بیش از ۹ درصد افزایش یافته و به ۴۳/۲ درصد افزایش یافته است.
اقساط هر فقره از این تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت پنج ساله حدود ۲۵۳ هزار تومان است که به این ترتیب میزان پرداختی ماهانه زوجین تهرانی که از سقف تسهیلات قابل دریافت استفاده کنند، به حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.
به گفته واسطه‌ها، متقاضیان خرید ملک اقدام بانک مسکن مبنی بر افزایش تسهیلات بدون نیاز به خرید اوراق را مثبت ارزیابی کرده و از آن استقبال کرده‌اند. برخی از زوجین نیز ۲۰ میلیون تومان بدون نیاز به اوراق را جایگزین جعاله ۲۰ میلیونی که حدود سه میلیون تومان هزینه خرید ارواق دارد کرده‌اند و به این ترتیب آپشن تازه‌ای برای تنظیم قدرت خرید خود در بازار به دست آورده‌اند.
مشاوران املاک با تحلیلی که از اثر افزایش تسهیلات بر بازار مسکن در دو سال گذشته دارند و با توجه به رشد معاملات در پنج ماه گذشته نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۹۵، چشم‌ انداز روشنی از افزایش معاملات در زمستان امسال دارند و پیش‌ بینی می‌کنند بازار شب عید تحت تاثیر افزایش کم‌ هزینه سقف تسهیلات از محل اوراق، گرم‌ تر از بازار شب عید سال گذشته باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا